ورزش بانوان

معضل شمشیربازی ایران چیست؟



به گزارش ایسنا، پشتوانه سازی، یکی از ایراداتی که است همیشه به شمشیربازی وارد بوده است و فدراسیون نوپای پورسلمان باید درصدد آن باشد که برنامه جدی را برای برطرف کردن این ایراد داشته باشد.

تیم های ملی ایران محدود به چند نفر شده است و در هر اسلحه فاصله بین کسانی که در تیم بزرگسالان هستند با نفرات پشت سر آنها بسیار زیاد است. همین امر موجب شده است نگران آینده شمشیربازی باشیم. به هر حال اگر نفراتی که در حال حاضر در تیم های ملی مردان و زنان ایران هستند به هر دلیلی کنار بروند، جایگزینی برای آنها ساخته نشده است تا به همان اندازه عرض اندام کند.

از طرفی نبود چهره‌های جدید و تاثیر گذار باعث شده برخی شمشیربازان زن و مرد در حاشیه امن قرار بگیرند و هیچ کسی نباشد که برایشان تهدید ایجاد کند و از طرفی فضای رقابتی هم به آن شکل وجود ندارد.

از این رو فدراسیون  شمشیربازی باید برنامه جدی داشته باشد تا  این حاشیه امن را بشکند و همچنین بتواند جامعه شمشیربازی را به یک جامعه بزرگتر و البته پرمدعی‌تر تبدیل کند. به هر حال شمشیربازی روزی باید از این حالت که هر اسلحه آن تنها به چند بازیکن خلاصه می‌شود، خارج شود.

*داشته‌هایمان را هم به زور می‌توانیم حفظ کنیم

مهدی رحیم زاد فرجی سرمربی پیشین تیم ملی اپه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اینکه پشتوانه سازی به شکلی که بتواند مدعی جدیدی به شمشیربازی ایران اضافه کند انجام نشده است، بیان کرد: شمشیربازی رشته‌ای است که هزینه بالایی دارد و تبلیغات رسانه ای آن صفر است. حتی خیلی از مردم شاید ندانند که در شهرشان شمشیربازی وجود دارد. یکی از دلایل عمده اینکه تعداد اعضای شمشیربازی کم است به عدم آگاهی مردم بر می‌گردد. در واقع مردم نمی‌دانند که شمشیربازی یکی از رشته‌های مهم و پرمدال المپیک است. در کشورهای خوب دنیا خیلی روی شمشیربازی تمرکز دارند و برای نمونه ایتالیا نصف مدال‌های المپیک خود را از شمشیربازی می‌گیرد اما در ایران این شرایط را نداریم.

او ادامه داد:  بحث بودجه هم مهم است و بودجه فدراسیون یک دهم هزینه‌هایش را جواب نمی دهد از این رو مجبور است اولویت‌بندی کند. هیات ها هم مشکل بودجه دارند و مربیان نیز تامین نیستند. همچنین تضمین شغلی برای مربیان وجود ندارد. چارت سازمانی در هیات‌ها نیست و کمیته استعدادیابی در خیلی از هیات ها وجود ندارد و اگر هم داشته باشد فقط به صورت اسمی است. همین مسائل دست به دست می دهند و باعث می‌شود هیات ها سعی کنند، تعداد نفرات مشخصی که دارند را حفظ کنند تا اینکه بخواهند نفرات جدیدی را وارد سیستم کنند. باید ریشه‌ای به این مسئله پرداخت و الان حتی داشته‌هایمان را هم به زور می‌توان حفظ کرد.

رحیم زاد فرجی با اشاره به شرایط شمشیربازی در چین تصریح کرد: من در شهر نانجینگ چین فعالیت دارم و در این شهر حدود ۲۴ باشگاه خصوصی فعال هستند. هر باشگاه میانگین ۵۰۰ تا هزار عضو دارند و حتی تعداد نفرات در باشگاه‌های مشهور بیشتر است. واقعا با کمیت زیاد جلو می‌روند. از این کمیت چند بازیکن باکیفیت هم به سطح بالاتر ترزیق می‌شوند اما در ایران این کمیت را نداریم و تعداد نفرات انگشت شماری داریم. مربیان هم تامین نیستند و شغل دیگر دارند و نمی‌توانند تمرکز  لازم را بگذارند. همین مسئله باعث می‌شود که از علم روز دنیا عقب باشیم و نتوانیم خودمان را به روز کنیم. هر سال  هم این شکاف دارد بزرگتر می‌شود.

*کسی را نداریم بازیکنان اصلی را تهدید کند

همچنین مسعود فتوحی سرمربی تیم شمشیربازی سابر زنان ایران در مورد اینکه سال ها است تنها چند بازیکن ثابت در تیم ملی هستند و پشتوانه قوی ساخته نشده است، به ایسنا گفت: پشتوانه‌سازی انجام نشده است و در سابر بانوان فعلا فقط یک نفر تغییر کرده است و شیدا عالمی با نتیجه ای که در مسابقات انتخابی گرفت، توانست وارد ترکیب تیم ملی شود. در اردوهایی که الان برگزار می‌کنیم از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دعوت می کنم و چهار دوره مسابقه انتخابی گذاشتم اما هنوز آنها با نفراتی که در تیم ملی بزرگسالان هستند فاصله زیادی دارند تا بتوانیم جایگزین کنیم.

او ادامه داد: مشکل اساسی این است که در بحث پایه کار نشده یا به صورت جدی کار نشده است. برنامه‌ای که من دارم این است، بعد از قهرمانی جهان در اردوها حداقل ۱۲ نفر را دعوت کنم تا پشتوانه‌سازی کنیم. تیم ب ایران را بسازیم و اگر شد آنها را به کمپ بین‌المللی بفرستیم.

فتوحی در مورد اینکه نبود پشتوانه باعث شده است تیم بزرگسالان در حاشیه امن قرار بگیرد، تصریح کرد: بله دقیقا همین است چون من کسی را ندارم آنها را تهدید کند، این مسئله اتفاق می‌افتد. البته آیسا صدیقی تا حدودی توانسته تهدید باشد. در این شرایط من مسابقه انتخابی می‌گذارم شاید یک نفر در چرخه انتخابی توانست موفق شود. پشتوانه‌سازی برنامه می‌خواهد و من این برنامه را داده‌ام و قول شفاهی از آقای پورسلمان گرفته‌ام. البته می‌دانم مشکلات مالی فدراسیون هم زیاد است و سعی می‌کنیم از  بحش خصوصی یا هیات رییسه هیات ها هم کمک بگیریم تا تیم ب دختران را به کمپ بین‌المللی اعزام کنیم. همانطور که مجاب کردیم تیم ب مردان که تیم دانشجویان هم است به کمپ مسکو برود، تیم ب دختران را هم به یک کمپ بین‌المللی اعزام می‌کنیم.

سرمربی زنان در مورد اینکه فدراسیون باید از الان به فکر ساختن پشتوانه سابر مردان هم باشد، گفت: از الان به فکر افتاده‌ایم. کمپ روسیه از تیم اصلی مردان دعوت کرده بود اما  آقای پورسلمان و آقای قربانی سرمربی تیم سابر به این نتیجه رسیدند که تیم ب مردان اعزام شود تا پشتوانه سازی هم انجام شود.

*برای پشتوانه‌سازی حداقل ۳ سال زمان نیاز داریم

سرمربی تیم دانشجویان در مورد اینکه شمشیربازی برای پشتوانه سازی به بیشتر از چهار نفر نیاز دارد، تاکید کرد: برای تشکیل ب، ۲۳ نفر را دعوت کردیم و در نهایت چهار نفر انتخاب شدند. این چهار نفر شانس بالاتری دارند تا به عنوان پشتوانه وارد تیم بزرگسالان شوند. البته یکی‌دو نفر دیگر هم هستند که در آینده می‌توانند بهتر شوند. اما برای هر برنامه‌ای نیاز به بودجه داریم و امیدوارم وزارت ورز ش و کمیته ملی المپیک به ما کمک کنند.

او در پاسخ به این پرسش که برای پشتوانه سازی در تیم زنان چقدر زمان نیاز دارد؟ گفت: با همین روندی که جلو می رویم ما حداقل سه سال زمان نیاز داریم. یکی از مشکلات هم این بوده است که در ایران مسابقه نداشتیم اما الان مسابقات خوبی را در رده نوجوانان، جوانان و زیر ۱۳ سال  گذاشته‌ایم.

فتوحی با انتقاد از اعزام نشدن سابر زنان به بازی های آسیایی گفت: با تمام احترام به همه رشته‌ها آیا همه بانوانی که به بازی‌های آسیایی اعزام می شوند، شانس مدال دارند که به ما می گویند باید شانس مدال باشید. شکل بازی های آسیایی با قهرمانی آسیا فرق دارد و باید شرایط با بازیهای آسیایی دوره قبل مقایسه شود. ما دوره قبل شانس مدال بودیم و شاکله نیز همان تیم است اما دلیل اعزام نشدن به بازی های آسیای را نمی‌دانم چه چیزی است. از ستاد عالی بازی‌ها می‌خواهم که به سابر بانوان فرصت بدهند چون بانوان باید این میدان ها را ببیند. ما حتی دنبال این هستیم سهمیه المپیک بگیریم البته کار سختی است اما امکانش وجود دارد. بازی های آسیای از لحاظ انگیزه به ورزشکاران کمک می‌کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا