آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

پرسپولیس؛ سکوی پرتاب به جز یک مورد!



پرسپولیس؛ سکوی پرتاب به جز یک مورد!

همشهری‌آنلاین – بهروز رسایلی

پرسپولیس دوران موفقیت‌آمیزی را در فوتبال ایران پشت سر می‌گذارد و به‌عنوان قهرمان سریالی لیگ برتر شناخته می‌شود. به‌نظر می‌رسد این حال و روز خوب، فضای مناسبی را هم برای بازیکنان ساخته تا رشد کنند. این موضوع مخصوصا در مورد نفرات خارجی بیشتر صدق می‌کند. درحالی‌که برای سال‌های طولانی، حضور بازیکنان خارجی ناشناخته و بنجل به نقطه‌ضعف پرسپولیس تبدیل شده بود، حالا این تیم خارجی‌های با کیفیتی دارد و جالب‌تر اینکه به آنها کمک می‌کند در رده ملی هم پیشرفت کنند. بیایید چند مصداق جالب را با هم مرور کنیم.

گئورگی گولسیانی

این بازیکن شاید بهترین مثال ممکن باشد. مدافع گرجستانی در حالی در ۳۱سالگی به پرسپولیس پیوست که پیش از آن سابقه حضور در ذوب‌آهن، نساجی و سپاهان را داشت. در آن زمان شاید به‌نظر می‌رسید گئورگی کارش را کرده و دیگر پیشرفتی برایش متصور نیست، با این حال شیرین‌ترین اتفاقات دوران حرفه‌ای او در پرسپولیس برایش رقم خورد. این بازیکن که حالا به‌عنوان یک مدافع به بهترین گلزن خارجی تاریخ سرخپوشان تبدیل شده، در حساس‌ترین مقطع ممکن ورودی غیرمنتظره‌ای به تیم ملی کشورش داشت. بسیار نادر است که فوتبالیستی در ۳۳سالگی تازه به تیم ملی برسد اما این اتفاق تابستان امسال برای گولسیانی رخ داد، آن هم درحالی‌که گرجستانی‌ها عازم جام ملت‌های اروپا بودند. به شکلی جالب توجه، گولسیانی به بازیکن فیکس گرجستان در یورو۲۰۲۴تبدیل شد و نمایش‌های خوبی هم داشت. جالب است که او تاکنون فقط ۸بازی ملی داشته و همه آنها هم در زمان عضویتش در پرسپولیس بوده است. تیم ملی گرجستان دوشنبه‌شب در شرایطی در سطح دوم لیگ ملت‌های اروپا با یک گل به آلبانی باخت که گولسیانی برخلاف مسابقات قبلی نیمکت‌نشین بود.

الکسیس گوندوز

اتفاق جالب توجه این پنجره مسابقات فیفا اما، دعوت از الکسیس گوندوز به تیم ملی الجزایر بود. البته این دروازه‌بان ۲۸ساله پیش از این نیز هر از گاهی به اردوهای تیم ملی کشورش دعوت می‌شد و حتی سابقه ۵بازی ملی هم در کارنامه دارد، گرچه آن دیدارها به نوعی در غیاب لژیونرهای الجزایر برگزار شده بود. با این حال درخشش نسبی گوندوز در پرسپولیس از چشم مربیان تیم ملی دور نماند تا او به شکلی جالب توجه در هر دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف جام ملت‌های آفریقا مقابل توگو در ترکیب اصلی قرار بگیرد. گوندوز در بازی رفت که با پیروزی ۵بر یک الجزایر همراه بود، نتوانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد و گلی خورد که خیلی هم روی آن مقصر نبود. با این حال گلر پرسپولیس در مسابقه برگشت نمایش درخشانی داشت و در چندین مهار خوب، باعث پیروزی یک بر صفر الجزایر شد. به‌نظر می‌رسد یکی از خیزهای بلند گوندوز برای رسیدن به این موقعیت زمانی برداشته شد که او در جریان بازی پرسپولیس با الاهلی عربستان در لیگ نخبگان، به زیبایی پنالتی ریاض محرز، هموطن نامدارش را مهار کرد. هر چه هست، این روزها دنیا به کام گوندوز است.

وحدت هنانوف

این بازیکن تاجیکستانی هم با وجود اینکه در پرسپولیس بیشتر نیمکت‌نشین بود، موفق شد موقعیت باثبات خودش را در تیم ملی تاجیکستان حفظ کند. اوج کار وحدت در جام ملت‌های آسیا بود که در جریان صعود شگفت‌انگیز تاجیک‌ها تا مرحله یک‌چهارم نهایی، ستاره درخشان این تیم بود. وحدت در این تابستان به سپاهان رفت.

عبدالکریم حسن

مشکل مرد سال سابق آسیا برای بازگشت به تیم ملی قطر هم در پرسپولیس حل شد. این موضوع البته خیلی فنی نبود. حسن به‌خاطر کامنتی که در فضای مجازی گذاشته بود از حضور در تیم ملی محروم شد و حتی جام ملت‌های آسیا را هم از دست داد. با این حال نیم‌فصل حضور درخشان این بازیکن در پرسپولیس که به قهرمانی در لیگ برتر هم منجر شد، قطری‌ها را به صرافت بازگرداندن او، هم در رده ملی و هم در رده باشگاهی انداخت. به این ترتیب باشگاه الوکره با صرف هزینه‌ای هنگفت رضایتنامه حسن را گرفت و از آن پس او در تیم ملی کشورش هم به میدان می‌رود.

مثال معکوس

خب البته پرسپولیسی‌ها در این زمینه با یک مثال نقض هم مواجه هستند. در این پنجره مسابقات ملی، ایوب‌العملود به تیم ملی مراکش دعوت نشد. او البته فقط یک بازی ملی در کارنامه دارد اما شاید انتظار می‌رفت حداقل به اردو فرا خوانده شود. زمانی که هموطن او یحیی عطیه‌الله در حال انتقال به پرسپولیس بود، ولید الرکراکی سرمربی تیم ملی مراکش به این بازیکن هشدار داد به یک لیگ باکیفیت‌تر برود، وگرنه پیراهن تیم ملی را از دست خواهد داد. نهایتا هم یحیی که دفاع چپ بود نیامد اما ایوب العملود ۳۰ساله برای پست دفاع راست جذب شد و فعلا خبری از دعوت او نیست، هرچند شاید ادامه نمایش‌های خوب عملود، بخت او را هم باز کند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه