دسته‌بندی نشده

صرفه‌جویی انرژی معادل ۱.۳ میلیارد لیتر نفت گاز در شبکه خطوط لوله



به گزارش ایسنا، رشد هفت درصدی انتقال مواد نفتی در دولت سیزدهم خود موید این موضوع است که تمام ساز و کارهای صنعت انتقال نفت در راستای کاهش هزینه‌های حمل و از سوی دیگر حفظ محیط زیست و توجه به صنعت پالایش با کاهش مصرف سوخت (نفت گاز) در فرآیند سوخت رسانی از طریق تانکرهای جاده پیما، بسیج شده است.

توسعه شبکه خطوط لوله و تبدیل الگوی حمل و نقل جاده‌ای به خطوط لوله از جمله برنامه‌های مهمی است که به طور جدی توسط وزارت نفت در حال پیگیری است. این درحالی است که با راه‌اندازی محورهای جدید خط لوله برای انتقال مواد نفتی ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت (نفت گاز)، از حرکت تانکرهای نفتکش که منشایی برای وقوع حوادث غیرمترقبه در جاده‌های کشور تلقی می‌شوند ممانعت کرده و میزان حوادث و مرگ و میر احتمالی ناشی از آن و پیامدهای زیست محیطی را به حداقل برساند.

ممانعت از تردد بیش از ۴ میلیون تانکر نفتکش جاده‌ای

براساس آمار موجود در ۹ ماهه سال جاری ۴۹.۳ میلیارد لیتر فرآورده نفتی و ۵۳ میلیارد لیتر نفت خام از بستر شبکه خطوط لوله به مبادی مصرف انتقال داده شده است که بدین ترتیب از تردد بیش از چهار میلیون تانکر نفتکش ۲۵ هزار لیتری در سطح جاده‌های کشور جلوگیری شده است. این در شرایطی است که در صورت توقف فرآیند انتقال از بستر شبکه خطوط، باید بیش از چهار میلیون تانکر نفتکش مسافتی معادل ۴.۸ میلیارد کیلومتر را در جاده‌های کشور پیمایش می‌کردند که انجام این فرآیند گذشته از نبود چنین پتانسیلی در ناوگان نفتکش‌های جاده‌پیمای کشور، مشکلات متعدد ترافیکی، ایمنی و محیط زیستی را به وجود می‌آورد.

صرفه جویی ۸۱۵ میلیون دلاری در شبکه خطوط

براساس محاسبات صورت گرفته با تلاش صورت گرفته برای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط لوله انتقال مواد نفتی در این مدت، خالص صرفه‌جویی انرژی معادل ۱.۳ میلیارد لیتر نفت گاز (در مقایسه با حمل جاده‌ای) را موجب شده است. این میزان صرفه‌جویی، حداقل معادل ۸۱۵ میلیون دلار برای کشور ارزش اقتصادی دارد.

طبق اعلام وزارت نفت، همچنین از آنجا که منبع اصلی انرژی مصرفی در خطوط لوله گاز طبیعی یا برق تولید شده از مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها است؛ ارزش واقعی عملکرد صحیح و حداکثری خطوط لوله انتقال مواد نفتی، تنها از منظر عملکرد انرژی، بسیار بیشتر از عدد ۸۱۵ میلیون دلار در نه ماهه سال جاری برای کشور است.

رشد بیش از ۴.۵ درصدی در حجم انتقال مواد نفتی

در مجموع باید تاکید کرد عملکرد حجمی (حجم انتقال مواد نفتی) شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نه ماهه سال ۱۴۰۲، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴.۵درصد و عملکرد تن‌ کیلومتری آن بیش از ۳.۷  درصد افزایش داشته است.

کمک به رفع اختلال جایگاه‌های سوخت

اما ماموریت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به عنوان زمامدار اصلی صنعت انتقال نفت تنها در امر انتقال خلاصه نمی‌شود. اواخر آذرماه سال جاری با حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری و بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت عرضه سوخت با کارت سوخت برای مدتی کوتاه متوقف شد. در این مقطع از زمان با اقدامات انجام شده از سوی دست اندرکاران این بحران مدیریت شد.

به این ترتیب پس از وقوع این حادثه بلافاصله گروه‌های متخصص به جایگاه‌های عرضه سوخت مستقر در تهران اعزام شدند همچنین با هماهنگی به عمل آمده، به تمامی مناطق ۱۲ گانه کشور نیز ابلاغ شد تا گروه‌های خود را به جایگاه‌های عرضه سوخت بسیج کنند.

این گروه‌ها در دو بخش عملیات فنی پیکربندی دستگاه‌ها و نصب و راه اندازی آنها در جایگاه‌های سوخت بصورت شبانه‌روزی و با برنامه‌ریزی و مدیریت منظم را در کنار متخصصان شرکت ملی پخش و مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش به انجام رساندند تا بدین ترتیب با خدمت فنی و عملیاتی وضعیت جایگاه‌های سوخت و سامانه مربوطه در راستای خدمات‌رسانی بهینه به عموم هموطنان به وضعیت عادی بازگردد.

تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌ها

با توجه به اهمیت موضوع سوخت‌رسانی بویژه در نیمه دوم سال و ورود فصل سرما برای ارائه خدمات در صنعت برق و جلوگیری از وقفه در این مهم، طی ۹ ماهه سال جاری حدود ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های متصل به شبکه خطوط لوله ارسال شده است.

تسریع در اجرای طرح اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله

اتصال نیروگاه‌های کشور به شبکه خطوط لوله‌ از جمله طرح‌های مهمی است که در جلوگیری از قاچاق سوخت، کاهش خطرهای جاده‌ای، حفظ محیط زیست و افزایش ایمنی، استمرار فرآیند انتقال و کاهش هزینه تمام‌شده انتقال فرآورده به یک‌پنجم آن هم نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

در حال حاضر ۱۱ نیروگاه اعم از سروچادرملو، تابان، خرم آباد، سمنگان، شریعتی، کاشان، نیروگاه شهید بشتی لوشان، ایسین، هنگام، در فهرست اتصال به شبکه خطوط لوله قرار گرفته‌اند. در این میان نیروگاه نکا که سال گذشته عملیاتی شد و نیروگاه علی آباد گلستان در حال اجرا و عملیاتی شدن است.

پایش مسیر خطوط با ریزپرنده‌ها

باتوجه به اهمیت حراست از تاسیسات انتقال نفت، بکارگیری ریزپرنده‌ها در دستور کار قرار گرفته است، در سال جاری جلسات متعددی با هدف آشنایی با توانمندی شرکت‌های فعال در حوزه پهپادی به‌منظور پایش خطوط لوله انتقال نفت بوسیله پهپاد برگزار شده است. همچنین با توجه به اعلام آمادگی یکی از شرکت‌ها درخصوص انجام تست میدانی در طول یکی از مسیر خطوط لوله، پیگیری لازم در دست اقدام است.

امضای قرارداد ساخت بار اول با یک شرکت دانش بنیان

این درحالی است که فناوری پیگرانی هوشمند خطوط لوله در کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و با انحصارشکنی از شرکت‌های خارجی در اولویت‌های این شرکت قرار گرفته است. به این منظور در آذرماه سال جاری قرارداد ساخت بار اول روتور GGT توربین Sulzer S۷ بین شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و یک شرکت دانش بنیان به امضا رسید.

ارتقاء اعتبارات طرح‌های توسعه‌ای و نگهداشت صنعت انتقال نفت

همچنین نظر به اهمیت توسعه و اجرای طرح‌های کلان در صنعت انتقال نفت، با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته تامین اعتبارات طرح‌های صنعت انتقال نفت به ۲۰ هزار میلیارد تومان ارتقاء یافته است. بنابراین با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و مکاتبات صورت گرفته از سوی مقام عالی وزارت نفت با سازمان برنامه بودجه سقف اعتبارات طرح‌های صنعت انتقال به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش پهنای باند در صنعت انتقال نفت

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۹۰ درصدی ارتباطات این شرکت از طریق شبکه فیبر نوری در آینده نزدیک مجهز به زیرساخت و شبکه فیبر نوری خواهند شد. در حال حاضر از ۱۲ منطقه این شرکت، پیش تر ۴ منطقه تهران، مرکزی، لرستان و خوزستان تجهیز کامل شده‌اند. دو منطقه اصفهان و جنوب شرق نیز طی ماه گذشته به شبکه فیبر نوری سراسری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران متصل شده‌اند. اتصال فیبر نوری مناطق خلیج فارس و شمال نیز در حال اجرا بوده و در آینده نزدیک عملیاتی خواهند شد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه