سوارکاری

نوروزگردی در آب و آسمان گلستان/عیدانه با چاشنی هیجان خاطره می شود


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با فرارسیدن نوروز، مردم، سفرهای نوروزی را در پیش می‌گیرند تا تعطیلاتی آرام و دور از زندگی پرتکرار ماشینی شهرهای بزرگ را برای خود فراهم کنند.

بخش عمده‌ای از گردشگران نوروزی عازم مناطق ساحلی یا جنگل‌های زیبا در نقاط مختلف کشور می‌شوند تا از آرامش موجود در این تفرجگاه‌ها بهره مند شوند و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند سراغ مراکز تاریخی و باستانی بروند و با همراهی تاریخ، تعطیلات دل نشینی را برای خود بسازند اما تعدادی از گردشگران هستند که تعطیلات نوروز را فرصتی برای تجربه روزهای پرهیجان و اجرای ورزش‌های خاص می‌دانند.

پاراگلایدر، قایق سواری، جت اسکی، اسکی، اسب دوانی، کوهنوردی، صحرانوردی و صخره نوردی از جمله رشته‌هایی است که علاقه مندان به هیجان، نوروز را بهترین فرصت برای تجربه و اجرای این ورزش‌ها می‌دانند.

شاید کمتر نقطه و منطقه‌ای در کشور وجود داشته باشد که امکان تجربه همه این ورزش‌های به صورت متمرکز در آن فراهم باشد اما گلستان به سبب موقعیت جغرافیایی، طبیعت زیبا و بکر با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند همجواری دریای خزر و خلیج گرگان، رودخانه‌های آرام و تالاب‌ها و دریاچه‌های مختلف آبشارها و دیواره‌های صخره‌ای، پیست‌های اسب دوانی، قلل مرتفع و دامنه‌های برفگیر این ویژگی را دارد.

فرصت‌هایی که به عنوان بستر طبیعی برای رونق ورزش‌هایی مانند ورزش‌های هوایی مانند پاراگلایدر سواری، قایق رانی در بخش‌های مختلف، اسب دوانی و کوهنوردی و حتی ورزش‌های زمستانه مانند تیوپ سواری تلقی شده و توسعه آنها می‌تواند زمینه ساز جذب گردشگران نوروزی پرشماری را فراهم کند.

برای استفاده بهینه از ظرفیت حوزه گردشگری ورزشی گلستان و توسعه آن نیاز است مسئولان مرتبط توجه ویژه‌ای به ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند زمین، امکانات رفاهی و بهسازی مسیرهای دسترسی این رشته‌های ورزشی داشته باشند.

ورزش‌های هوایی

ورزش‌های هوایی به معنی پرواز و معلق بودن بین زمین و آسمان از جمله هیجان انگیزترین تفریحات در دنیا است و تنوع این نوع از ورزش باعث علاقمندی افراد زیادی به آن شده و خیلی‌ها تمایل دارند در طول زندگی خود حداقل یک بار احساس معلق بودن در هوا را تجربه کنند.

گردشگری ورزشی گلستان نیازمند ایجاد زیرساخت های بیشتر است شهرستان‌های کوهپایه‌ای گلستان از جمله مینودشت، رامیان، گرگان و کردکوی با وجود منابع طبیعی خدادادی، جریانات هوایی با رطوبت نسبی و فشار هوای مناسب، ظرفیت بکر برای انجام ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری، پاراموتور، کوهنوردی پروازی و پرواز تفریحی دو نفره دارند و هر ساله افراد زیادی در ایام نوروز و سایر فصول سال برای آموزش و یا شرکت در مسابقات این رشته‌ها از جمله پاراگلایدر به این استان شمالی سفر می‌کنند که باید برای توسعه این بخش گردشگری ورزشی با هدف جذب گردشگران خارجی و داخلی برنامه ریزی اصولی اتخاذ شود.

پاراگلایدر یا چتربال، ورزشی هیجان انگیز و ماجراجویانه است که در آن خلبان با در دست داشتن چتر و نصب متعلقات آن روی بدن خود به آرامی از سطح شیبدار که می‌تواند دامنه‌های کوه باشد به سمت پایین شروع به دویدن می‌کند و بعد از جدا شدن از سطح زمین به آرامی در آسمان به پرواز در می‌آید.

نوروزگردی در آب و آسمان گلستان/عیدانه با چاشنی هیجان خاطره می شود

برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدر سواری از دهه ۸۰ در سایت‌های پروازی گلستان آغاز شد و هر ساله علاقمندان زیادی برای شرکت در مسابقات و یادگیری این رشته‌ها به استان می‌آیند و معمولاً در طول تعطیلات نوروزی هم چند بار تحت عنوان جشنواره‌های مختلف این مسابقات برگزار می‌شود.

یکی از رشته‌های پرطرفدار در ورزش‌های هوایی، کوهنوردی پروازی است. در این رشته ورزشی، افراد از محل فرود با استفاده از لوازم پروازی به سمت محل شروع پرواز در ارتفاع کوهپیمایی حرکت می‌کنند و بعد از آن هم در هدف تعیین شده فرود می‌آیند و بر اساس مجموع فعالیت‌شان در هر دو بخش امتیاز دریافت خواهند کرد.

