فوتبال و فوتسالورزش > فوتبال ایران

فوتبال ایران همچنان درحسرت مرد سال/ دو دهه از آخرین بهترین گذشت!


به گزارش خبرنگار مهر، کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC امروز سه شنبه ۱۰ مهر لیست نامزدهای برترین‌های سال آسیا در فصل گذشته را اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای از ایران در بین سه بازیکن برتر مرد سال آسیا حضور نداشت تا آخرین باری که یک بازیکن از ایران به عنوان نامزد مرد سال آسیا انتخاب شده باشد به سال ۲۰۱۸ بر گردد جایی که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان آن مقطع تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران در لیست ۳ نامزد نهایی قرار گرفت اما موفق به کسب این عنوان نشد.

فوتبال ایران به‌عنوان یکی از ورزش‌های پرطرفدار و موفق در قاره آسیا، همواره بازیکنانی را به عرصه‌های بین‌المللی معرفی کرده است. در این میان، چندین نفر از بازیکنان ایرانی موفق به کسب عنوان «بهترین بازیکن سال آسیا» شده‌اند و عده‌ای دیگر نیز به عنوان نامزد این عنوان معرفی گردیده‌اند. در این گزارش، به معرفی این بازیکنان و جزئیات مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

بازیکنانی که عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را کسب کرده‌اند:

خداداد عزیزی (۱۹۹۶)

خداداد عزیزی اولین بازیکن ایرانی بود که در سال ۱۹۹۶ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. او با نمایش‌های برجسته در رقابت‌های ملی و جام ملت‌های آسیا، به‌ویژه در دیدارهای مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸، توجهات را به خود جلب کرد. عزیزی به خاطر تکنیک و سرعتش در زمین فوتبال، یکی از چهره‌های شاخص فوتبال ایران شد.

علی دایی (۱۹۹۹)

باشگاه: بایرن مونیخ

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران و رکورددار گلزنی، در سال ۱۹۹۹ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. دایی در آن زمان به دلیل عملکردش در بوندس‌لیگا و نمایش‌های درخشانش در تیم ملی، این عنوان را از آن خود کرد. او در تاریخ فوتبال ایران نامی ماندگار است و گل‌هایش در مسابقات بین‌المللی، او را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرد.

فوتبال ایران همچنان درحسرت مرد سال/ دو دهه از آخرین بهترین گذشت!
تصویری از علی دایی در سال ۱۹۹۸ و زمانی که جایزه مرد سال فوتبال آسیا را دریافت کرد.

مهدی مهدوی‌کیا (۲۰۰۳)

باشگاه: هامبورگ

مهدی مهدوی‌کیا، وینگر چپ تیم ملی و باشگاه هامبورگ آلمان، در سال ۲۰۰۳ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شناخته شد. او با مهارت‌های فردی و قدرت بازی خوانی‌اش، در مسابقات بین‌المللی موفق به جلب نظر کارشناسان و تماشاگران شد.

علی کریمی (۲۰۰۴)

باشگاه: پرسپولیس

علی کریمی در سال ۲۰۰۴ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. او با بازی‌های فنی و تکنیکی خود، توانست در لیگ‌های داخلی و خارجی درخششی خوبی داشته باشد.

نامزدهای دیگر ایرانی برای بهترین بازیکن سال آسیا

علاوه بر این پنج بازیکن، چندین فوتبالیست ایرانی نیز در سال‌های مختلف به عنوان نامزدهای بهترین بازیکن سال آسیا معرفی شده‌اند:

فرهاد مجیدی (۲۰۱۰)

باشگاه: استقلال تهران

فرهاد مجیدی با نمایش‌های فوق‌العاده‌اش در استقلال تهران و در تیم ملی، به عنوان یکی از نامزدهای این عنوان در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. او به خاطر تکنیک و گلزنی‌هایش به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد.

فوتبال ایران همچنان درحسرت مرد سال/ دو دهه از آخرین بهترین گذشت!
تصویری از فرهاد مجیدی در مراسم برترین‌های سال آسیا در سال ۲۰۱۰

هادی عقیلی (۲۰۱۱)

باشگاه: سپاهان اصفهان

هادی عقیلی، مدافع مستحکم و با تجربه، در سال ۲۰۱۱ به عنوان نامزد بهترین بازیکن سال آسیا معرفی شد. او به دلیل نقش کلیدی‌اش در موفقیت‌های سپاهان و تیم ملی، مورد توجه قرار گرفت.

علی کریمی (۲۰۱۲)

باشگاه: پرسپولیس

علی کریمی برای دومین بار در سال ۲۰۱۲ به عنوان نامزد بهترین بازیکن سال آسیا معرفی شد. او با توانایی‌های خاصش در بازی و تأثیرگذاری در نتایج تیم، همچنان در سطح بالای فوتبال آسیا شناخته می‌شد.

جواد نکونام (۲۰۱۳)

باشگاه: استقلال تهران

جواد نکونام، هافبک با تجربه و کارآمد، در سال ۲۰۱۳ به عنوان نامزد بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. او به دلیل تجربه و توانایی‌هایش در میانه میدان، نقشی اساسی در موفقیت‌های تیم‌های ملی و باشگاهی داشت.

علیرضا بیرانوند (۲۰۱۸)

باشگاه: پرسپولیس

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس، در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شد. او به خاطر عملکرد بی‌نظیرش در جام جهانی ۲۰۱۸ و نمایش‌های استثنایی در لیگ قهرمانان آسیا، این عنوان را از آن خود کرد. بیرانوند با مهارت در مهار توپ و قدرت رهبری‌اش در دروازه، توانست توجهات بسیاری را جلب کند.

فوتبال ایران با داشتن بازیکنان مستعد و با استعداد، توانسته در عرصه قاره‌ای درخشش داشته باشد. موفقیت‌ها و نامزدی‌های بازیکنان ایرانی در جوایز مختلف نشان‌دهنده پتانسیل بالای فوتبال ایران است. با ظهور نسل‌های جدید و مستعد، امید می‌رود که در آینده نزدیک، شاهد موفقیت‌های بیشتری در سطح بین‌المللی باشیم.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه