بازارجامعه > شهری

عمارت ۹۰ ساله و سابقه ۱۰۰ ساله شهرداری تنکابن

بر سردر عمارت تاریخی شهرداری تنکابن ، کاشی‌کاری زیبایی وجود دارد که نوشته شده است شهرداری شهسوار تاسیس ۱۳۱۴ .

هرچند بعد از انقلاب، شهسوار در این کاشیکاری به تنکابن اصلاح شد اما این خود گواه حداقل ۹۰ سال سابقه تاسیس شهرداری در تنکابن دارد .

بزرگان ، پیشکسوتان و سالمندان تنکابنی اما روایت دیگری دارند ، آنها معتقدند که تاریخ ۱۳۱۴ ، سال ساخت ساختمان است و ساخت عمارت شهرداری چند سال به طول انجامید و در سال ۱۳۱۴ این عمارت افتتاح شد و قبل از آن شهسوار ، بلدیه داشته که برخی معتقد اند در “شهسوار محل” یکی از محلات قدیمی شهر و برخی باغ سپهسالار مجتمع آدینه فعلی را مرکز استقرار شهرداری یا بلدیه می‌دانند که از سال ۱۳۰۴ تاسیس شده بود .

بنابراین تاسیس شهرداری تنکابن ۱۳۰۴ و ساخت و بهره برداری از عمارت تاریخی شهرداری سال ۱۳۱۴ می باشد

تنکابن با سابقه دیرینه خود به عنوان مرکز ولایات محال ثلاث که از رودسر در شرق گیلان تا رویان و نور در غرب مازندران را شامل می‌شد با صد سال یا نود سال سابقه تاسیس شهرداری ، یکی از ۲۰ شهرداری اول ایران است و این در حالیست که بسیاری از شهرهای معروف ایران چند ده سال بعد از تنکابن صاحب شهرداری شده اند .

امسال شهرداری تنکابن به بهانه یکصدمین سال تاسیس خود و نود سالگی عمارت شهرداری جشن ۹۰ سالگی این عمارت تاریخی را برگزار می‌کند.

محمد ابراهیم لاریجانی سی و سومین شهردار تنکابن در آیین رونمایی از پوستر ۹۰ سالگی عمارت تاریخی شهرداری تنکابن ، ابراز امیدواری کرد که تنکابن به جایگاه واقعی خود برسد ، او از برگزاری ۳۰ رویداد با مشارکت هزار نفر از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان فرهنگی شهر خبر داد.

این رویداد ها قرار است در هفته آخر شهریور ماه در سطح شهر تنکابن ( شهسوار ) برپا گردد.

نوشته های مشابه