علاوه بر وجود پنج سایت رسمی در نقاط مختلف گلستان برای آموزش و فراگیران مقدماتی ورزش‌های هوایی، ۲۰ سایت غیررسمی هم در مناطق کوهستانی گلستان وجود دارد که از جمله می‌توان به بلندترین سایت پروازی ایران به نام «نرو» در روستای زیارت گرگان با ارتفاع دو هزار و ۹۵۰ متر و سایت‌های پروازی دهنه توسکستان، محمدآباد و زرین گل، پارک ملی گلستان و کلاله اشاره کرد که فقط افراد خبره و حرفه‌ای از آنها برای پرواز استفاده می‌کنند.

اسبدوانی و سوارکاری

استان گلستان به سبب سکونت چند صد هزار نفر از ترکمن‌ها به عنوان یکی از قطب‌های اصلی ورزش سوارکاری در کشور تلقی می‌شود.

برخورداری این استان از سه مجموعه سوارکاری در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گنبدکاووس این خطه را به یکی از مراکز اصلی ورزش سوارکاری در کشور تبدیل کرده است.

با وجود آنکه مسابقات کورس‌های زمستانه در گنبد کاووس به پایان رسیده اما گردشگران و مسافران نوروزی می‌توانند با حضور در شهرهای آق قلا، بندرترکمن و گنبدکاووس ساعاتی را به ورزش مفرح اسب‌دوانی بپردازند و لحظاتی را با دنیای زین و افسار و دپار سپری کنند.

نوروزگردی در آب و آسمان گلستان/عیدانه با چاشنی هیجان خاطره می شود

ماهیگیری

گلستان به سبب برخورداری از ۱۳۰ کیلومتر نوار ساحلی و همچنین رودخانه‌های اترک، قره سو و گرگانرود ظرفیتی مناسب برای ورزش ماهیگیری دارد تا علاقه مندان به این ورزش هوای مطبوع بهاری با چشم اندازهای ولی و دلنشین شانس خود را برای صید انواع ماهیان دریا یا رودخانه آزمایش کنند.

فارغ از فرصت‌های طبیعی برای ماهیگیری در ده‌ها قطعه از آب بندان ها و سدهای کوچک گلستان امکان ماهیگیری ماهی با قلاب فراهم شده است.

ورزش‌های آبی

استان گلستان به سبب برخورداری از رودخانه‌های پرآب و مهمی مانند اترک، گرگانرود و قره سو و همچنین ۱۳۰ کیلومتر ساحل در حاشیه خزر و خلیج گرگان از قطب‌های اصلی ورزش های آبی کشور در طول نوروز است.

این ظرفیت‌های فرصتی مناسب برای علاقه مندان به ورزش‌های دریایی مانند جت اسکی، دراگون بت و اسکی روی آب، قایقرانی، کشتی‌های تفریحی کوچک فراهم کرده و مسافران نوروزی می‌توانند روزها یا ساعات پرهیجانی را برای خود خلق کنند.

نوروزگردی در آب و آسمان گلستان/عیدانه با چاشنی هیجان خاطره می شود

شاید امکانات گردشگری آبی در این منطقه بسیار ناچیز، ابتدایی و محدود باشد اما قرار گرفتن این فرصت در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری ورزشی در گلستان مهم ترین مزیت استان محسوب می‌شود.

ورزش‌های برفی و زمستانه

استان گلستان سالانه شاهد عبور بیش از ۲۰ میلیون مسافر است که بخشی از این مسافران از داشتن مناطق برفی و کوهستانی محروم هستند و این افراد در زمره گردشگرانی تلقی می‌شوند که می‌توانند از جاذبه‌های برفی یا زمستانه گلستان در تعطیلات نوروز بهره مند شوند و روزهای پرهیجانی برای خود رقم بزنند.

مناطق سردسیر و کوهستانی گلستان مانند محدوده درازنو، توسکستان، زیارت، چهارباغ، شاهکوه، ارتفاعات آزادشهر و مینودشت و دهنه‌های ییلاقی علی آبادکتول (محمدآباد و زرین گل) به طور معمول حدود دو الی سه ماه مملو از برف هستند که به سبب پراکنش زمان برف و خوش اقبالی مسافران نوروزی امسال، در حال حاضر ده‌ها هزار هکتار از این استان پوشیده از برف است. برفی که به گفته کارشناسان می‌توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر موجب جذب بیشتر گردشگران نورزی شده و افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان را فراهم کند.

نوروزگردی در آب و آسمان گلستان/عیدانه با چاشنی هیجان خاطره می شود

کوهستان‌های مرتفع و قله‌های سر به فلک کشیده، قبله آمال علاقه مندان به ورزش‌های زمستانه و برفی است که می‌تواند به پارامتر مؤثری برای جذب گردشگر ورزشی نوروزی مختلف تبدیل شود.

پیش بینی جشنواره ورزش‌های برفی مانند مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی، مسابقات اسکی، کوهپیمایی سریع، ساخت تندیس‌های برفی و یخی و اجرای موسیقی زنده محلی در برف، برگزاری اردوهای زمستانه به یخچال‌ها و آبشارهای یخ زده از جمله برنامه‌های شاد و متنوعی است که علاقه مندان به ورزش‌های برفی و زمستانه می‌توانند از بخش‌هایی از آن طی تعطیلات نورزی در گلستان از آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در کنار همه فرصت‌هایی که در بخش ورزش‌های هوایی، آبی و یا ورزش‌های برفی به آن اشاره شد، می توان به فرصت‌های دیگری مانند صخره نوردی، جنگل نوردی، اشاره کرد که یک یا چند مورد از این پتانسیل‌ها می‌تواند زمینه جذب هزاران گردشگری نوروزی را مهیا کند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه