آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال جهان

شهرآوردتر از دربی | ۲غول قرمز بار دیگر شاخ به شاخ می‌شوند



به گزارش همشهری‌آنلاین، گواردیولا در آستانه دیدار با رئال‌مادرید یک‌بار دیگر روی نظریه‌اش که می‌گفت به‌دست‌آوردن قهرمانی لیگ برتر از لیگ قهرمانان سخت‌تر است، پافشاری کرد. به‌نظر می‌رسد این حربه‌ای برای پیشگیری از فشار هواداران و رسانه‌ها پیش از شکست احتمالی در اروپاست. او بارها این ادعا را پیش و پس از حذف در رقابت‌های اروپایی تکرار کرده است. با این‌حال، باید پذیرفت که رقابت در انگلیس واقعا سخت است.

نزدیکی بین تیم‌ها در انگلستان را در هیچ لیگ دیگری نمی‌توان دید. همین امروز هم یک بازی بزرگ در پیش است. منچستریونایتد که در جام‌حذفی ۴-۳ لیورپول را برده بود ولی چند شب پیش در لیگ ۴- ۳ از چلسی باخت، امروز در لیگ برتر و در بازی برگشت مقابل لیورپول به میدان می‌رود. امکان ندارد یک هفته از این رقابت‌ها بدون بازی بزرگ طی شود. دقیقا ۳هفته پس از شکست لیورپول در اولدترافورد، امروز در همین ورزشگاه ۲غول سنتی فوتبال انگلیس‌ یک‌بار دیگر به مصاف هم می‌روند.

بازی امروز جدال پرافتخارترین باشگاه‌های انگلیس است. درست است که در دوره ۱۰ساله پسافرگوسن وضعیت منچستریونایتد خوب نیست، اما لیورپول هم که یکی از بهترین دهه‌های خود را سپری کرده است، هنوز نتوانسته به افتخارات شیاطین سرخ نزدیک شود. در فرمت جدید لیگ انگلیس منچستر ۱۳قهرمانی و لیورپول یک قهرمانی به‌دست آورده‌اند. روزی که سر الکس مربی یونایتد شد، لیورپول ۱۶عنوان قهرمانی در لیگ داشت و یونایتد ۷قهرمانی. روزی که سر الکس از تیم خداحافظی کرد، لیورپول ۱۸بار لیگ را فتح کرده بود و یونایتد ۲۰بار.

داور دیدار امروز یک منچستری است؛ آنتونی تیلور داور ۴۵ساله و متولد شهر منچستر. البته قضاوت او همیشه بیشتر برای لیورپول خوش‌یمن است تا تیم محبوبش. تیلور پیش از این ۳بار سابقه قضاوت دربی انگلیس را به‌عهده داشته که این بازی‌ها با ۲پیروزی ۵ بر صفر و ۴-۲ لیورپول مقابل منچستریونایتد و یک تساوی بدون گل همراه بوده. او در کل ۵۸بار برای لیورپول و ۴۶بار برای منچستریونایتد سوت زده است. هیچ تیمی با قضاوت تیلور به اندازه لیورپول به پیروزی نرسیده.

قرمزها اخیرا در بازی مالکانه روی تیکی‌تاکا را کم کرده‌اند. آنها با ثبت مالکیت ۱/۸۳درصد مقابل شفیلدیونایتد، رکورد در اختیار داشتن توپ در یک بازی لیگ برتری، از زمان جمع‌آوری داده‌ها را شکستند. فان‌دایک‌(۹۹) و کوناته‌(۸۳) در این بازی به‌تنهایی از کل تیم شفیلد، پاس‌های صحیح بیشتری ثبت کرده‌اند. مهمان قعرجدولی در این دیدار، فقط ۸۲پاس صحیح داشت.

لیورپول تیمی است که همیشه گل می‌خورد؛ مخصوصا گل اول بازی را. آنها ۱۹بار در همه رقابت‌ها نخستین گل یک بازی را دریافت کرده‌اند و این کار در شکست جام‌حذفی مقابل منچستریونایتد تکرار شد.

قرمزها بیشترین ضربه را به سمت دروازه حریفان (به استثنای ضربه‌های بلوکه‌شده) داشته‌اند و با ۴۳۰ضربه، ۶۱شوت بیش از بهترین تیم دوم یعنی منچسترسیتی روانه دروازه حریفان کرده‌اند.

با اینکه این روزها رشفورد به‌شدت از سوی هواداران و کارشناسان مورد انتقاد است، آمار خوبی مقابل بزرگان دارد. او به همه تیم‌های بیگ‌سیکس، ۶گل زده غیر از لیورپول که ۳هفته پیش هفتمین گلش را به این تیم زد. جالب اینکه او ۱۷بار مقابل قرمزها قرار گرفته و هر ۷گلش را در اولدترافورد به این تیم زده؛ بازی امروز هم در همین ورزشگاه است. هیچ حریفی بیش از لیورپول در اولدترافورد از رشفورد گل نخورده؛ لستر ۵گل، چلسی، آرسنال و بورنموث ۴گل.

این بازی جدال زحمتکش‌ترین خط دفاع اروپا با حریص‌ترین خط حمله است. منچستریونایتد بیش از هر تیم دیگری در ۵لیگ برتر اروپا در سال ۲۰۲۴ شوت داشته است(۲۲۵). لیورپول با ۲۵۵ بیشترین تلاش را کرده است.

محمد صلاح در ۳بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر مقابل منچستریونایتد گل زده و در مجموع ۵گل به ثمر رسانده است. هیچ بازیکن مهمانی تابه‌حال در ۴سفر متوالی به اولدترافورد در این رقابت‌ها موفق به گلزنی نشده است.

۴نفر از ۵مدافع میانی تخصصی من‌یونایتد در این بازی مصدوم و غایب هستند. رافائل واران و جانی ایوانز در بازی با چلسی مجبور به ترک زمین شدند و برای بازی امروز شرایطشان مشخص نیست. با توجه به اینکه لیساندرو مارتینس و ویکتور لیندلوف قبلا کنار گذاشته شده‌اند، ممکن است ویلی کامبوالای ۱۹ساله به‌عنوان شریک هری مگوایر به خدمت گرفته شود. در اردوی لیورپول همچنان آلیسون، آرنولد و ژوتا در دسترس نیستند. شاید اندو به این بازی برسد.

داروین نونیس در ۹بازی اخیر خارج از خانه خود در تمامی رقابت‌ها ۸مشارکت روی گل داشته است (۷گل و یک‌پاس گل). بازی پنجشنبه او را به ششمین بازیکن لیگ برتر که در این فصل ۳۰تأثیر مستقیم روی گل داشته‌اند (۱۸گل و ۱۲پاس گل) و به دومین بازیکن تأثیرگذار لیورپول پس از محمد صلاح (۲۲گل و ۱۲پاس گل) تبدیل کرد.

یونایتد امشب می‌تواند برای سومین‌بار ۲بازی خانگی مقابل لیورپول در یک فصل را با پیروزی به پایان برساند. پیش از این فصل‌های ۹۹-۱۹۹۸ و ۱۱-۲۰۱۰ این اتفاق افتاده بود.

بازی رفت در آنفیلد بدون گل تمام شد. از فصل ۰۸-۲۰۰۷ پیش نیامده بود که لیورپول در هر دو دیدار لیگ مقابل یونایتد بدون گل بماند.

یونایتد پس از شکست‌ناپذیری در ۵بازی اول خود در لیگ، سال‌۲۰۲۴ (۴برد و یک تساوی) تنها یکی از ۵بازی اخیر خود را برده (یک تساوی و ۳شکست). آنها ‌ماه گذشته اورتون را ۲بر صفر بردند.

شکست روز پنجشنبه مقابل چلسی دوازدهمین شکست یونایتد در این فصل از لیگ برتر بود. آنها هرگز در یک فصل از این رقابت‌ها بیشتر از این متحمل شکست نشده‌ بودند و باخت در بازی امشب می‌تواند بدترین رکورد تاریخشان را ثبت کند. آنها ۱۲بار در فصل‌های ۱۴-۲۰۱۳ و ۲۲-۲۰۲۱ شکست خورده بودند.

اندی رابرتسون با پاس گل مقابل شفیلدیونایتد، یک‌بار دیگر از ترنت الکساندر آرنولد پیشی گرفت. او با ۵۹پاس گل، بیشترین پاس گل را میان مدافعان پریمیرلیگ به ثبت رسانده است.

لیورپول با ۱۲۵گل زده بهترین خط حمله اروپا محسوب می‌شود؛ بالاتر از بایرلورکوزن با ۱۱۵ و منچسترسیتی با ۱۱۴گل.

لیورپول این فصل تیم کام‌بک‌هاست. آنها گل می‌خورند و در پایان جبران می‌کنند. لیورپول در این فصل پریمیرلیگ ۲۶گل در ۱۵دقیقه پایانی بازی به ثمر رسانده است؛ ۱۰گل بیشتر از هر تیم دیگری.

۲غول فوتبال انگلیس در طول تاریخ، ۱۶۶بار شاخ به شاخ شده‌اند که منچستریونایتد ‌۶۸پیروزی به‌دست آورده است و لیورپول ۵۰پیروزی. ۴۸رویارویی نیز به تساوی کشیده.

این دو تیم ۶۳بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند که منچستریونایتد رکورد ۲۹پیروزی‌ را ثبت کرده، ۱۹برد لیورپول داشته و ۱۵مسابقه مساوی تمام‌شده است.

یونایتد تنها یکی از ۱۱بازی اخیر خود در لیگ برتر مقابل لیورپول را برده است (۴تساوی و ۶شکست) که آن پیروزی فصل گذشته دقیقا در همین بازی برگشت اولدترافورد به‌دست آمد. آخرین پیروزی متوالی خانگی یونایتد مقابل قرمزها سپتامبر ۲۰۱۵ رخ داد.

منچستریونایتد از سال‌۲۰۱۸ تنها یک‌بار لیورپول را در لیگ برتر شکست داده و باخت‌های سنگینی نیز داشته است؛ شکست معروف ۷بر صفر علاوه بر شکست ۵بر صفر در اولدترافورد در اکتبر ۲۰۲۱.

لیورپول در ۶بازی از ۷بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر (یک شکست) پیروز شده. ۶پیروزی قبلی آنها در مسابقات خارج از خانه در طول ۱۹بازی (۷تساوی و ۶شکست) به‌دست آمده بود.

قرمزها همچنین در ۲۶بازی متوالی خارج از خانه در تمام رقابت‌ها موفق به گلزنی شده‌اند و ۲بازی با بهترین رکورد تاریخ خود فاصله دارند. آنها بین ژانویه تا دسامبر۲۰۲۱ در ۲۸بازی متوالی در زمین حریفان گل زده بودند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه