آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

ایرانی بودیم و ایرانی صعود کردیم | نتیجه بخواهید، به جایی نمی‌رسیم؛‌ زنان آسیا از مردان ما بیشتر امکانات دارند



ایرانی بودیم و ایرانی صعود کردیم | نتیجه بخواهید، به جایی نمی‌رسیم؛‌ زنان آسیا از مردان ما بیشتر امکانات دارند

به گزارش همشهری‌آنلاین، مرضیه جعفری خندید؛ این یکی از معدودترین صحنه‌هایی است که می‌شود در تیم خاتون بم دید. کم پیش می‌آید جعفری، سرمربی تیم فوتبال خاتون برای پیروزی‌های تیمش خوشحالی کند و همین خنده و شادی او بعد از پیروزی تیمش مقابل نماینده تایلند در لیگ قهرمانان آسیا، بزرگی کار تیمش را نشان می‌دهد. خاتون بم که برای سومین سال نماینده ایران در مسابقات باشگاهی آسیا بود، شنبه شب کار مهمی انجام داد.

خاتون در رقابت‌ها با باشگاه‌های آسیا که برای اولین‌بار با عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود، به مرحله حذفی صعود کرد. جعفری بعد از این بازی و در گفت‌وگو با همشهری از تفاوت تیم‌های آسیا با تیم خودش گفت از اینکه تیم‌های زنان آسیا حتی از تیم‌های باشگاهی مردان ایران هم حرفه‌ای‌تر هستند.

*برای صعود به مرحله حذفی برنامه‌ریزی کرده بودید و قبل از اعزام تیم به مسابقات پیش‌بینی می‌کردید که تیم توان صعود دارد؟

قطعا برای صعود برنامه داشتیم. به هر حال هر تیمی که در مسابقات شرکت می‌کند، از قبل خودش را بازنده نمی‌داند ولی خوب ما رقبای سرسختی داشتیم و می‌دانستیم صعود کار راحتی نیست. هر ۳‌تیمی که ما با آنها بازی کردیم، تیم‌های قدرتمندی بودند، هم ملی‌پوش زیاد داشتند و هم لژیونر. خیلی هم حرفه‌ای بودند. تیم استرالیا یک تیم کامل فنی روی نیمکت داشت، هر مربی‌ای که یک تیم حرفه‌ای باید داشته باشد، آنها داشتند. حریفان ما از هر نظر حرفه‌ای‌تر از ما بودند اما ما ایرانی بودیم و هرطور شده بود باید خودمان و پتانسیلی را که داریم، نشان می‌دادیم. ما ایرانی بودیم و ایرانی صعود کردیم. بچه‌های ما واقعا تمام توان خودشان را گذاشتند و توانستند صعود کنند. ما فیلم بازی‌های این تیم‌ها را دیده بودیم و روی نقاط ضعف و قدرتشان خیلی خوب کار کرده بودیم.

*در بازی با فیلیپین تیم خاتون سرتر به‌نظر می‌رسید و تا لحظه آخر هم برنده بود و در دقایق آخر پیروزی را با تساوی عوض کرد. در کل از نظر فنی به‌نظر نمی‌رسید که بازیکنان شما با آنها تفاوت داشته باشند.

اینطور نبود که بچه‌های ما سرتر باشند. شاید از بیرون اینطور به‌نظر می‌رسید اما آنها خیلی سطح‌شان بالاتر بود و از نظر قدرت بدنی خیلی قدرتمندتر از ما بودند. می‌توانم بگویم فیلیپین تا حدودی نزدیک به ما بود اما ۲تیم دیگر به‌خصوص تیم تایلند خیلی حرفه‌ای بود. در بازی با فیلیپین ما ۳دفاعه بازی کردیم، کم پیش می‌آید تیمی با ۳دفاع به زمین برود به‌خصوص در فوتبال زنان ایران. ما در آن بازی خیلی موقعیت داشتیم ولی خب فوتبال است و آن روز، روز بچه‌های ما نبود و نتوانستند از موقعیت‌هایشان خوب استفاده کنند. ما در بازی با استرالیا خیلی خوب بودیم و در بازی با تایلند که می‌توانم بگویم سخت‌ترین بازی‌مان بود، به بهترین شکل بازی کردیم و بهترین نتیجه را گرفتیم.

*برای سومین بار در سطح آسیا بازی می‌کردید و برای اولین‌بار بود که به مرحله اصلی این رقابت‌ها رسیدید. تجربه این دوره متفاوت از دوره‌های قبل بود؟

هم برای بچه‌ها و هم برای من تجربه خوبی بود. هم شرایط اعزام ما نسبت به قبل بهتر بود و هم اینکه نگاه‌مان متفاوت از قبل شد. مهم‌ترین درسی که ما از این رقابت‌ها گرفتیم، این بود که نباید نتیجه‌گرا باشیم. اگر توجه‌مان فقط به نتیجه باشد، به هیچ‌جا نمی‌رسیم و نمی‌توانیم برای خودمان هدفی تعریف کنیم. ژاپن و کره اگر الان در فوتبال زنان حرفی برای گفتن دارند، هدف داشته‌اند و به جای نتیجه روی هدف سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ما یک شکست خوردیم و هزار و یک انتقاد از ما شد. با این شرایط نمی‌شود به جایی رسید.

*این هدف و جایی که می‌خواهید برسید، کجاست؟

می‌خواهیم به جمع ابرقدرت‌های آسیا برسیم. اگر ما بتوانیم خودمان را به سطح اول آسیا برسانیم، خودبه‌خود به سطح اول جهان هم رسیده‌ایم. اینطور نیست که با یک سال و ۲سال بشود به این جایگاه رسید. حداقل به ۱۰سال زمان نیاز داریم.

*گفتید هر ۳تیم از تیم شما قوی‌تر بودند. شما به‌عنوان سرمربی خاتون که می‌شود گفت از نظر باشگاهی ‌بهترین امکانات را دارد، تفاوت‌ها را بیشتر در چه دیدید؟

تفاوت که خیلی زیاد است. این‌ تیم‌ها امکاناتی دارند که حتی تیم‌های مردان ما هم ندارند چه برسد به ما زنان. آنها آکادمی‌های فوتبال کلاسیک با بهترین زیرساخت‌ها و تجهیزات را دارند ولی ما ساده‌ترین تجهیزات را نداریم. مهم‌ترین چیزی که باید یک تیم داشته باشد زمین است. مردان ما زمین خوب ندارند. امکانات خیلی روی کار یک تیم تأثیر می‌گذارد. ما فقط بازی می‌کنیم، بدون اینکه زیرساخت خاصی داشته باشیم.

*در مقایسه این تفاوت‌ها چه چیزی بیشتر از همه نظر شما را جلب کرد؟

ما اینجا دیدیم که چقدر این تیم‌ها با برنامه و حرفه‌ای هستند. ما و به‌خصوص بچه‌ها باید درس بگیریم و بی‌هدف فوتبال بازی نکنیم. فوتبال باید حرفه و شغل بچه‌های ما باشد و آنها باید خودشان را فراتر از ایران ببیند. بازیکنان ما باید حرفه‌ای تمرین کنند، حرفه‌ای زندگی کنند تا فوتبال را حرفه‌ای بازی کنند. بچه‌های ما این تیم‌ها و حرفه‌ای بودن بازیکنان آنها را دیدند و خیلی چیزها باید از آنها یاد بگیرند.

خاتون بم در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان ۲بازی انجام داد. تیم رویال تیمپو بوتان را ۲بر یک شکست داد و تیم کیتچی هنگ‌کنگ را هم ۲بر صفر برد و به‌عنوان صدرنشین به مرحله اصلی لیگ قهرمانان صعود کرد. ۱۵مهر نخستین بازی خاتون در لیگ قهرمانان برگزار شد و بازیکنان مرضیه جعفری ۲بر یک مقابل ملبورن سیتی استرالیا بازنده شدند. ۳روز بعد خاتون در بازی دوم با کایای فیلیپین به تساوی یک-یک رسید. البته که در آن بازی تا دقایق پایانی برتری با دختران ایران بود. در بازی سوم هم که عصر همین شنبه برگزار شد، ایران ۲بر یک بی‌جی‌سی تایلند را برد و به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کرد. حریف خاتون در مرحله بعد با قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه