اقتصادی > تولید و تجارت

نقش دیمزارها در تولید گندم و امنیت غذایی



نقش دیمزارها در تولید گندم و امنیت غذایی

به گزارش ایسنا، طبق یافته‌های آماری، توجه به امنیت غذایی در ایران همواره یکی از اهداف عمده برنامه‌های توسعه روستایی و کشاورزی بوده است. به گفته متخصصین، مفهوم امنیت غذایی بسیار گسترده است و به وسیله تعامل دامنه‌ای از عوامل زیست‌ شناختی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و فیزیکی تعیین می‌شود.

در این خصوص، پیمان فلسفی، نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نائب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگو با ایسنا به بررسی وضعیت امنیت غذایی و خودکفایی در تولید گندم در ایران پرداخت.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم در دو سال گذشته، بیان کرد که تولید از ۵ میلیون تن در ابتدای دولت سیزدهم به بیش از ۱۲ میلیون تن در سال جاری رسیده است. این افزایش تولید به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت، تشویق کشاورزان، و اصلاحات در قانون خرید تضمینی بوده است.

فلسفی همچنین به طرح جهش تولید در مزارع و همکاری بنیاد برکت و وزارت جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد که به افزایش تولید و خودکفایی کمک کرده است.

رشد میزان تولید گندم در ۲‌ سال چشم‌گیر بوده است

پیمان فلسفی، نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگو با ایسنا، اهمیت خودکفایی در تامین امنیت غذایی و محصولات اساسی مثل گندم را اینگونه تشریح کرد: «در ۲ سال گذشته با یک شیب افزایشیِ مناسبی برای تولید گندم در مسیر خود کفایی گندم مواجه بودیم. در ابتدای دولت سیزدهم، میزان گندم ما بیشتر از ۵ تُن نبود و ۷میلیون تُن از نیاز را از خارج کشور تأمین می‌کردیم. دولت سیزدهم در سال گذشته به ده و نیم میلیون تن تولید دست پیدا کرد که این نشان‌دهنده یک افزایش دو برابری طی مدت ۲ سال است. در ادامه این مسیر، در سال زراعی گذشته هم تولید گندم به بیش از ۱۲میلیون تن رسید و این روند صعودی ادامه پیدا کرد و امسال ما شاهد بودیم که در تولید محصول به خودکفایی رسیدیم. این از دستاوردهای ارزشمند دولت سیزدهم است.»

روند صعودی تولید گندم در گرو سیاست‌های حمایتی دولت

فلسفی در ادامه اظهار داشت: «طی شدن این فرایند صعودی در تولید گندم، تحت‌تاثیر عواملی بوده است. یکی از این عوامل، تشویق گندم‌کاران و کشاورزان به کاشت گندم از طریق کشت قراردادی است. ذکر این نکته لازم است که در مسیر کشت قراردادی سیاست‌های حمایتی خوبی از جانب دولت به‌عمل آمد که در جای خود قابل تقدیر است. همچنین سیاست خرید تضمینی با یک رشد خوب از نظر قیمت خرید تضمینی مواجه بود که خودش به نوعی مشوق کشاورزان بود. در عین حال در قانون خرید تضمینی محصولات اساسی اصلاحاتی ایجاد شد و دولت هم مکلف شد که در زمان مناسبی بدهی یا مبلغ مربوط به گندم خریداری شده را به کشاورزان عزیز پرداخت کند. انتقال دانش و فناوری روز در مزارع نیز از دیگر عوامل تشویقی برای کشاورزان در جهت افزایش میزان تولید گندم بود. خوشبختانه به همت کشاورزان عزیز و پرتلاش کشور، سال گذشته در گندم نانوایی‌ها به خودکفایی رسیدیم و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.»

دیمزارها اقیانوس فرصت هستند

 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با اهمیت و ظرفیت دیمزارها در بحث تولید گندم گفت: «درحال حاضر نیمی از مزارع کشور را دیمزارها تشکیل داده‌اند. در شرایط فعلی تقریبا ۶میلیون هکتار از اراضی زیرکشت ما، دیمزارها هستند. شایان ذکر است که این رقم، قابلیت دو برابر شدن دارد؛ یعنی قابلیت اینکه ۱۲میلیون هکتار دیگر به این مقدار اضافه بشود، وجود دارد. افزایش عملکرد در سطح دیمزارهای ما قابل توجه بوده است.کشاورز نمونه دیم‌کار ما حدود ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار برداشت می‌کند. این درحالی‌ است که متوسط برداشت دیم در برخی مناطق از ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار، عبور نمی‌کند. این رقم نیز قابلیت افزایش دارد. توجه به عواملی همچون میزان بارش و مقاومت گیاه در برابر شرایط محیطی می‌تواند به بهبود عملکردمان در سطح کشت دیم کمک کند.»

دولت سیزدهم در بحث جهش تولید در دیمزارها خوش درخشید

نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود عملکرد دیمزارها گفت: «طرح جهش تولید در دیمزارها توسط دولت سیزدهم آغاز شد. این طرح که جزو طرح‌های خوب به‌حساب می‌آید، توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام عملیاتی شد و بنیاد برکت با همکاری وزارت جهاد و کشاورزی، اجرایی کردن آن را به عهده داشت. از آنجاکه این طرح نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی داشته است می‌توان گفت توسعه تولید در دیمزارها، کمک بزرگی به خودبسندگی کشور در تولید محصولات اساسی و علوفه می‌کند. دلیل تاکید بنده بر علوفه این است که بخشی از ظرفیت دیمزار های ما می‌تواند به تولید علوفه اختصاص پیدا بکند. در نتیجه، خودکفایی در تولید علوفه دور از ذهن نیست.»

لزوم انتخاب مدیران هم‌سو با خودکفایی کشاورزی

وی در خصوص انتصابات وزارت جهاد و کشاورزی در دولت چهاردهم و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تامین امنیت غذایی بیان کرد: «وزارتخانه جهاد و کشاورزی، وزارتخانه بزرگی است و وظایف متعددی دارد. تغییرات و انتصابات اخیر هم که در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم در حال شکل گیری است به نظر من تا حدود زیادی در راستای تحقق اهداف بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب بوده و هست. البته ناگفته نماند که معاونت‌هایی که ارتباط مستقیم با تولید دارند، هنوز دستخوش تغییرات نشدند. معاونت‌هایی همچون معاونت زراعت، معاونت باغبانی و معاونت امور دام و شیلات. ان‌شاءالله وزیر محترم جهاد کشاورزی با یک سیر منطقی این فرایند شناسایی و انتصاب مدیران را انجام بدهند که به هر حال اگر مدیری خوب عمل کرده است، بتواند به خدمت گذاری خودش ادامه بدهد و اگر هم ضعیف عمل کرده بودند، از منصب خود جابه‌جا بشوند. این جابه‌جایی باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری با تاکید بر موضوع امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی باشد که ان‌شاءالله بتواند هرچه بهتر نتیجه مورد نظر را محقق کند.»

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه