آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال جهان

نجات‌دهنده بیدار شد؛ حسرت یک سال ندیدن داوید دخه‌آ



نجات‌دهنده بیدار شد؛ حسرت یک سال ندیدن داوید دخه‌آ

به گزارش همشهری‌آنلاین، داوید دخه‌آ، دروازه‌بان اسپانیایی در آخرین فصل حضورش در منچستر دستکش طلایی بهترین دروازه‌بان فصل لیگ برتر را به دست آورد اما تن‌هاخ به جای او سراغ اونانای پراشتباه رفت و برای گرفتن رضایتنامه‌اش، مبلغ ۵۲.۵میلیون یورو به اینتر پول داد. دخه‌آ درحالی‌که خیلی از باشگاه‌ها نیاز به مرد شماره یک داشتند، یک سال بیرون ماند. حتی در مقطعی خبر رسید او قرار است به‌جای کورتوایی که مصدوم شده بود، به رئال مادرید برود. صحبت از باشگاه‌های عربستانی و آمریکایی هم مطرح بود اما هیچ‌کدام نشد و دخه‌آ که تنها گناهش این بود که بازی با پای خوبی نداشت، یک سال از فوتبال و فوتبال از او محروم ماند. البته فراموش نکنیم که رقم دستمزد او هم برای خیلی از باشگاه‌های اروپایی دردسر بزرگی بود و شاید همین مسئله هم در دوری یک‌ساله این بازیکن از فوتبال تأثیر خودش را گذاشت.

David de Gea

حالا دروازه‌بان اسپانیایی پس از مدت‌ها بار دیگر به سوژه شماره‌یک رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شده است. در شب شکست ۲ بر یک میلان مقابل فیورنتینا، دخه‌آ قهرمان مسابقه بود. در این بازی گلرهای ۲تیم روی هم ۳پنالتی را مهار کردند که ۲شاهکار، متعلق به دروازه‌بان اسپانیایی بود؛ او ضربه‌های تئو ارناندس و تامی آبراهام را به‌زیبایی مهار کرد. دخه‌آ در این بازی ۷مهار داشت، ازجمله ۵ضربه که از داخل محوطه جریمه شلیک شده بودند.

حالا دخه‌آ در دوران فوتبالش موفق به مهار ۱۴‌پنالتی شده است. او پیش از این ۷بار در منچستر، ۴بار در اتلتیکو و یک‌بار در تیم ملی اسپانیا پنالتی گرفته بود. لوکاکو، فان‌پرسی، میلیتو و ترزگه از معروف ترین چهره‌هایی هستند که پنالتی خود مقابل این گلر اسپانیایی را خراب کرده‌اند. البته دخه‌آ ۶۲بار هم از روی نقطه پنالتی گل دریافت کرده.

یک‌بار یکی از هواداران منچستر در ستایش از او گفته بود: «دخه‌آ می‌توانست حتی تایتانیک را هم نجات دهد.» شاید اگر هنوز مانده بود، تن‌هاخ نمی‌توانست تایتانیک منچستریونایتد را غرق کند. او به نخستین دروازه‌بان سری‌آ در ۸‌سال گذشته تبدیل شد که در یک بازی موفق به مهار ۲ضربه پنالتی می‌شود. آخرین بار فدریکو مارکتی، سنگربان سابق لاتزیو در سال۲۰۱۶ این رکورد را از خود به جای گذاشته بود.

دخه‌آ در بازگشت به فوتبال ابتدا در پلی‌آف کنفرانس اروپا مقابل تیم پوشکاش آکادمیا، ۸مهار انجام داد و با مهار یک ضربه در ضربات پنالتی، عامل اصلی راهیابی فینالیست ۲دوره اخیر این رقابت‌ها به مرحله اصلی بود. او در پیروزی ۲ بر یک مقابل لاتزیو هم فوق‌العاده درخشید و خیلی از حریف موقعیت گل گرفت. البته او در ۴بازی این فصل سری‌آ، ۵گل دریافت کرده و تنها یک‌بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته؛ ۹‌گل خورده در ۶بازی در همه رقابت‌ها و تنها یک کلین‌شیت. البته این چیزی از ارزش‌های او کم نمی‌کند.

دخه‌آ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ در ۴۱۵بازی لیگ برتری برای منچستریونایتد به میدان رفت و ۵۴۵بازی در همه رقابت‌ها که حاصل آن ۵۹۰گل خورده و ۱۹۰کلین‌شیت بود. او برای اریک تن‌هاخ در من‌یونایتد ۵۸بازی انجام داد؛ ۶۱گل‌خورده (با بدترین خط دفاعی ممکن) و ۲۵کلین‌شیت. دخه‌آ تقریبا در یک‌سوم بازی‌های رسمی توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد؛ ۲۲۴بار در ۶۷۰بازی و ۷۴۹گل خورده.

روی دور پنالتی‌گرفتن

پائولو گازانیگا دروازه‌بان خیرونا در جریان مسابقه برابر اتلتیک‌بیلبائو ۳پنالتی از ۳بازیکن مختلف گرفت؛ یک‌بار در دقیقه۲۸ نیمه نخست پنالتی الکس برنگوئر و در دقیقه۵۶ پنالتی ایناکی ویلیامز را گرفت اما به‌دلیل خروج گلر از خط دروازه، پنالتی تکرار شد و آندر اره‌را پنالتی تکراری را به دروازه‌بان خیرونا کوبید. گاتزانیگا در بازی قبلی ژیرونا مقابل فاینورد نیز، پنالتی یوئدا را مهار کرده بود.

رکورد یک مسابقه

رکورد بیشترین پنالتی مهار شده توسط یک دروازه‌بان در یک مسابقه در اختیار دنیل باتس، گلر تیم آلمانی زاربروکن است که در بازی با فورتونا دوسلدورف یک‌پنالتی در جریان بازی و ۴تا در پنالتی‌های آخر مسابقه مهار کرد.

پنالتی‌گیرترین

سمیر هندانوویچ، دروازه‌بان سابق تیم ملی اسلوونی و اینترمیلان با ۳۸مهار به‌عنوان پنالتی‌گیرترین گلر تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. او از رونالدو، زلاتان، کاکا، کاوانی و خیلی‌های دیگر پنالتی گرفته است. بوفون (۳۰)، دیگو آلوس (۲۸)، مانوئل نویر (۲۵)، آندره‌آ گونسیلی (۲۵)، کاسیاس (۲۳)، میکاییل لاندرو (۲۱)، پتر چک (۲۱)، بنوتی کاستیل (۲۰) و فرانک راست (۲۰) در رده‌های بعدی جای دارند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه