آخرین اخبار

جنجال خروس‌ها



جنجال خروس‌ها

ابتدا با تایلند و سپس با برنده پاراگوئه و افغانستان دیدار می‌کرد.  نیمه اول مسابقه، نیمه مسامحه بود. نه ایران حمله می‌کرد و نه فرانسه. بی‌شک ۲۰ دقیقه اول، یکی از سردترین نیمه‌های تمام تاریخ فوتسال بود! جوری که محمدرضا احمدی، مجری شبکه سه در استودیو می‌گفت: «چقدر عجیب و غریب. می‌ترسم این شکلی بازی کنیم و بعدا یقه ما را بگیرند.» کارشناس حاضر در استودیو هم با کنایه اضافه کرد: «نگرانم فیفا با ما برخورد کند.»  اما در این نیمه و نیمه دوم مسابقه چه گذشت؟ خلاصه‌وار مرور می‌کنیم: 

نیمه اول: 
در دقیقه ۳ بازیکن فرانسه به سمت توپ نرفت تا توپ به بازیکنان ایران برسد. ۵ دقیقه اول فرانسه اصلا به دروازه ایران نزدیک هم نشد. ایران هم برای این‌که چاشنی را بیشتر کند گاهی ۵ نفره حمله می‌کرد، یعنی همراه با گلر. دقیقه ۱۰ کاشته عالی فرانسه توسط بازیکنان این تیم به سمت چارچوب زده نشد و به شکل عجیبی توپ را به عقب بردند! گزارشگر بازی در این لحظات می‌گفت: «فرانسوی‌ها می‌خواهند به عنوان تیم دوم بالا بروند تا کارشان آسان‌تر باشد.» دقیقه ۱۰ سهیل مهیدین، مدافع فرانسه به شکلی بسیار ناشیانه، عامدانه توپ را به بیرون برد تا کرنر به نفع ایران اعلام شود! مدافعان این تیم عملا تعارف می‌کردند تا ایرانی‌ها گل بزنند و البته بازیکنان ما هم خیلی مشتاق نبودند. دقیقه ۱۵ فرانسه برای اولین بار مثلا ۵ نفره حمله کرد ولی سریعا توپ را لو دادند. اولین موقعیت جدی ثانیه‌هایی بعد با کار تمرین شده ایران روی یک کاشته پیش آمد که گروس، گلر فرانسه آن را گرفت. شاهکار دیگر مدافعان فرانسه دو بار بازی با گلر در نیمه خودی بود که خطاست تا یک کاشته دیگر به ایران بدهند! 

نیمه دوم:
با گذشت ۴ دقیقه از این نیمه آش بدجور شور شد. در گلی که سالار آقایی‌پور زد، او دو بازیکن فرانسه را دریبل و با ضربه‌ای نسبتا آرام به سمت دروازه، توپ را گل کرد‌. گلر فرانسوی‌ها هم در این گل به طرزی کاملا عامدانه و نمایشی اجازه داد توپ از بغل پایش وارد دروازه شود! این گل که یکی از صحنه‌های عجیب تاریخ فوتبال بود فالکائو برزیلی و ابرستاره تاریخ فوتسال دنیا را بر آن داشت تا با انتشار ویدئوی این گل بنویسد‌: «وقتی فکر می‌کنید از این بدتر نمی‌شود، دروازه‌بان فرانسه به ایران اجازه گلزنی می‌دهد. چقدر شرم‌آور!»  ایران با زدن این گل تیم اول گروه شد فشار حملات را زیاد کرد و در این بین مدافعان فرانسه در منطقه خطر مدام ریسک می‌کردند و می‌خواستند چند بازیکن تیم‌ملی را دریبل بزنند. البته گروس، گلر حریف چون گل را خورده و خیالش راحت شده بود که به عنوان تیم دوم صعود می‌کنند، چند سیو روی موقعیت‌های تیم‌ملی داشت! و دو بار موقعیت گلزنی را از بچه‌های ایران گرفت.

از سویی روی شوت رفیع‌پور که تبدیل به گل شد، واکنش خاصی نداشت. یک پارادوکس کامل!  فرانسوی‌ها پس از خوردن سه گل تازه بازی جدی را شروع کردند و حمله به سمت دروازه ایران. با خوردن گل چهارم یکی از گل‌ها را جبران کردند. 

واکنش‌ها 

شرم کنید!
بلافاصله بعد از پایان بازی،جنجال آغاز شد. رودریگو، سرمربی تایلند به تندترین شکل ممکن نوشت: «همه مسئولان فدراسیون‌های ایران و فرانسه که امروز مقابل من در جایگاه بودند و بازیکنان هر دو تیم که در زمین بودند، ورزش را بی‌حرمت کردند. در طول عمرتان دیگر نباید پای‌تان را در سالن فوتسال بگذارید. شما نماینده همه چیزهایی هستید که برخلاف بازی جوانمردانه و ارزش‌های یک ورزشکار سطح جهانی است. وقتی دوباره سرود ملی کشورتان را می‌شنوید صورت‌تان باید از شرم سرخ شود! شما نفرت‌انگیز هستید و احترام من را به عنوان همکار و ورزشکار از دست دادید.» 

تهدید به شکایت
ریکاردو اینیگس، سرمربی تیم‌ملی لیبی که تیمش در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شد، در واکنش به اتفاقات دیدار ایران و فرانسه در صفحه شخصی‌اش نوشت: «لیبی به دلیل تبانی در این مسابقه قصدِ شکایت دارد. این یک ننگ برای ورزش ماست.»

تقصیر ایران بود!
بدون شک اما عجیب‌ترین رفتار را رافائل رنو، سرمربی تیم‌ملی فرانسه داشت. او که تیمش را فقط برای باختن و خوردن گل به زمین فرستاده بود تا به عنوان تیم دوم به سمت ساده‌ مرحله حذفی بروند و به برزیل نخورند‌، در مصاحبه خود گفت: «می‌دانم که همه از این سناریو متعجب و ناامید شده‌اند. همه چیز به ایرانی‌ها ربط داشت تا بازی بهتری انجام دهند! حضور در این سمت جدول برای ما راحت‌تر است اما هدف ما این بود که کارت نگیریم و مصدوم نشویم! شاید انتخاب اشتباه استراتژی‌مان را بپذیرم که فکرمان به بازی‌های بعد بود و از تمام توان‌مان استفاده نکردیم!» او اضافه کرد: «ایران تیم چهارم دنیاست و می‌توانست بازی خودش را ارائه کند. تیم حریف نمی‌خواست بازی کند و این مسأله ما را اذیت می‌کرد! می‌خواستیم منتظر (حمله) آنها بمانیم تا ضدحمله بزنیم، اما انتظار چنین نگرشی را از ایران نداشتیم!»

نمی‌خواستند برنده شوند
سایت as اسپانیا هم نوشت: «ایران و فرانسه برای صدرنشینی با هم روبه‌رو شدند و مشکل اینجا بود که تیمی نمی‌خواست پیروز شود! باید ببینیم فیفا که مسئولیت برگزاری مسابقه را بر عهده دارد، اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد یا خیر. باید ببینیم فرانسه از این قرعه سود می‌برد یا ایران از بردن فرانسه ضرر می‌کند یا خیر. با این حال مشخص است که تصویر خوبی از این مسابقه ثبت نشد و هواداران حاضر در سالن پس از پایان بازی نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند.»

شکایت ایران
در ادامه اخبار جنجالی این مسابقه، فدراسیون فوتبال ایران رسما اعلام کرد از سرمربی تیم‌ملی تایلند شکایت کرده است: «میگل رودریگو در اظهاراتی خارج از عرف، غیرحرفه‌ای و ناشایست، توهین‌های ناشایستی علیه ایران بیان کرد. ایران این ادبیات را مطابق بند ۱۱ آیین‌نامه انضباطی FIFA حاوی مصادیق توهین‌آمیز دانسته و شکایت حقوقی خود را به این نهاد رسمی تقدیم کرد.»

اتفاقات طبیعی بود
محمود خوراکچی، مربی فوتسال هم در واکنش به این جنجال‌ها گفت: «دوره قبل آرژانتین در بازی با ما وقتی دید گلزن نیستیم گل دوم را زد و صدرنشین شد. این بار هم ایران و فرانسه در شرایطی مشابه قرار گرفتند. تیم‌ملی ایران با تساوی صدرنشین می‌شد و وقتی دید فرانسه حاضر نیست به گل برسد، با گل‌هایی که به ثمر رساند صدرنشین شد. اتفاقی طبیعی رخ داد. تیم‌های دیگری هم به جای ایران و فرانسه بودند و نمایشی مشابه داشتند. پرتغال، برزیل و اسپانیا هم چنین کاری می‌کردند. پرتغال و مراکش هم در بازی خود تلاش کردند تا برنده شوند و حریف ایران نباشند.» 

نتیجه
حداقل نتیجه بازی ایران را از اتهامات تبرئه می‌کند چون این فرانسوی‌ها بودند که در هر دو نیمه به دروازه ایران نزدیک نمی‌شدند. هر چند تیم‌ملی هم ابتدا دنبال گل زدن نبودولی مجموعه‌ای ازاشتباهات بازیکنان حریف وهمین‌طور میل قوی آنها به شکست، اتفاقات بازی رارقم‌زد.اشتباه عجیب وغریب گلر تیم ملی‌فرانسه هم نورعلی‌نوربود.اگرقرار به برخورد است،بدون شک فیفابایدبا فرانسوی‌ها برخورد کند. به گفته فوتسالی‌ها این نوع اتفاقات درمسابقات عادی است وبارها تیم‌های بزرگ دست به چنین اقدامی زده‌اند. 

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع جام جم آنلاین

نوشته های مشابه