توپ و تور

وضعیت خارجی‌های لیگ بسکتبال/غیبت جادوگر و ورود تازه‌واردها


به گزارش خبرنگار مهر، سازمان لیگ بسکتبال به منظور افزایش کیفیت رقابت های لیگ برتر همچون دیگر ادوار این رقابت ها، حضور بازیکنان خارجی در ترکیب تیم های شرکت کننده را مجاز کرده است اینگونه که هر یک از دوازده تیم حاضر در فصل جدید مسابقات مجاز به جذب ۳ بازیکن خارجی هستند اگرچه می توانند همزمان از دو نفر آنها در زمین بازی استفاده کنند.

بر این اساس، مسوولان تیم های مختلف در کنار رایزنی ها برای مذاکره با بازیکنان داخلی و انعقاد قرارداد با آنها، مذاکره با گزینه های خارجیِ موردنظر خود را هم در دستور کار قرار دادند تا به موقع بتوانند ترکیب شان را برای ۱۲ مهر و آغاز لیگ برتر کامل کنند.

در این میان نام گزینه های خارجی مختلفی برای حضور در ترکیب تیم های مختلف مطرح شد یا اینکه بعضا مسوولان تیم ها نسبت به انجام رایزنی ها برای گرفتن مجوز بازیکن خارجی یا اقدام برای جذب آنها تاکید داشتند اما تا امروز فقط مسوولان چهار تیم لیگ برتری نسبت به ثبت قرارداد بازیکنان خارجی خود اقدام کرده اند.

بعد از توافق با گزینه های خارجی و مشخص شدن نتیجه تست های پزشکی آنها که باید تایید کننده سلامت شان از حیث نداشتن مصدومیت یا بیماری خاص باشد، قرارداد آنها در سازمان لیگ ثبت می شود. ثبت قرارداد در این مرحله، به منزله قطعی بودن حضور بازیکن موردنظر در ترکیب تیم مربوطه و همراهی در مسابقات است.

وضعیت خارجی‌های لیگ بسکتبال/غیبت جادوگر و ورود تازه‌واردها

فصل جدید لیگ بسکتبال در حالی از ۱۲ مهر آغاز می شود که تاکنون حضور ۸ بازیکن خارجی در این رقابت ها قطعی شده است

معرفی خارجی های لیگ برتر بسکتبال

این اقدامی است که تا به امروز توسط مسوولان تیم های طبیعت مدافع عنوان قهرمانی و کاله و همچنین دو تیم تازه لیگ برتری شده مهگل و گلنور نهایی شده است. طبق قراردادهای منعقد شده در سازمان لیگ بسکتبال، هر یک از این تیم ها دو بازیکن خارجی به خدمت گرفته اند و این یعنی قطعی بودن حضور هشت بازیکن خارجی در فصل ۰۴ -۱۴۰۳ تا به امروز.

این بازیکنان عبارتند از:

طبیعت اسلامشهر

«جرارد اوگامنبگیمی جکسون» از جامائیکا و «بوآ ایوان» از کرواسی

کاله مازندران

«دوایت باکس» از آمریکا و «آکوت دنگ» از استرالیا

مهگل البرز

«ماووین ماکول» از آمریکا و «کریک وود لندان» از ترکیه

گلنور اصفهان

«مارکو پروپیچ» از مونته نگرو و «کورین هنری» از آمریکا

وضعیت خارجی‌های لیگ بسکتبال/غیبت جادوگر و ورود تازه‌واردها

«پری پتی» بعد از سال ها حضور در بسکتبال ایران فعلا در فصل جدید مسابقات جایی ندارد

غیبت جادوگر، ورود تازه واردها و ستاره ای که رکورددار شد

طی سال های اخیر «پری پتی» از بهترین خارجی های حاضر در لیگ بسکتبال بود که بعد از ۵ سال حضور متوالی در ترکیب تیم شهرداری گرگان، فصل گذشته برای مهرام به میدان رفت. این بازیکن آمریکایی سه فصل متوالی با شهرداری گرگان قهرمان شد و پیش از آن هم در ترکیب این تیم عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ را هم به دست آورده بود.

پتی سال گذشته هم با مهرام عملکرد خوبی داشت با این حال هیچ از لیگ برتری های فصل جدید خواهان به خدمت گرفتن او نبودند. این موضوع فرصتی ایجاد کرد تا «کورین هنری» قدیمی ترین و به نوعی رکورددارترین بازیکن خارجی در میان خارجی هایی شود که تا به امروز قرارداد رسمی برای لیگ امسال منعقد کرده اند.

پای این بازیکن آمریکایی سال ۹۷ و با پیوستن به تیم آویژه صنعت مشهد، به لیگ بسکتبال ایران باز شد. وی بعد از اینکه با این تیم امتیازآورترین بازیکن لیگ ایران شد، به اکسون پیوست و در ادامه بع از یک دوره وقفه، حضور در لیگ بسکتبال ایران را دوباره با مشهدی ها پیگیری کرد. او دو فصل متوالی کنار آنها بود سپس به مس کرمان منتقل شد. هنری امسال با تیم تازه لیگ برتری شده گلنور، چهارمین حضور متوالی در لیگ بسکتبال ایران را دنبال خواهد کرد.

در مجموع هنری قدیمی ترین بازیکن خارجی به حساب می آید در لیگ امسال به میدان خواهد رفت. بعد از او، «دوایت بایکس» پرسابقه ترین بازیکن خارجی در این فصل از مسابقات لیگ برتر بسکتبال به حساب می آید. بازیکنی که بازیکن پیشین لس‌آنجلس لیکرز در لیگ NBA به حساب می آید و در لیگ ایران هم سابقه بازی برای تیم های شیمیدر و ذوب آهن را دارد. «دوایت بایکس» فصل گذشته یک ستاره برای اصفهانی ها بود و امسال با کاله سومین سال حضور در لیگ بسکتبال ایران را تجربه خواهد کرد.

به غیر از «کورین هنری» و «دوایت بایکس»، ۶ بازیکن خارجی دیگر که تا به امروز حضورشان در لیگ بسکتبال ایران قطعی شده است، تجربه ای از این رقابت ها ندارند و به نوعی برای اولین بار شرکت در لیگ ایران را تجربه می کنند.

وضعیت خارجی‌های لیگ بسکتبال/غیبت جادوگر و ورود تازه‌واردها

کورین هنری باسابقه ترین بازیکن خارجی در فصل جدید لیگ بسکتبال به حساب می که برای تیم تازه وارد گلنور بازی خواهد کرد

خارجی جدید به لیگ بسکتبال اضافه می شود؟

طبیعت، کاله، مهگل و گلنور در حالی حضور دو بازیکن خارجی در ترکیب خود را قطعی کرده اند که دیگر تیم ها هم کم و بیش به دنبال جذب بازیکن خارجی برای تکمیل و تقویت ترکیب تیم خود هستند به ویژه اینکه هنوز برای انجام این مهم فرصت دارند اگرچه خیلی محدود و کم.

فصل جدید لیگ برتر بسکتبال از ۱۲ مهر آغاز می شود و طبق مصوبه سازمان لیگ، تیم های شرکت کننده تا ۲۴ ساعت پیش از آن برای جذب بازیکن خارجی و ثبت قراردادش در سامانه این سازمان فرصت دارند. در واقع تنها در این صورت کارت بازی برای خارجی مورنظر صادر خواهد شد و او مجاز به همراهی تیمش در دیدارهای پیش رو می شود.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه