اقتصادی > تولید و تجارت

فغان و فریاد از گارانتی‌های شعاری!



فغان و فریاد از گارانتی‌های شعاری!

به گزارش ایسنا، آنطور که برخی مشتریان خودروسازان می‌گویند برای دریافت نوبت گارانتی باید روزها و بعضا هفته‌ها معطل شوند. نمایندگی‌ها علت این معطلی را ازدحام مشتریان می‌دانند اما برای کسانی که خودرو را به شرط ارایه خدمات پس از فروش و گارانتی خریداری می‌کنند این توجیهات نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.

از چالش‌های دیرینه پایین بودن کیفیت خدمات و قطعات که بگذریم، مساله دریافت نوبت و در ادامه زمان ترخیص خودرو مشتریان را بعضا کلافه می‌کند.

به دلیل مشکلاتی که در تجربه‌های گذشته برای مشتریان در نمایندگی‌های کوچک ایجاد شده آنها ترجیح می‌دهند برای دریافت خدمات گارانتی به نمایندگی‌های بزرگ مراجعه کنند. اما اخذ نوبت از این نمایندگی‌ها کاری بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است.

اگرچه خودروسازان می‌گویند که سرویس‌های ادواری بدون نوبت انجام می‌شود اما در مواردی برای سرویس ادواری نیز باید روزها و هفته‌ها معطل ماند.

اوایل سال ۱۴۰۱ مدت زمان گارانتی محصولات دو شرکت داخلی ایران خودرو و سایپا از یک و نیم سال به سه سال افزایش یافت. در حالی که سال‌هاست خودروهای چینی عمده محصولات خود را تا پنج سال گارانتی کرده‌اند و دست کم از این نظر نسبت به شرکتهای ایرانی برتری دارند.

در مواردی هم دیده می‌شود خودرو صفر به دلیل پایین بودن کیفیت برخی قطعات، پس از خرید توسط مشتری نیازمند تعویض قطعات است. اما خودروسازان می‌گویند در صورت تعویض قطعه از مجاری غیررسمی، خودرو از گارانتی خارج می‌شود.

ابطال گارانتی به بهانه‌های مختلف در مواردی دیده می‌شود. در این خصوص انتشار ویدئویی در فضای مجازی در اردیبهشت امسال که کارشناس نمایندگی به صاحب خودرو گفت به دلیل استفاده از کفپوش، گارانتی خودرو لغو شده است یکی از عجیب‌ترین بهانه‌تراشی‌های نمایندگی‌ها در سالهای اخیر بود.

کسانی که اقدام به خرید خودرو صفر می‌کنند گارانتی را یک امتیاز می‌دانند اما دردسرهای خدمات پس از فروش باعث می‌شود تا در مواردی عطای گارانتی را به لقایش ببخشند.

البته مشتریان نیز باید این مساله را در نظر بگیرند که برخی عوامل منجر به ابطال گارانتی می‌شود. از مهترین این موارد عبارتند است: نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)، تغییر ارتفاع خودرو، نصب روکش صندلی در خودروهایی دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند، نصب هرگونه دزدگیر که منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم شود، نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندارد.

خدمات پس از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت می شود. یکی از کالاهای سرمایه‌ای که طیف بسیار وسیعی از مردم با آن سر و کار دارند خودرو است که از سال گذشته سامانه جامع گارانتی این حوزه را تحت پوشش قرار داده است. این سامانه در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به شکایات و کاهش ورود پرونده به سیستم قضایی ایجاد شده است.

موارد فوق که تنها بخشی از مصائب مشتریان را شامل می‌شود این شائبه را ایجاد کرده که گارانتی در ایران فقط یک شعار است. البته از حق نگذریم کیفیت ارایه خدمات در مقایسه با سال‌های گذشته تا حدودی بهبود یافته اما به همان نسبت تعداد خودروها افزایش یافته است؛ رشد تیراژی که انتظار می‌رود با افزایش کیفیت خدمات گارانتی همراه باشد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه