آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

ازبکستان – ایران؛ روز سوم



ازبکستان – ایران؛ روز سوم

به گزارش همشهری‌آنلاین این مسابقه که در ورزشگاه بنیادکار برگزار می‌شود، سومین بازی هر یک از تیم‌ها در گروه A رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۶ در منطقه آسیاست. هر دو تیم ایران و ازبکستان از ۲بازی قبلی خودشان صاحب ۲برد و ۶امتیاز هستند که ازبک‌ها به‌خاطر گل زده بیشتر در صدر جدول قرار گرفته‌اند. ایران هر دو بازی قبلی‌اش را با یک گل پیروز شده و حالا بدون گل خورده صاحب ۲گل زده در جدول رده‌بندی است. اما ازبکستان همین تفاضل گل۲+ را با ۴گل زده و ۲گل خورده به‌دست آورده و بالاتر از ایران قرار گرفته است. تیم‌های سوم تا ششم این گروه به‌ترتیب امارات (۳امتیاز)، کره‌شمالی و قطر (یک‌امتیاز) و قرقیزستان (بدون امتیاز) هستند. برنده بازی امشب صدرنشین گروه A در پایان دور سوم خواهد بود و درصورت تساوی – یعنی نتیجه‌ای که در ۲بازی آخر این دو تیم رخ داده – ازبک‌ها صدرنشین می‌مانند و ایران هم رتبه دوم را حفظ می‌کند.

زوج شجاع کیست؟

آخرین بازی تیم ملی ایران دقیقا ۳۰روز قبل برگزار شد و ایران با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صالح حردانی، میلاد محمدی، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، مهدی قائدی و مهدی طارمی یک بر صفر امارات را شکست داد. سردار آزمون، علی قلی‌زاده، محمد قربانی و محمد کریمی هم بازیکنان ذخیره‌ای بودند که هر کدام دقایقی در این میدان بازی کردند. از ترکیب ۱۱نفره بازی با امارات ۱۰بازیکن برای بازی امروز هم در دسترس امیر قلعه‌نویی هستند و شاکله اصلی تیم ملی با حضور همین چهره‌ها بسته خواهد شد. تنها بازیکن غایب از این جمع ۱۱نفره کنعانی‌زادگان است که در آخرین بازی پرسپولیس مصدوم شد و حدود یک‌ماه خانه‌نشین خواهد بود. در این شرایط، پیداکردن زوج مناسب برای شجاع، اصلی‌ترین چالش قلعه‌نویی در این مسابقه خواهد بود. محمد دانشگر بعد از مدت‌ها به اردو بازگشته و حزباوی‌پور و علی نعمتی نیز مثل اردوی قبلی حضور دارند. محمدمهدی زارع چهره جدید این خط است و امید نورافکن هم بازیکنی است که گاهی اوقات در پست مدافع میانی در تیم ملی به بازی گرفته شده است. به‌خصوص دراگان اسکوچیچ علاقه زیادی به استفاده از نورافکن در این پست داشت و باید دید امیر قلعه‌نویی هم دست به این کار خواهد زد یا به یکی از همان مدافعان میانی بازی می‌دهد. طی ۶ مسابقه‌ای که تیم ملی در دوران بعد از جام‌ملت‌ها انجام داده، بیشترین دقایق بازی در دفاع میانی را بعد از شجاع و کنعانی، امین حزباوی‌پور داشته که ۲۵۲دقیقه بازی کرده و در نیمی از بازی‌ها هم حضور داشته است. شجاع و کنعانی به‌ترتیب ۴۵۰ و ۳۶۰دقیقه بازی کرده‌اند.

فقط یک باخت در ۲۶سال

تاریخچه تقابل‌های ایران و ازبکستان نشان می‌دهد طی ۱۴مسابقه‌ای که این ۲کشور از بازی‌های آسیایی۱۹۹۸ به این طرف داشته‌اند، ۱۰بار ایران پیروز شده، ۳بازی به تساوی کشیده و فقط یک‌بار ازبکستان برنده مسابقه شده است. تنها برد ازبکستان همان پیروزی یک بر صفر در سال۲۰۱۲ بود که در ورزشگاه آزادی و مقابل تیم کارلوس کی‌روش رقم خورد. این همان بردی است که سردار آزمون هم در کنفرانس قبل از مسابقه به آن اشاره کرد و به ازبک‌ها یادآور شد که ۱۲سال است برای ایران دردسرساز نشده‌اند. بعد از آن مسابقه، ایران در ۷تقابل بعدی به ۷برد متوالی رسید اما در ۲بازی اخیر نتیجه مساوی حاکم شده و حتی در جریان تساوی۲-۲ ازبکستان می‌توانست برنده مسابقه باشد. ازبک‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و حالا رقیبی جدی برای تیم ملی محسوب می‌شوند. خط دفاعی تیم ملی در ۳بازی اخیرش هیچ گلی نخورده که یکی از این ۳بازی مقابل همین ازبکستان و در تهران بوده است. این نکته‌ای بود که سرمربی تیم ملی هم روز گذشته در نشست مطبوعاتی به آن اشاره کرد و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «تنها تیمی که در این گروه گل نخورده است ما هستیم و سایر تیم‌ها گل خورده‌اند. این نشان می‌دهد ما در ساختار دفاعی خیلی خوب عمل کرده‌ایم. اینکه ازبکستان بازیکنان بزرگی در خط حمله دارد قبول داریم، ولی ما برای همین بازیکنان هم برنامه داریم. فوتبال است و هزار اتفاق اما تیم ما از هر نظر آماده مصاف با ازبکستان است و مترصد این هستیم که با یک بازی خوب و با برنامه ۳ امتیاز بازی را به‌دست بیاوریم، اما نتیجه دست خداست.»

سایر مسابقات؛ اول‌ها با دوم‌ها

ساعتی بعد از دیدار ازبکستان و ایران در گروه A قطر میزبان قرقیزستان خواهد بود و امارات هم از کره‌شمالی میزبانی می‌کند. در ۲گروه دیگر هم صدرنشین‌ها با هم روبه‌رو می‌شوند؛ اردن و کره‌جنوبی در گروه B و عربستان و ژاپن در گروه C.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه