آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال جهان

مصونیت آهنین مربی شیاطین؛‌ طلسم فرگی مانع اخراج!



مصونیت آهنین مربی شیاطین؛‌ طلسم فرگی مانع اخراج!

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ پنجشنبه‌شب هشتصدوبیست‌وپنجمین(۸۲۵) روز استخدام تن‌هاخ توسط گلیزرها بود. حالا زمان مناسبی برای قضاوت درباره این مربی خودشیفته هلندی است. یونایتد امسال با تن‌هاخ در لیگ برتر انگلیس در نیمه پایینی جدول به سر می‌برد و در نیمی از بازی‌های این فصل (۳ از ۶)، بازنده بوده است. شیاطین‌سرخ در لیگ اروپا هم ناامیدکننده ظاهر شده‌اند و از ۲‌بازی، ۲‌امتیاز دارند. البته تساوی ۳-۳ در ورزشگاه دراگائو در پورتو نمی‌تواند نتیجه بدی باشد، به‌شرطی که ۲بر صفر پیش نیفتاده باشی و پس از آن ۳‌گل خورده باشی! با وجود تمام اینها، سرمربی هلندی من‌یونایتد همچنان از عملکرد خودش و تیمش دفاع می‌کند و می‌گوید: «اکنون زمان قضاوت من نیست. باید صبر کنید. در انتهای فصل همه‌چیز مشخص می‌شود. همانطور که در پایان ۲فصل گذشته ما در یک فینال حضور داشتیم.»

تن‌هاخ ۲جام برای این باشگاه آورده، اما کسی نیست که در توانایی‌هایش تردید نداشته باشد. حتی گفته می‌شود الکس فرگوسن صلاحیت مکس آلگری را برای جانشینی این مربی تأیید کرده است. آلگری در دور دوم حضورش در یوونتوس وضعیتی مشابه اوضاع کنونی تن‌هاخ داشت و همه از سبک بازی تیمش ناراضی بودند. توماس توخل، جورج گراهام، ساوث‌گیت و یکی دو گزینه دیگر هم هستند. اما مشکل اینجاست که اخراج تن‌هاخ ۱۷.۵میلیون پوند برای باشگاه هزینه دربرخواهد داشت. باشگاه با همین مبلغ مزراوی را از بایرن مونیخ خریده است.

در این بازی با پروتو، اونانا ۵مهار داشت؛ ازجمله ۲ تک‌به‌تک. با این‌حال، موقعیت‌های منچستر در زمین حریف بیشتر بود؛ تقریبا دوبرابر (۲۹به ۱۵شوت).

تن‌هاخ حالا سرمربی تنها تیم انگلیسی لقب گرفته که نتوانسته امتیازات کامل را از ۲بازی اول رقابت‌های اروپایی بگیرد. ۷نماینده لیگ برتر انگلیس، این هفته در مسابقات اروپایی شکست نخوردند و موفق به ثبت ۶پیروزی و یک‌تساوی شدند. آرسنال، لیورپول، استون ویلا و چلسی در خانه و منچسترسیتی و تاتنهام در خارج از خانه حریفان خود را شکست دادند. فقط منچستریونایتد به تساوی رسید.

در مصاف با پورتو، زوج دلیخت و لیساندرو آنقدر بد عمل کردند که وقتی مگوایر به زمین آمد، هواداران نفسی به‌راحتی کشیدند و این مدافع که انتقادات زیادی را تحمل کرده بود، توانست گل تساوی را بزند. منچستر تا دقیقه۲۰، با نتیجه ۲بر صفر از حریف پیش بود اما نیم ساعت بعد یعنی در دقیقه۵۰، نتیجه ۳بر۲ به سود حریف شد. ‌

منچستریونایتد از ابتدای فصل گذشته تاکنون، در ۳۱بازی مختلف، ۲گل یا بیشتر دریافت کرده است؛ بیشتر از هر تیم لیگ برتری دیگری.

از زمان هدایت شیاطین سرخ توسط اریک تن‌هاخ در سال۲۰۲۲، هیچ باشگاهی در لیگ برتر بیشتر از منچستریونایتد(۲۴بار) در یک مسابقه ۳گل یا بیشتر دریافت نکرده.

منچستریونایتد در ۱۰بازی اروپایی اخیر با اریک تن‌هاخ فقط یک‌بار پیروز شده است؛ سویا (تساوی ۲-۲)، سویا (شکست ۳بر صفر)، بایرن (شکست ۴بر ۳)، گالاتاسرای (شکست ۳بر ۲)، کپنهاگن (پیروزی یک بر صفر)، کپنهاگن (شکست ۴بر ۳)، گالاتاسرای (تساوی ۳-۳)، بایرن (شکست یک بر صفر)، توئنته (تساوی یک-یک) و پورتو (تساوی ۳-۳‌).

عملکرد منچستریونایتد در ۴بازی اخیر خارج از خانه اروپایی: ۲شکست، ۲‌تساوی، ۱۲‌گل زده و ۱۴‌گل خورده.

البته در فصل‌۲۱-۲۰۲۰ با سولسشائر هم اوضاع همین قدر بد بود و در ۶هفته اول تفاضل گل منچستری‌ها منفی‌۴ شد که یکی از تفاضل فعلی‌شان بدتر است. اما در پایان آن فصل منچستر در لیگ دوم شد؛ هرچند با ۷۴امتیاز آن سال در فصل‌های بعدی فقط مقام چهارمی در دسترس بود!

باخت ۳بر صفر یکشنبه مقابل تاتنهام، دومین شکست متوالی خانگی یونایتدی‌ها در لیگ برتر بدون گلزنی بود. آخرین شکست متوالی آنها در اولدترافورد در ۲بازی آخر خانگی سولسشائر در نوامبر۲۰۲۱ رقم خورده بود.

در طول ۲سال و اندی که از آمدن تن‌هاخ گذشته، یونایتد ۵۲.۲درصد مالکیت توپ داشته که از ۶تیم لیگ برتری پایین‌تر است. او قرار بود سبک آژاکس را در این تیم جا بیندازد. گاهی بیش از ۶۰درصد مالک توپ بودند مثل بازی خانگی مقابل برایتون اما شکست خوردند. در فصل گذشته حریفان من‌یو، ۶۲۰بار به یک‌سوم دفاعی این تیم راه یافتند که خط دفاعی آنها را بیش از هر تیمی در معرض خطر قرار داد. تنها وستهم در فصل پیش‌(۷۴۵) نسبت به من‌یو(۷۴۱) شوت‌های بیشتری دریافت کرده است. تعداد شوت‌های بازیکنان منچستر ۱۱۲تا کمتر از شوت‌های دریافتی آنها بوده است.

باخت یکشنبه مقابل اسپرز هشتمین‌باری بود که یونایتد با ۳گل یا بیشتر در لیگ برتر شکست می‌خورد و تنها گری اونیل، دیوید مویس و ‌شان دایک شکست‌های سنگین‌تری را متحمل شدند. چیزی که این وضعیت را حتی بدتر می‌کند این واقعیت است که یونایتد تنها در ۷بازی لیگ با ۳گل یا بیشتر در مدت مشابه پیروز شده است.

براساس آمار ثبت‌شده، ۱۰شکست یونایتد با اختلاف ۳‌گل و بیشتر در تمامی رقابت‌ها با سرمربیگری تن‌هاخ، دوبرابر بیش از هر مربی دیگری از زمان الکس فرگوسن است. سولسشائر ۵‌شکست با ۳گل دریافتی یا بیشتر داشت، اما تیم یونایتد با او ۳۰بار هم با اختلاف ۳گل یا بیشتر پیروز شد، درحالی‌که سرمربی فعلی تنها ۱۳بار پیروزی با ۳گل یا بیشتر را به‌دست آورده. حتی مورینیوی عاشق فوتبال تدافعی هم ۲۱بار با ۳گل یا بیشتر در منچستر پیروز شده بود.

نیمی از شکست‌های با اختلاف ۳‌گل یا بیشتر تن‌هاخ در اولدترافورد اتفاق افتاده است‌(۵بار) که با مجموع سایر مربیان یونایتد در دوران پسافرگوسن برابری می‌کند.

فقط این شکست‌های پرگل نیست؛ فصل ۲۴-۲۰۲۳، فصل کم‌سابقه‌ای برای آنها در لیگ برتر بود و برای اولین‌بار در رتبه هشتم و با تفاضل‌گل منفی پایین‌تر از همیشه ایستادند. علاوه بر این، آمار ۵۸گل خورده، بیشترین گل خورده این تیم در یک فصل از فصل ۷۹-۱۹۷۸بود (۶۳گل خورده در یک فصل ۴۲مسابقه‌ای). به اینها اضافه کنید ثبت ۱۴شکست در لیگ که یک رکورد جدید برای باشگاه شد؛ ۲‌شکست بیشتر از تیم نگون‌بخت دیوید مویز در فصل ۱۴-۲۰۱۳.

بازگشت مارکوس

مارکوس رشفورد با گلزنی در دیدار با پورتو، دومین گلزن برتر منچستریونایتد در رقابت‌های بزرگ اروپایی شد؛ وین رونی (۳۵گل)، رشفورد (۲۶گل) و پل اسکولز(۲۵گل). رشفورد پس از آلن شیرر(۲۱) و جرمین دفو(۱۹)، با ۱۴گل سومین گلزن برتر انگلیسی در تاریخ رقابت‌های اروپایی است.

جانشین طارمی

سامو عمرالدین، مهاجم ۲۰ساله اسپانیایی، اکنون در ۶بازی اخیر خود، ۷گل برای پورتو به ثمر رسانده تا جای خالی طارمی در این تیم پرتغالی به هیچ‌عنوان احساس نشود.

منچستر فردا در مهم‌ترین بازی هفته لیگ برتر در خانه استون‌ویلا بازی دارد؛ همان تیمی که آخر هفته توانست بایرن مونیخ را یک بر صفر شکست دهد. البته تن‌هاخ ۴بار پیاپی توانسته تیم اونای امری را شکست دهد اما شاید شکست در این بازی، بتواند مصونیت آهنین سرمربی هلندی منچستریونایتد را از بین ببرد. این را هم درنظر بگیریم که پس از فرگوسن همه مربیان و بازیکنان تیم طلسم شده‌اند؛ مورینیو، فان‌خال، مویز، سولسشائر، رانگنیک و خیلی‌های دیگر.

پوستکوگلو طلسم تاتنهام را شکست و با پیروزی ۲ بر یک در خانه فرنس‌واروش مجارستان تاتنهام را برای اولین‌بار از مارس۲۰۲۱ با مورینیو، به ۵پیروزی پیاپی رساند؛ کاونتری (۲ بر یک)، برنتفورد (۳ بر یک)، قره‌باغ (۳ بر صفر)، منچستریونایتد (۳ بر صفر) و فرانس واروش (۲ بر یک). باید دید روزهای خوب تاتنهام تا چه زمانی ادامه دارد.

در پیروزی ۱۰‌نفره و ۳ بر ۲ یوونتوس در زمین تیم لایپزیش، مدافع میانی برزیلی این تیم به نام گلیسون برمر، دچار پارگی رباط صلیبی و مینیسک زانو شد و دست‌کم ۶ تا ۷ ماه از فوتبال دور خواهد ماند. باشگاه ایتالیایی برای جای خالی این بازیکن قصد دارد با سرخیو راموس وارد مذاکره شود؛ مذاکره‌ای که هنوز تأیید یا تکذیب نشده.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه