آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال جهان

نام‌فروشی ورزشگاه‌های فوتبال – همشهری آنلاین



نام‌فروشی ورزشگاه‌های فوتبال – همشهری آنلاین

به گزارش همشهری‌آنلاین، باشگاه اتلتیکومادرید هم نام ورزشگاه خود را از وندا متروپولیتانو به ریاض‌ایر متروپولیتانو تغییر داد. این تغییر نام که از بازی با لگانس پس از فیفادی از آن رونمایی خواهد شد، به‌مدت ۹سال و به ارزش مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو برای باشگاه اسپانیایی درآمد خواهد داشت. این پدیده کم‌کم در حال جا افتادن است، به‌گونه‌ای که باشگاه بارسلونا هم که تا همین چند سال پیش از زدن نام برندهای تجاری روی پیراهن خود پرهیز داشت و معتقد بود هزینه‌های باشگاه مردمی باید از پول مردم و تماشاگران تامین شود، حتی نام ورزشگاه خود را هم به اسپاتیفای فروخته است. البته این ورزشگاه در حال بازسازی و نوسازی است و قرار است به اسپاتیفای نوکمپ تغییر کند. بارسا که فعلا بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه اجاره‌ای مونتجویک انجام می‌دهد، ابتدا مبلغ این توافق را ۲۸۰میلیون یورو اعلام کرد که بعدا مشخص شد خیلی کمتر است. این اپلیکیشن سوئدی تخصصی پخش موزیک، فعلا سالی ۵ میلیون یورو می‌پردازد تا سال۲۰۲۵ که بازسازی نوکمپ تکمیل شود. از آن به بعد و به‌مدت ۲۰سال، نوکمپ با پیشوند اسپاتیفای به فعالیت ادامه خواهد داد و از این محل ۴۰۰میلیون یورو نصیب باشگاه می‌شود. مدیریت باشگاه ادعا می‌کند که پس از آماده شدن ورزشگاه جدید، می‌تواند از آن سالی ۱۲۰میلیون یورو درآمد کسب کند.

شروع داستان

این کار را آرسنال باب کرد. آرسن ونگر چند سال صرفه‌جویی کرد و ستاره نخرید و به استفاده از بازیکنان نوجوان ادامه داد تا ورزشگاه جدید توپچی‌ها ساخته شود و آنها بتوانند ورزشگاه هایبری را بازنشسته کنند. ورزشگاه جدید با نام تجاری امارات رونمایی شد. شرکت هواپیمایی امارات اسپانسر آن بود و برای ثبت این نام ۲۵۰میلیون پوند به آرسنال داد. مدت این قرارداد ۲۴ساله است. هواپیمایی امارات در سال۲۰۰۵ میلادی مبلغ ۱۰۰میلیون پوند برای ۱۵سال به آرسنال پرداخت کرد و نام ورزشگاه را در اختیار گرفت. اما در سال۲۰۱۲ قرارداد تا سال۲۰۲۴ و به ارزش ۱۵۰میلیون پوند دیگر تمدید شد. ساخت ورزشگاه ۴۷۰میلیون پوند هزینه برد که ۲۶۰میلیونش از طریق وام تامین شد. آرسنال از هایبری هم هنوز درآمد کسب می‌کند اما نه با برگزاری مسابقات فوتبال.

از این جیب به اون جیب

منچسترسیتی هم دیگر باشگاه بزرگی است که نام یک برند خارجی را روی ورزشگاه خود گذاشته است. ورزشگاه مین‌رود که ۱۲۲‌سال سابقه دارد، در قرن جدید جای خود را به ورزشگاه اتحاد داد. شیخ منصور اماراتی که مالک این باشگاه است، برای نام آن ۱۵۰میلیون پوند به‌مدت ۱۵سال به خزانه باشگاه واریز کرد. این مبلغ یکی از پول‌های بی‌حساب و کتابی است که شیخ منصور و هولدینگ زیرنظر او با قراردادهای صوری وارد باشگاه انگلیسی می‌کند. در قرن نوزدهم، ۳۶سال ورزشگاه هاید رود میزبان بازی‌های من‌سیتی بود تا اینکه به‌دلیل آتش‌سوزی، مکان تیم‌های این باشگاه به مین‌رود انتقال یافت.

ورزشگاه‌داری!

به‌تازگی در ۲ باشگاه بزرگ انگلیسی زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر نام ورزشگاه‌های تاریخی آنها درگرفته و هیچ بعید نیست به‌زودی نام ۲‌ورزشگاه اولدترافورد و استمفوردبریج عوض شود. شرکت آلیانس که نام ورزشگاه‌های اختصاصی ۲باشگاه بزرگ بایرن‌مونیخ و یوونتوس را در اختیار دارد، می‌خواهد همین بلا را سر استمفوردبریج و چلسی بیاورد. هنوز مشخص نشده که همین ورزشگاه با نام آلیانس به فعالیت ادامه خواهد داد یا ورزشگاهی جدید تاسیس خواهد شد. آلیانس در شهرهای سیدنی، مینه سوتا، نیس، وین و سائوپائولو هم فعالیت‌های مشابهی داشته است.

عبور از خاطرات

جیمی رتکلیف، یکی از سهامداران عمده جدید منچستریونایتد دنبال فروش نام اولدترافورد به یک شرکت تجاری است و حتی به ساخت ورزشگاهی به‌جای اولدترافورد که ۱۱۴سال قدمت دارد هم فکر می‌کند. باشگاه در تلاش برای کاهش بدهی خود که در حال حاضر ۶۵۳.۳میلیون پوند (۸۲۶.۸میلیون دلار) است، با یک بانک آمریکایی مذاکره کرده است. در این شرایط باید دید تغییر نام ورزشگاه‌های خاطره‌انگیز و تاریخی تا چه مرحله‌ای پیش می‌رود. فعلا که نام لیگ‌ها هم به بانک‌ها و برندهای تجاری فروخته شده است.

به سبک آلمانی

در آلمان تغییر نام ورزشگاه‌ها عادی شده است. هم‌اکنون باشگاه‌های بزرگی مثل بایرن‌مونیخ، دورتموند، شالکه، هامبورگ، لایپزیش و چند باشگاه دیگر نام اسپانسر را روی استادیوم‌های خود گذاشته‌اند.

سیگنال ایدوناپارک همان وست فالن سابق است که ۳۰میلیون یورو برای مدت ۱۷سال برای باشگاه آلمانی سرمایه آورده است. گروه ایدونا یک شرکت بیمه است.

شالکه هم که روزهای بدی را از لحاظ اقتصادی پشت‌سر می‌گذارد و تا آستانه ورشکستگی هم پیش رفته، نام الدپارک اشتادیون را از سال۲۰۰۵ به شرکت ولتینزو فروخت و حالا بازی‌های خود را در ورزشگاه ولتینز آره‌نا برگزار می‌کند؛ ورزشگاهی که نزدیک ۲۰۰میلیون یورو برای ساخت آن هزینه شد اما قرارداد اسپانسری نامش، ۳۰میلیون یورو است.

ورزشگاه جدید هامبورگ که در اواخر قرن ۲۰ساخته شد، ابتدا ولک اسپارک اشتادیون نام داشت اما بعدا به ای. او. ال آره‌نا تغییر نام داد و سپس نام آن به‌ ها اس هانورد بانک فروخته شد و ۶میلیون یوروی دیگر به ۱۵میلیون درآمدزایی قبلی باشگاه اضافه کرد تا اینکه از سال۲۰۱۰ شرکت ایمتچ با پرداخت مبلغ ۴۰میلیون یورو به‌مدت ۱۰سال با باشگاه آلمانی به توافق رسید.

گروه آلیانس برای نام ورزشگاه جدید شهر مونیخ ۹۰میلیون یورو برای ۳۰سال پرداخته که فعلا ۲۲سال آن سپری شده. آلیانس آره‌نا هنگام بازی‌های بایرن قرمز است، برای بازی‌های مونیخ۱۸۶۰ آبی می‌شود و هنگام بازی‌های تیم ملی آلمان به سفید تغییر رنگ می‌دهد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه