سایر ورزش ها

چرا کنفدراسیون آسیا میزبانی ایران از ناشنوایان را لغو کرد؟



چرا کنفدراسیون آسیا میزبانی ایران از ناشنوایان را لغو کرد؟

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین دوره بازی‌های آسیایی ناشنوایان برای نخستین‌بار قرار بود از ۲۴ مهر الی ۹ آبان امسال به میزبانی ایران برگزار شود که در نهایت به دلیل عدم ارسال فهرست تیم‌های شرکت کننده از سوی برخی کشورها میزبانی این رویداد مهم آسیایی از ایران گرفته شد.

مصطفی نکو لعل آزاد، رئیس فدراسیون ناشنوایان در گفت‌وگو با خبرنگار در این خصوص اظهار کرد: هنوز به صورت کتبی این موضوع به ما ابلاغ نشده اما به هر شکل صحبت آن مطرح شده که به دلیل عدم استقبال تیم‌های کشورهای آسیایی میزبان این رویداد تغییر خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که گویا مالزی به عنوان میزبان بازی‌ها انتخاب شده است؛ گفت: کنفدراسیون آسیا هنوز اعلام رسمی نکرده اما مالزی و قزاقستان دو کشور نامزد هستند که حتی ممکن است بازی‌ها در همین دو کشور برگزار شود. چند روزی باید صبر کنیم تا کنفدراسیون آسیا به طور رسمی خبر را اعلام کند.

رئیس فدراسیون ناشنوایان در ادامه خاطر نشان کرد: ما خیلی تلاش کردیم ولی همین حالا هم نزدیک به بیست روز تا آغاز بازی‌ها به میزبانی زمان باقی مانده است ولی وقتی هیچ کشوری استقبال نکرده که بیاید دیگر چه کاری از دست ما بر می‌آمد که باید انجام می‌دادیم و ندادیم؟ دوره قبل دو ماه قبل از آغاز بازی‌ها لیست تمام کشورها بسته شده بود و همه چیز روشن بود ولی آن زمان هم به خاطر مسائل داخلی کشور میزبان «هنگ کنگ» بازی‌ها لغو شد.

نکو لعل آزاد اضافه کرد: ستاد عالی بازی‌ها هم فشار می‌آورد که هر چه سریع‌تر تکلیف بازی‌ها را مشخص کنید به نظر می‌رسد جلسه تشکیل دادند و در نهایت به این جمع بندی رسیدن که تنها گزینه این است که ایران میزبان نباشد.

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فدراسیون تلاشی برای حفظ این میزبانی نداشته است؛ گفت: زمانی که یک کاری انجام نمی‌شود ممکن است هر صحبت غیر کارشناسی هم در ادامه صورت بگیرد و هر کسی یک چیزی را بیان کند. من در حال حاضر و خیلی واضح به شما می‌گویم که تیم‌ها حاضر نشدند به ایران سفر کنند تا به امروز حتی یک فرم تقاضای رسمی که ما می‌خواهیم در این بازی‌ها حضور داشته باشیم از سوی هیچ کشوری به دست ما که فدراسیون باشیم نرسیده است.

رئیس فدراسیون ناشنوایان ادامه داد: ایران میزبان این بازی‌ها بود و ما هم تلاش کردیم از این فرصت بهترین استفاده را ببریم. در زمان معین شده اعلام کردیم تا تیم‌هایی که قصد شرکت در این بازی‌ها را دارند اعلام حضور کنند کسی جلو نیامد، دوباره صبر کردیم و مهلت دادیم، بازهم اتفاق خاصی رخ نداد. ما که نمی‌توانستیم ۲۴ مهر با تیم خودمان در سالن بنشینم و منتظر بمانیم که چه تیمی می‌خواهد بیاید و یا نیاید. تیمی که می‌خواهد در یک رویداد بین‌المللی شرکت کند از قبل بلیت تهیه می‌کند، درخواست ویزا می‌دهد، هتل را هماهنگ می‌کند. وقتی تیم‌ها حاضر نشدند بیایند ما باید چه کار می‌کردیم که نکردیم؟ ما یک سایت ویژه این بازی‌ها راه اندازی کردیم که فقط برای آن نزدیک به ۲۸۰ میلیون تومان هزینه کردیم، البته هزینه‌ای که حالا با این اتفاق دود شد.

نکو لعل آزاد افزود: صحبت غیرکارشناسی کردن ساده است. اینکه بگوییم مقصر فلان شخص است کار بسیار راحتی است ولی باید این صحبت‌ها ثابت شود. برای من سوال است که چرا کنفدراسیون آسیا به ضعف خود اشاره نمی‌کند؟ مگر دوره قبل هم که ایران میزبان نبود موفق شدید بازی‌ها را برگزار کنید؟ آن زمان هم ما مقصر بودیم؟ در همین چند سال اخیر یک دوره از این بازی‌ها برگزار نشده و این بار هم تیم‌ها حاضر نشدند که به کشوری که به عنوان میزبان معرفی شده بیایند. دوستان کاش این ضعف‌ها را هم ببینند.

وی در پاسخ به این پرسش که با تغییر میزبان آیا ما می‌توانیم در این رویداد حضور داشته باشیم و بحث بدهی‌ها به فدراسیون جهانی مشکلی برای کاروان ایران ایجاد نخواهد شد؟ گفت: ما برای شرکت در مسابقات آسیایی هیچ مشکلی نداریم ولی به دلیل همان بدهی که قبلاً هم در مورد آن صحبت کردم فعلاً نمی‌توانیم در هیچ رویداد جهانی و حتی المپیک که سال آینده است شرکت کنیم. البته ارز مورد نیاز برای پرداخت این بدهی تأمین شده و منتظر هستیم در اجلاس فرانسه و یا ژاپن این فرصت فراهم شود تا بدهی خود را با ساک ببریم و تسویه کنیم.

رئیس فدراسیون ناشنوایان ادامه داد: همه رشته‌های خودمان را که آماده حضور در این بازی‌ها کرده بودیم را اعزام خواهیم کرد. تنها مشکلمان در این زمینه بحث ارز خواهد بود که قطعاً هماهنگی‌های لازم را با وزارت ورزش و جوانان انجام خواهیم داد تا ملی‌پوشان بدون مشکل خاصی در بازی‌ها حضور پیدا کنند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه