آخرین اخبار

مشکلی برای صدور مجوز استقلال و پرسپولیس وجود ندارد/ کارمندان وزراتخانه برای حضور در انتخابات فدراسیون‌ها باید استعفا بدهند


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجو، سید محمدشروین اسبقیان، سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در قانون اهداف و وظایف، ۷ مورد وظیفه برای وزارت ورزش و جوانان مشخص شد؛ توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، ساماندهی و گسترش ورزش حرفه‌ای، حمایت و تقویت ورزش تربیتی، توسعه و تقویت ورزش بانوان، تحکیم و تقویت معنویت و ارزش‌های اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی – ایرانی و ارتقای و ترویج شایستگی‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه ورزش پرافتخار کشور شامل آن‌ها است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ شاهد ۲ اتفاق و رویداد ارزشمند در ورزش کشور بودیم. یکی از این اتفاقات مهم دیدار ورزشکاران و جامعه ورزش کشور با رهبر معظم انقلاب بود و برای اولین بار ورزشکاران جوان و نوجوان زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ما در حضور ایشان به هنرنمایی پرداختند. با ابتکار وزارت ورزش این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت. این دیدار مقدس برای جامعه ورزش ارزشمند بود و رضایت مندی رهبر معظم انقلاب را فراهم آورد.

*رهبر انقلاب از عملکرد ورزشکاران ما رضایت داشتند

سخنگوی وزارت ورزش گفت: در ۲ سال گذشته هم ایشان از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در راستای نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه‌های فرهنگی رضایت داشتند. رهبر انقلاب در آن دیدار ۲۳ بار از کلمه تشکر استفاده کرده و واژه‌هایی مثل متشکرم و تشکر می‌شود را به کار بردند. اما بیش از ۱۰ بار به صورت مصداقی از ورزشکاران ما تشکر کردند. این نشان می‌دهد رهبر فرزانه انقلاب از عملکرد ورزشکاران ما رضایت داشتند.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دومین اتفاق حضور رییس جمهور در وزارت ورزش و جوانان بود. معاونان وزارت ورزش گزارش‌هایی را داشتند و رییس جمهور نیز تاکیداتی را برای مسوولان داشت. همچنین هشت مصوبه در شورای عالی ورزش به تصویب رسید. البته درباره پروژه‌ها نیز تصمیماتی گرفته شد که چگونه به اتمام برسند. همچنین مشخص شد که از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده شود.

*سند ملی آمایش سرزمینی برای ما اهمیت زیادی دارد

اسبقیان با اشاره به سند ملی آمایش سرزمینی گفت: این سند در دست تدوین است تا هر رشته در شهر مشخصی که مهد آن است، بیشتر رشد کند. این سند برای ما اهمیت زیادی دارد. موضوع بعدی بحث برنامه و سند ملی پیشرفت ورزش کشور است که نقشه راه و چشم‌انداز ورزش ایران را مشخص می‌کند. در این برنامه اهداف مختلف پیش‌بینی شده تا به آن‌ها در طول سال‌های آینده دست پیدا کنیم. این سند شامل دو بخش است؛ چشم‌انداز و راهبرد‌ها و همچنین نحوه پیاده‌سازی برنامه‌ها.

وی در ادامه اظهار داشت: تا پایان بهمن ۳۷۹ مدال جهانی، ۶۶۳ مدال آسیایی و ۴۱۲ مدال بین‌المللی کسب شده است. بانوان تا امروز ۸۱۷ مدال در رویداد‌های مختلف کسب کرده‌اند. همچنین ۴۶ میزبانی در بخش بانوان داشته‌ایم و ۵۳۳۳ نفر نیز در این رویداد‌ها شرکت کردند.

*انتخابات فدراسیون ژیمناستیک با همان نفرات قبلی انجام می‌شود

اسبقیان درباره انتخابات فدراسیون ژیمناستیک گفت: با تدابیری که صورت گرفت، قرار شد انتخابات تجدید شود. دغدغه وزیر تعیین تکلیف فدراسیون‌هاست؛ بنابراین این فرصت را تا المپیک نداریم و باید انتخابات این فدراسیون تعیین تکلیف شود. بر همین اساس با همان نفرات انتخابات قبلی انجام می‌شود و مشکلی هم متوجه فدراسیون نخواهد شد.

وی راجع به بودجه و کمک وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌های ورزشی یادآور شد: این‌ها کمک دولت و وزارت ورزش به فدراسیون‌هاست. منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، خیلی به وزارت ورزش کمک می‌کند و ان‌شاءالله تا روز‌های آتی شاهد کمک به فدراسیون‌ها خواهیم بود و نگرانی وجود ندارد.

*اراده دولت درباره واگذاری پرسپولیس و استقلال جدی است

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال و بحث مالکیت آن‌ها اظهار داشت: این دو باشگاه از سرمایه‌های ورزش کشور هستند که میلیون‌ها نفر از آن‌ها حمایت می‌کنند. این دو تیم ظرفیت‌های بزرگی برای کار تجاری دارند. برخلاف دوره‌های قبل و دولت‌های قبل، در این دولت حل مشکل آن‌ها در دستور کار بوده و دولت اراده کرده است. بخشی از سهام آن‌ها از طریق بورس به مردم واگذار شد و این واقعی بود. دولت از همان ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات آن‌ها استفاده کرده است. ظرفیت قانونی برای واگذاری آن‌ها فراهم شد که یکی از آن‌ها به یکی از صندوق‌های رفاه واگذار شود که مورد قبول واقع نشد. دولت این مجوز را داده که این دو باشگاه به دو بانک غیردولتی واگذار شوند. مقدمات آن انجام شده و بر همین اساس اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی درباره تمرکززدایی در برگزاری رویداد‌ها از تهران تصریح کرد: این یکی از برنامه‌هایی است که وزارت ورزش دنبال آن است. شما شاهد بودید که مسابقات در فوتسال و بدمینتون در شهر‌ها انجام شد و این دغدغه به‌صورت جدی انجام می‌شود.

*کارمندان وزراتخانه برای حضور در انتخابات فدراسیون‌ها باید استعفا بدهند

اسبقیان راجع به توسعه زیرساخت‌ها از جمله ورزشگاه آزادی گفت: نواقص این مجموعه با مدیریت جدید برطرف می‌شود و مشکلی در این باره نداریم. ما در مجموع بیش از سه هزار پروژه را شناسایی کرده‌ایم. اعتباری که برای این پروژه‌ها لازم است، ۳۹ همت برآورد شده است. قرار است پروژه‌های بالای ۷۰ درصد در اولویت قرار بگیرند و سایر پروژه‌ها را نیز بنیاد مسکن و همچنین سازمان نوسازی مدارس عهده‌دار می‌شوند. تا پایان پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ پروژه جدیدی در کشور شروع نخواهد شد. این پروژه‌ها مشکلات عدیده‌ای را متوجه حوزه ورزش کشور کرده است.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان درباره وعده وزیر ورزش مبنی بر عدم حضور کارمندان این وزارتخانه در انتخابات فدراسیون‌ها گفت: ما نباید این کارمندان را از حقوق شهروندی محروم کنیم تا نتوانند از تجربیات‌شان استفاده کند، اما چیزی که وزیر مدنظرش بوده و با آن مخالف است، این است که یک نفر در وزارت ورزش باشد و به فدراسیون هم برود. وزیر می‌گوید که آن فرد باید از پستش استعفا بدهد و سپس در انتخابات شرکت کند.

*مشکلی پیرامون صدور مجوز استقلال و پرسپولیس نخواهد بود

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سیاست این وزارتخانه درباره مسائل بین‌المللی گفت: وزارت ورزش همان دیپلماسی قوی را دنبال می‌کند. اراده ما این است که تا الان جلوی این تحریم‌ها ایستاده‌ایم، اما تلاش شده است که در حوزه‌های مختلف به موفقیت و پیشرفت برسیم که رسیده‌ایم. این در ورزش هم وجود داشته است که نمونه آن عنوان دوم در بازی‌های پاراآسیایی هانگژوست. این یعنی حرکت به جلو.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان درباره اینکه بحث مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ به نتیجه می‌رسد یا نه، یادآور شد: ما ناظر باشگاه‌ها هستیم و شأن وزارت باشگاهداری نیست، اما اینکه تا آن تاریخ که گفتید، تعیین تکلیف می‌شود یا نه، باید بگویم که کار به طور جدی در حال انجام است. قطعاً خبر واگذاری در موعد مقرر اعلام می‌شود. کار پله پله جلو می‌رود. پیام این جلسات این است که وزارت ورزش به طور جدی با همکاری فدراسیون فوتبال کار را دنبال می‌کند و مشکلی پیرامون صدور مجوز آن‌ها نخواهد بود.

*مجموعه ورزشی جدید تهران برای همه فدراسیون‌هاست و فقط فوتبال نیست

اسبقیان راجع به تغییر اساسنامه فدراسیون‌ها اظهار داشت: وزیر معتقد است که رشته‌ها با هم متفاوت هستند و نمی‌توان آن‌ها را به یک شکل دانست. پس تصمیم بر آن است که هر فدراسیون اساسنامه مختص به خودش را داشته باشد. کار کارشناسی روی این موضوع در حال انجام است تا به مرحله اجرا برسد. اراده بر آن است که نواقص قبلی با این تصمیم از بین برود.

وی در مورد ساخت مجموعه ورزشی جدید در تهران توضیح داد: آن پروژه در دولت تصویب شده و برای همه فدراسیون‌هاست و فقط فوتبال نیست. پیمانکار پروژه مشخص شده است. این یک پروژه خاص است که باعث افتخار کشور خواهد بود. نقشه‌ها آماده شده است و شروع عملیات سال آینده اعلام می‌شود.

*وزیر ورزش دنبال ریاست در فدراسیون جهانی زورخانه‌ای نیست

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره شرایط فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و اینکه دو فدراسیون جهانی وجود دارد، گفت: اینکه دو فدراسیون جهانی باشد، مغایر با قانون نیست. وزیر ورزش دنبال ریاست فدراسیون جهانی نیست. آن چیزی که دغدغه وزارت ورزش است، دغدغه رهبر انقلاب است و ایشان گلایه‌هایی داشتند. پس هماهنگی شد تا برای بین‌المللی کردن این رشته گام‌های عملیاتی برداشته شود. وزیر ورزش دنبال ریاست در فدراسیون جهانی نیست.

*به فکر ایجاد فدراسیون جدید نیستیم

وی راجع به انتخابات فدراسیون‌ها در سال جدید و همچنین تأسیس چند فدراسیون در دوره وزیر سابق ورزش گفت: هر تصمیمی باید با مطالعه باشد. فدراسیون بادبانی به فدراسیون قایقرانی بازمی‌گردد، فدراسیون راگبی به طور مستقل ادامه می‌دهد و درباره فدراسیون ساحلی و دریایی هم در حال بررسی هستیم. ما به فکر ایجاد فدراسیون جدید نیستیم، مگر اینکه پیشنهاد شود و نیاز به این مسئله باشد. درباره انتخابات سال جدید هم باید عنوان کنم که برخی فدراسیون‌ها ماه‌ها با سرپرست بودند، اما تعیین تکلیف شدند. ما در فروردین دو انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی و ورزش سه‌گانه را داریم، در اردیبهشت هم فدراسیون ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی را. تلاش می‌کنیم تا تیر ماه فدراسیونی نباشد که با سرپرست باشد.

*پاداش مدال‌آوران سال ۱۴۰۳ براساس تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه است

اسبقیان در پاسخ به پرسشی در مورد آیین‌نامه تجلیل از مدال‌آوران و تغییر این آیین‌نامه بر اساس نرخ تورم و ارز، تأکید کرد: وزیر ورزش دستور تغییر آیین‌نامه را داده است و سال آینده عملیاتی می‌شود. پاداش مدال‌آوران سال ۱۴۰۳ براساس تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه ایجاد می‌شود.

وی در مواجهه با این پرسش که «آیین‌نامه جدید ملاک پاداش مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک می‌شود؟»، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اینطور باشد.

انتهای پیام/

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع دانشجو

نوشته های مشابه