اقتصادی > تولید و تجارت

به دنبال ایجاد مشوق‌هایی برای اجرای الگوی کشت هستیم



به گزارش ایسنا محمدعلی نیکبخت به الگوی کشت در کشور اشاره کرد و گفت: در سطح ملی و در استان‌ها مطالعات زیادی انجام شده و از نظر آمایش در سطوح مختلف کشور کمبود اطلاعات، داده و آگاهی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر کشاورزان به صورت سنتی و نسل به نسل یک الگوی کشتی دارند و کشاورزان ما در حال حاضر سنتی کشاورزی می‌کنند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز الگوی کشتی را تدوین کرده که آن را بازنگری کردیم و آمادگی اجرای آن را داریم، ولی برای اجرای الگوی کشت و آن چیزی که هدف گذاری شده حتما نیاز به مشوق های قوی است تا بتوانیم بدعت‌های گذشته و کشت‌هایی که به عنوان الگو جا افتاده را تعییر دهیم. باید مشوق باشد تا بشود الگوی کشت جدید را اجرایی کرد.

وی تصریح کرد:از سازمان برنامه و بانک مرکزی پیگیر مشوق ها هستیم. برای سال زراعی آینده به هر نسبتی که تامین شد به همان نسبت طرح را با کمک کشاورزان و تولیدکنندگان شروع خواهیم کرد.

آبخیزداری به معنی تولید آب است

نیکبخت در بخش دیگری از صحبت هایش به آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت:آبخیزداری به معنای واقعی تولید آب است. باید در هر هکتار ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه کنیم که بتوانیم یه هکتار از زمین‌ را تثبیت کنیم و یک هکتار زمین بتواند در یکسال حداقل ۵۰۰ متر مکعب آب تولید کند یا در خود نگه دارد.

وی افزود: از طرفی آبخیزداری باعث کنترل سیلاب می‌شود و جلوی سیلاب را می‌گیرد. آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک ارزشمند و حاصلخیز نیز موثر است.

 نیکبخت اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام داده و طرح آماده اجرا است.  

وی با بیان اینکه ۹۰ میلیون هکتار کشور استعداد فعالیت آبخیزداری دارد، گفت:آبخیزداری به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است. با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشتیم و به همین زودی‌ها قبل از بستن بودجه ۱۴۰۳ جلسه‌ای خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم اعتبارات مناسب برای آبخیزداری و آبخونداری و کنترل سیلاب داشته باشیم.

به گفته وی فعالیت آبخیزداری بومی و مردمی است. مردم می توانند مشارکت کنند و در اقصی نقاط کشور هم متقاضی وجود دارد.

امسال ۳۰۰میلیون اصله نهال تولید شد

وزیر جهادکشاورزی همچنین به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز اشاره کرد و گفت: کاشت یک میلیارد درخت مسئولیت خیلی بزرگی است و تاکیدمان بر این است که طی بازه زمانی ۴ ساله آن را انجام دهیم.

وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: در سال اول طرح یعنی ۱۴۰۲ حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال هم مثمر هم غیر مثمر تولید و کاشته شد.

وزیر جهادکشاورزی عنوان ‌کرد: این کار مردمی و فرا دستگاهی است. برای مثال تولید نهال را در مدارس بردیم تا فرهنگ سازی شود دانش آموز ما به اهمیت موضوع پی ببرد، تولید نهال را آموزش ببیند و در کاشت نهال هم شرکت کند. نیروهای مسلح، بسیج و بخش خصوصی نیز در این طرح مشارکت های زیادی داشتند.

وی در ادامه گفت:در حوزه منابع طبیعی در مناطقی که امکان دارد باید به سمت زراعت چوب برویم. دو گونه اکالیپتوس و صنوبر را برای آن در نظر گرفتیم که اکالیپتوس در جنوب کشور مخصوصا در استان خوزستان وضعیت خیلی خوبی دارد و صنوبر نیز در مناطق سردسیر استفاده می شود. سرمایه‌گذاران خوبی هم در این بخش حضور دارند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قصد داریم بر اساس این طرح سالی ۲۵۰ تا ۳۰۰ اصله نهال تولید و کشت شود.

ادامه دارد…

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه