اقتصادی > اقتصاد کلان

انتخابات، دامن اقتصاد آمریکا را گرفت



انتخابات، دامن اقتصاد آمریکا را گرفت

به گزارش ایسنا، اس‌اندپی گلوبال اعلام کرد که شاخص مرکب مدیران خرید آمریکا که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، در این ماه ۵۴.۴ بود و در مقایسه با ۵۴.۶ ماه آگوست تغییر چندانی نداشته است. قرائت ماه سپتامبر با گزارش‌های این ماه از جمله خرده‌فروشی، مطابقت دارد که نشان می‌دهد اقتصاد شتاب رشد خود را در سه ماهه سوم حفظ کرده است.

با این حال، شک و تردید در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر بر احساسات تجاری تأثیر می‌گذارد. بخش خدمات با سرعت ثابتی به رشد خود ادامه داد، اگرچه تولید به پایین‌ترین حد در ۱۵ ماه گذشته سقوط کرد. میانگین قیمت‌های کالاها و خدمات با سریع‌ترین سرعت از ماه مارس افزایش یافت و اولین شتاب تورم قیمت فروش در چهار ماه گذشته را رقم زد.

فشارهای قیمتی دوباره در حال افزایش است. بازار کار در سال جاری به طور قابل‌توجهی کند شده است، به طوری که نرخ بیکاری از ۳.۴ درصد در آوریل ۲۰۲۳ به بالای ۴ درصد رسیده است.

کسب‌وکارهای ایالات‌متحده در بحبوحه افزایش هزینه‌ها، رشد ثابتی را طی می‌کنند و چشم‌انداز پیچیده‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند. بخش خدمات همچنان قوی است، اما کاهش تولید می‌تواند مشکل باشد. سرمایه گذاران باید به این بخش‌ها توجه داشته باشند، زیرا فشارهای تورمی مداوم می‌تواند بر حاشیه سود و احساسات بازار تأثیر بگذارد.

 بانک مرکزی ایالات‌متحده هفته گذشته نرخ بهره را کاهش داد و به محدوده ۴.۷۵ تا ۵ درصد رساند که اولین کاهش در هزینه‌های استقراض از سال ۲۰۲۰ بود.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد در گلوبال مارکت گفت شاخص‌های نظرسنجی اولیه برای ماه سپتامبر نشان‌دهنده اقتصادی است که با سرعتی ثابت به رشد خود ادامه می‌دهد. در همین حال، شتاب مجدد تورم نیز نشان می دهد فدرال رزرو نمی‌تواند به طور کامل تمرکز خود را از هدف تورمی خود تغییر دهد زیرا به دنبال حفظ رشد اقتصادی است.

اشتغال بخش خصوصی افزایش یافت، اگرچه در سطوح ضعیف باقی ماند. شاخص مدیران خرید تولید از از ۴۷.۹ در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح ۱۵ ماهه و۴۷ سقوط کرد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که شاخص این بخش که ۱۰.۳ درصد از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، به ۴۸.۵ برسد.

شاخص خدمات از ۵۵.۷ در ماه اگوست به ۵۵.۴ کاهش یافت که به طور کلی مطابق با انتظارات اقتصاددانان برای ۵۵.۲ بود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه