فوتبال و فوتسالورزش > فوتبال جهان

تیم ایران ذهنیت پیروز دارد/ نقش «کاندلاس» در توسعه فوتسال ایران


به گزارش خبرنگار مهر، دهمین دوره رقابت های جام جهانی فوتسال در حالی در کشور ازبکستان در حال برگزاری است که تیم ملی فوتسال پس از برتری در دو دیدار نخست خود برابر ونزوئلا و گواتمالا با ۶ امتیاز صعود خود را به مرحله یک هشتم نهایی قطعی کرده است و برای تعیین صدرنشین باید امروز یکم مهر از ساعت ۱۸:۳۰ به مصاف فرانسه برود.

چما خیمنز آلونسو، مربی مطرح فوتسال اسپانیا که در کشورهای مختلفی از جمله اسپانیا، اندونزی و روسیه فعالیت کرده، در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار مهر، به بررسی وضعیت فعلی جام جهانی فوتسال پرداخت. او معتقد است این دوره از مسابقات به دلیل شرایط خاص فوتسال جهانی، تفاوت‌های بسیاری با دوره‌های گذشته دارد.

از جمله سوابق این مربی اسپانیایی می‌توان به مربی دروازه بان ها در تیم دینامو مسکو روسیه، سرمربی تیم «ناوالاگاملا» اسپانیا، سرمربی تیم «اینتر موویستار» اسپانیا، مدیر ورزشی تیم‌های ملی فوتسال پرو اشاره کرد. وی در حال حاضر در تیم «بلک استیل» اندونزی فعالیت می‌کند.

تیم ایران ذهنیت پیروز دارد/ نقش «کاندلاس» در توسعه فوتسال ایران

انتخاب ازبکستان؛ تصمیم بحث‌برانگیز فیفا

خیمنز آلونسو در ابتدای صحبت‌های خود به تصمیم فیفا برای برگزاری جام جهانی فوتسال در ازبکستان اشاره کرد و گفت: فیفا بدون توجه به هواداران جهانی این کشور را انتخاب کرد، اما باید به این تصمیم احترام گذاشت. این دوره از مسابقات با توجه به شرایط متفاوت فوتسال جهانی، رویدادی خاص است.

نتایج قابل پیش‌بینی؛ تغییر سطح رقابت در فوتسال

این مربی اسپانیایی درباره نتایج به دست آمده نیز افزود: نتایج تا کنون قابل پیش‌بینی بوده‌اند. در حال حاضر شرایط فوتسال به گونه‌ای است که نمی‌توان چندان انتظار داشت تیمی در سطح پایین‌تر بتواند تیم‌های سطح بالا را شگفت زده کنند. شاید تیم‌های ضعیف‌تر بتوانند در یک نیمه رقابت نزدیکی با تیم‌های قوی‌تر داشته باشند، اما پیروزی در بازی برای آنها بسیار دشوار است.

تیم ایران ذهنیت پیروز دارد/ نقش «کاندلاس» در توسعه فوتسال ایران

شانس اسپانیا برای قهرمانی و بازی مقابل قزاقستان

تیم ملی فوتسال اسپانیا که سابقه دو قهرمانی در جام جهانی را دارد، در اولین بازی خود برابر قزاقستان به تساوی دست یافت. خیمنز آلونسو درباره شانس اسپانیا برای قهرمانی گفت: تیم ملی اسپانیا همیشه یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. سطح بازیکنان ما بالاست، اما شاید تاریخ پرافتخار ما گاهی به زیان ما تمام شود. بازی مقابل قزاقستان نشان داد که اسپانیا برای قهرمانی باید شجاعانه‌تر بازی کند.

مدعیان قهرمانی؛ برزیل، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال

به گفته این مربی اسپانیایی، تیم‌های برزیل، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال همچنان اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی هستند. با این حال، او معتقد است تیم‌هایی مانند فرانسه، مراکش، پاراگوئه، تایلند و ایران نیز توانایی خلق شگفتی را دارند و می‌توانند در این دوره تاریخ‌ساز شوند.

عملکرد تیم ملی ایران؛ تیمی تاکتیکی با ذهنیت پیروز

خیمنز آلونسو درباره تیم ملی ایران و پیروزی ۷ بر یک برابر ونزوئلا و ۹ بر ۴ برابر گواتمالا گفت: تیم ملی ایران بازیکنان فوق‌العاده‌ای دارد و آینده درخشانی در انتظار این تیم است و فوتسال ایران ذهنیتی پیروز دارد. حضور خِسوس کاندلاس به عنوان سرمربی پیشین ایران باعث شده تا تاکتیک‌های این تیم به سطح بالایی برسد. من لیگ ایران را دنبال می‌کنم و این تیم قطعاً پتانسیل قهرمانی در این دوره را دارد.

تیم ایران ذهنیت پیروز دارد/ نقش «کاندلاس» در توسعه فوتسال ایران

دیدار ایران و فرانسه؛ چالشی جدی برای هر دو تیم

در گروه F، تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا نیز حضور دارند. خیمنز آلونسو در مورد این تیم‌ها اظهار داشت: فرانسه در انتقال و تک به تک بسیار خطرناک است، ونزوئلا هویت خود را از دست داده و گواتمالا در دفاع بهتر کار می‌کند. بازی ایران مقابل فرانسه قطعاً چالشی جدی برای هر دو تیم خواهد بود.

توسعه فوتسال در اروپا و تاثیر حمایت‌های فدراسیون‌ها

به باور خیمنز آلونسو، فوتسال در اروپا به سرعت در حال توسعه است و پرتغال نمونه بارز یک برنامه‌ریزی استراتژیک موفق در این رشته ورزشی است. او تاکید کرد که حمایت همه‌جانبه از فوتسال و همکاری در تمام سطوح، از باشگاه‌ها تا فدراسیون‌ها و فیفا، برای رشد این ورزش ضروری است.

وضعیت فوتسال در آسیا و اندونزی؛ کشوری با علاقه‌مندان پرشور

این مربی اسپانیایی همچنین به تجربه خود در اندونزی و سایر کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: اندونزی کشوری خاص برای فوتسال است. هواداران پرشور این ورزش به دنبال پیشرفت و رشد بیشتر هستند و من از کار کردن در آسیا و به‌ویژه اندونزی بسیار خوشحالم.

تیم ایران ذهنیت پیروز دارد/ نقش «کاندلاس» در توسعه فوتسال ایران

شگفتی‌سازی افغانستان و تاجیکستان و ناکامی ژاپن

خیمنز آلونسو در مورد صعود تیم‌های افغانستان و تاجیکستان به جام جهانی و عدم موفقیت ژاپن گفت: شاید افغانستان و تاجیکستان انگیزه بیشتری داشتند یا فشار کمتری نسبت به ژاپن احساس کردند. ژاپن سرمربیان اسپانیایی خوبی داشت و اکنون با مربی ژاپنی به زمان بیشتری نیاز دارد تا موفق شود.

آینده فوتسال؛ ورزشی با پتانسیل جهانی

در پایان، این مربی اسپانیایی آینده فوتسال را بسیار روشن توصیف کرد و گفت: فوتسال باید همواره متحد و همدل باشد. این ورزش با پتانسیلی که دارد، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی در جهان تبدیل شود.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه