آخرین اخبار

یوز‌ها در کمین شیر‌های اطلس



یوز‌ها در کمین شیر‌های اطلس

این برای اولین‌بار بود که تیم ملی فوتسال ایران توانست تمام بازی‌های مرحله گروهی خود را با برد و کسب ۹ امتیاز ممکن پشت سر بگذارد. حالا تیم ملی فوتسال در طرفی قرار گرفته که سخت‌ترین مسیر ممکن برای رسیدن به جمع چهار تیم پایانی است. ایران در تاریخ جام‌جهانی تنها یک‌بار توانست روی سکو برود که آن هم سال ۲۰۱۶ بود که با هدایت محمد ناظم‌الشریعه به مقام سومی جهان رسید. شاگردان شمسایی برای تکرار این موفقیت، کار بسیار سختی پیش رو دارند. اولین حریف آنها در مرحله یک‌هشتم، تیم ملی فوتسال مراکش است. مراکش که طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در فوتسال داشته، امروز عصر مقابل تیم ملی ایران قرار می‌گیرد. برنده این بازی در مرحله یک‌چهارم نهایی باید مقابل برزیل قرار بگیرد که در مرحله یک‌هشتم توانست کاستاریکا را با نتیجه پنج بر یک شکست دهد. تیم ملی فوتسال برزیل امسال یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در جام‌جهانی ازبکستان است و در چهار بازی اخیرش در این مسابقات، ۳۲ گل به حریفان زده است. در این طرف جدول، تیم‌های اوکراین، اسپانیا و ونزوئلا هم قرار دارند که احتمال رسیدن اسپانیای قدرتمند به جمع چهار تیم بیشتر از تیم‌های دیگر است. 
   
امیدوار به هت‌تریک 
شاگردان وحید شمسایی با وجود تلاش برای نرفتن به سمت سخت جدول، سرانجام این اتفاق برایشان رخ داد و حالا باید امروز از ساعت ۱۶ در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۴ به مصاف مراکش بروند. این برای سومین‌بار است که تیم ملی ایران در جام‌های جهانی مقابل مراکش قرار می‌گیرد. بار نخست در سال ۲۰۱۲ بود که ملی‌پوشان ایران با نتیجه دو بر یک شیرهای اطلس را شکست دادند. چهار سال بعد، این دو تیم بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند که باز هم پیروزی سهم ملی‌پوشان ایران بود و توانستند با برد پنج بر سه، سالن را ترک کنند. نکته جالب نسبت به دو مسابقه قبلی این است که هر دوی این بازی‌ها در مراحل گروهی انجام شد و بازی امروز عصر اولین رویارویی آنها در مراحل حذفی محسوب می‌شود. نکته مهم این است که فوتسال مراکش در طول هشت سال اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته و شاگردان وحید شمسایی برای ثبت هت‌تریک پیروزی برابر این تیم کار سختی دارند.
   
پیشرفت چشمگیر مراکش 
تیم ملی فوتسال مراکش ازجمله تیم‌هایی است که طی چند سال گذشته، پیشرفت بسیاری در فوتسال داشته‌اند. حضور در جام‌جهانی ازبکستان در‌واقع چهارمین حضور متوالی آنها در مسابقات جام‌جهانی محسوب می‌شود. تا قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۲ تایلند، این تیم اصلا نتوانسته بود در شش دوره قبلی جام‌جهانی فوتسال شرکت کند. مراکش در دو جام‌جهانی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در همان مرحله گروهی حذف شد، اما در جام‌جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی، توانست بعد از پرتغال به‌عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کند. آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل ونزوئلا قرار گرفتند و با پیروزی سه بر دو توانستند به مرحله بعد صعود کنند. شکست دو بر یک مقابل تیم ملی فوتسال برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی، پایان ماجراجویی مراکشی‌ها در لیتوانی بود. روند خوب این تیم در چند سال اخیر را می‌توان در مسابقات جام ملت‌های فوتسال آفریقا و جام ملت‌های عربی مشاهده کرد. تیم فوتسال مراکش در سه دوره قبلی جام ملت‌های آفریقا به قهرمانی رسیده و این در حالی است که بهترین افتخار آنها پیش از این، مقام سومی در جام ملت‌های سال ۲۰۰۸ بود. در جام کشورهای عربی نیز مراکش با اقتدار در سه دوره قبلی به قهرمانی رسیده است. این تیم در حال حاضر در رده ششم فوتسال جهان و در رده نخست فوتسال آفریقا قرار دارد. تفاوت مراکش با دیگر تیم‌های این قاره به قدری زیاد شده که تیم فوتسال مصر به‌عنوان دومین تیم قاره آفریقا، در رده‌بندی جهانی در رده ۳۷ قرار دارد. معمار فوتسال مراکش را باید هشام دقیق دانست که از سال ۲۰۱۰ هدایت این تیم را بر عهده گرفته و در ۱۴سال اخیر توانسته انقلابی در فوتسال این کشور به‌وجود آورد. 

سرمربی مراکش: دوست نداشتیم با ایران بازی کنیم
هشام دقیق، سرمربی تیم ملی مراکش بعد از مسجل‌شدن رویارویی تیم ملی کشورش با ایران، تاکید کرد که اصلا دوست نداشته در این مرحله با تیم ملی ایران رو‌در‌رو شود. هشام دقیق با اشاره به این بازی گفت: می‌خواستیم صدرنشین گروه E شویم و در این مسیر سخت که برزیل، ایران و اسپانیا در آن حضور دارند قرار نگیریم. با این حال برای عبور از سد ایران باید خونسرد و شجاع باشیم. سرمربی مراکش ادامه داد: تیم فوتسال ایران در جدول رده‌بندی فیفا تیم چهارم دنیاست و ما در جایگاه ششم قرار داریم. ایران با نتایج عالی صدرنشین گروهش شد. وی با اشاره به برتری مقابل ایران در تورنمنت ویتنام که فروردین‌ماه سال‌جاری برگزار شد، گفت: در جام کنفدراسیون‌ها با ایران بازی کردیم و این تیم را شکست دادیم، اما شرایط حالا متفاوت است. از مصدومیت بازیکنان رنج می‌بریم، اما با انگیزه صعود به یک‌چهارم نهایی به مصاف ایران می‌رویم.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع جام جم آنلاین

نوشته های مشابه