استان ها > مرکزی

۴۰۰ میلیارد تومان به ابرپروژه عمرانی استان مرکزی تزریق می‌شود



۴۰۰ میلیارد تومان به ابرپروژه عمرانی استان مرکزی تزریق می‌شود

حجت‌الاسلام محمد سبزی عصر یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: طرح انتقال آبرسانی ساوه از سدکوچری سالیان متمادی بود که متوقف مانده بود اما با پیگیری های صورت گرفته اجرای این طرح در سال های اخیر از سرگرفته شد. در دولت تدبیر و امید ۲۰ کیلومتر از سمت دودهک دلیجان انجام شد و در دولت سیزدهم نیز با دستور وزیر نیرو مقرر شد که قرارگاه خاتم الانبیا این طرح را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه ساوه از نظر تامین منابع آبی جزو پنج شهر بحرانی کشور است، گفت: با پیگیری های صورت گرفته مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی وزیر نیرو برای این طرح در نظر گرفته شده است و امیدواریم با تخصیص آن اجرای این طرح برای ۹۰ کیلومتر باقیمانده با سهم ۴۴۰ لیتر بر ثانیه شتاب گیرد.

وی بیان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته، برای بهره برداری کامل از طرح انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری باید بین دو هزار الی دو هزار و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یابد که انتظار می‌رود روند تخصیص اعتبارات سریعتر انجام شود تا کمبود منابع آبی ساوه برطرف شود.

سبزی در خصوص انتصابات نیز گفت: انتصابات در حیطه اختیارات دولت است و مجلس دخالتی ندارد اما دولت همواره از نظر مشورتی نمایندگان در انتصاب مسئولان کمک می‌گیرد. مجمع نمایندگان استان در خصوص انتصاب استاندار سه گزینه را به دولت معرفی کرده است اما نظر نهایی با دولت است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در ادامه به طرح سوال شورای شهر از شهردار ساوه اشاره کرد و گفت: هر گونه پرسش و پاسخ باید در جهت تامین منافع مردم انجام شود و موضوعات باید منطقی باشد و منجر به برطرف کردن ایرادات شود گرچه در شرایط کنونی استیضاح شهردار به نفع مردم نیست.

وی در ادامه گفت: آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه صادراتی و وارداتی انار ساوه همزمان با برگزاری سومین جشنواره ملی انار ساوه با استقرار انبار، سردخانه، گمرک و صنایع تبدیلی در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار، ظرفیتی برای برخورداری ساوه از این مزیت و ارائه خدمات به شهرهای مجاور است.

حجت‌الاسلام سبزی به پیگیری راه اندازی دهکده علم و فناوری کشاورزی ساوه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه مرکز تحقیقات کشاورزی در ساوه وجود دارد که پیشنهاد شده یکی از این مراکز در مجاورت پایانه صادراتی انار به دهکده علم و فناوری کشاورزی تبدیل شود که تولید کود و سموم، تولید بذر از مزیت های فعالیت این دهکده است.

وی مرمت و بهسازی محورهای مواصلاتی، انجام روکش آسفالت، تعریض محور قدیم ساوه به غرق آباد، تعریض اتوبان ساوه سلفچگان و تعریض محور خرقان را از دیگر موضوعاتی دانست که در حال پیگیری است. برای تکمیل بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نیز دولت با مشارکت خیرین اجرای آن را سرعت بخشیده است و پیش بینی می‌شود عملیات ساخت این پروژه دولتی تا دو سال آینده به اتمام برسد.

سبزی در خصوص تامین آب برای مصارف کشاورزی نیز گفت: در شرایط خشکسالی و تنش آبی باید کشاورزی از شیوه سنتی به روش مکانیزه‌ تبدیل شود و آبیاری به شیوه نوین انجام شود.

وی در خصوص پرداخت پول گندم به کشاورزان گفت: از ۲۳۰ همت پول گندم تاکنون ۱۹۰ همت پرداخت شده است و مابقی هم بزودی پرداخت خواهد شد گرچه کشاورزان به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی هستند که دولت با قیمت فعلی توان پرداخت آن را ندارد و افزایش قیمت خرید، دولت را برای پرداخت با چالش مواجه خواهد کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت به کمبود فضای آموزشی در ساوه اشاره کرد و گفت: مهاجر پذیری ساوه موجب شده تا همه ساله افزون بر هزار نفر بر جمعیت دانش آموزی شهرستان افزوده شود که نیاز است دولت با مشارکت خیرین برای تامین فضای آموزشی و ساخت مدرسه در این شهرستان اهتمام جدی داشته باشد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه