آخرین اخبار

سبک پپ، کارلو و آرتتا در استقلال!



سبک پپ، کارلو و آرتتا در استقلال!

اتفاقی مربی شدم
ماسیمانه اعتراف می‌کند که به صورت اتفاقی مربی شده و در دوران بازیگری شرایط خوبی نداشته است. خودش تعریف می‌کند: «همیشه می‌خواستم در زمین بیشتر بدوم اما نمی‌دانستم باید چکار کنم. ما افرادی را نداشتیم که تمرینات خاص فوتبال را درک کنند بلکه فقط از مربیان دو‌و‌میدانی برای پیشرفت استفاده می‌کردیم. وقتی این ضعف بزرگ را دیدم تصمیم گرفت مربی‌ شوم و تمرکزم روی آموزش‌های فوتبال باشد.» 
     
از آلبرتو یاد گرفتم
ماسیمانه اولین بار کار مربیگری را از باشگاه بلژیکی KFC Rita Berlaar آغاز کرد که حالا منحل شده و دیگر وجود ندارد. او در تیم ۱۱ ساله‌های این باشگاه کار می‌کرد و بعد از کسب تجربه راهی آفریقا شد تا در روستاها به بازیکنان فوتبال یاد دهد. جالب است بدانید او مدرک مربیگری حرفه‌ای خود را از اتحادیه فوتبال آلمان گرفته و در مراکش نیز دوره‌های مربیگری را سپری کرده است. او مربیگری را به صورت حرفه‌ای از باشگاه سوپر اسپورت آغاز کرد. جایی که سرمربی تیم اخراج شد و او به‌عنوان دستیار، موقتا جانشین او شد. ماسیمانه می‌گوید: «وقتی وارد شدم نمی‌دانستم چه کار ‌کنم. زمانی که آنها مربی را اخراج کردند، نزدیک به انتهای جدول بودیم و در نهایت دوم شدیم. شوکه شدم.» او بعدها در کنار کارلوس آلبرتو به‌عنوان دستیار فعالیت کرد اما موفق نشدند در جام‌جهانی‌ ۲۰۱۰ از گروه خود صعود کنند. پیتسو درباره تجربه کار با کارلوس آلبرتو می‌گوید: «من مثل یک اسفنج بودم. هر کاری که او یادم می‌داد مانند اسفنج جذب می‌کردم. من از آلبرتو در مورد حرکت، تاکتیک‌ها و نحوه سازماندهی تیم چیزهای زیادی یاد گرفتم.»
     
اخراجم نکنید
یکی از تلخ‌ترین خاطرات موسیمانه اخراج از تیم‌ملی آفریقای جنوبی است. او از آن روزها به‌عنوان خاطره‌ای تلخ یاد می‌کند و می‌گوید نباید از کار اخراج می‌شد: « می‌خواستم تیم‌ملی آفریقا را متحول کنم ولی اخراج کردند. بارها گفتم اخراجم نکنید. چیزهای زیادی برای یاد دادن به بازیکنان دارم. حتی گفتم من بهترین مربی قاره آفریقا خواهم شد ولی اجازه ندادند بمانم. رسانه‌ها من را کشتند. حالا از رسانه‌ها سؤال دارم‌؛ آیا مربی برتر قاره نشدم؟!» 
     
باید بازیسازی کنیم
حالا زمان آن بود که ماسیمانه یک قهرمانی باشگاهی بیاورد. او به باشگاه «ماملودی ساندداونز» در لیگ آفریقای جنوبی رفت و همان سال اول به قهرمانی رسید. فلسفه مربیگری پیتسو مشخص است. بازیسازی از عقب. او خودش در این باره می‌گوید: «دوست دارم تیم‌هایم از عقب بازیسازی کنند. ما باید توپ را حفظ کنیم و بر حریفان مسلط شویم. وقتی مالکیت توپ را نداریم، باید هرچه سریعتر آن را پس بگیریم. یعنی باید پرسی عالی داشته باشیم. من طرفدار سرسخت بازی‌های منچسترسیتی، آرسنال و رئال‌مادرید هستم. بازیکنان من باید جنگجو باشند.» 
آیا ماسیمانه مربی خاصی را الگوی خود دارد؟ اوجواب می‌دهد:«گاهی اوقات شما به‌عنوان یک مربی چیزهایی را کپی می‌کنید. من ضدپرسینگ یورگن کلوپ را دوست دارم. من تیم‌هایی را دوست دارم که به لحاظ دفاعی اصولی هستند و همه چیزشان روی نظم انجام می‌شود. از مربیان مختلف چیزهای خوب‌شان را کپی می‌کنم.» 
پیتسو یک روانشناس فوتبالی هم به حساب می‌آید. او استاد حرف‌های انگیزشی برای بازیکنان است و از سویی، علاقه‌مند است همه چیز منظم و با‌برنامه انجام شود. پیتسو در برخورد با بازیکنان خاطی بسیار جدی است. 
     
انتقال به بیمارستان
پیتسو سال۲۰۲۳ به باشگاه الوحده امارات ملحق شد امابه دلیل فشارزیادکارمشکلاتی برایش پیش آمد.او بعد ازیکی از مسابقات، دچار مشکل تنفسی شد وکارش به بیمارستان کشید.به طوری که تصمیم گرفت از نیمکت الوحده کناره‌گیری کند. البته او می‌گوید در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و کاملا سالم است اما باید خود را برای روزهای پرحاشیه در استقلال و ایران آماده کند! 
     
بزرگ‌ترین آرزوی پیتسو
بزرگ‌ترین هدف‌ ماسیمانه باشگاهی نیست، بلکه هدف‌های ملی بزرگی دارد: «بزرگ‌ترین آرزوی من؟ بردن جام ملت‌های آفریقا و جام‌جهانی است. کاری را که ولید رگراگی، دوست خوبم در جام‌جهانی‌ قطر با مراکش انجام داد، انگیزه زیادی در من به وجود آورد. البته فوتبال باشگاهی را تعطیل نمی‌کنم و کارم را ادامه خواهم داد.» 

اجازه دخالت ندارید!
ماسیمانه همواره روی یک نکته هم تأکید می‌کند‌؛ این‌که نباید مدیران و رؤسای باشگاه در کارش دخالت کنند. بنابراین احمد شهریاری، رئیس هیأت‌مدیره استقلال نمی‌تواند همان رفتاری را که با سهراب بختیاری‌زاده داشت، با ماسیمانه هم داشته باشد. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: «وقتی به امارات رفتم تا کار کنم، می‌خواستند روش کارم را اضافه کنند. من در ۲۰ سال ۱۹ جام با روش خودم به دست‌آورده بودم ولی به من می‌گفتند باید کار دیگری کنی. وقتی من دستور پخت غذای خودم ایمان دارم، نمی‌توانم آن را تغییر دهم یا به خطر بیاندازم. به همین دلیل از فوتبال امارات جدا شدم.» این جملات به خوبی نشان می‌دهد پیتسو در کارش جدی و مستقل است و در استقلال اجازه دخالت نخواهد داد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع جام جم آنلاین

نوشته های مشابه