سایر ورزش ها

عسگری: در تجهیزات عقب افتاده‌ایم/ دستمزدها مایه آبروریزی است



به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان یکشنبه شب ۱۴ خردادماه برای حضور در مسابقات قهرمانی جاده و پیست راهی تایلند و سپس از آنجا به مالزی سفر کرد. در ترکیب تیم اعزامی نام حسین عسگری رکابزن ۴۸ ساله تیم ملی دیده می‌شود. عسگری که چهار سالی به دلیل محرومیت از این رشته دور بود، روزی عنوان «سلطان جاده آسیا» را یدک می‌کشید.

به دنبال حضور این رکابزن برخی به این انتخاب کادر فنی تیم ملی انتقاد داشتند که ملی پوش کشورمان به این انتقادها پاسخ داد.

ورزش ما رکوردی است

عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به انتقادات حضور رکابزن ۴۸ ساله در تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا، گفت: متأسفانه در دوچرخه سواری برخی دنبال حاشیه هستند. ورزش ما یک ورزش رکوردی است مثل رشته وزنه برداری. روزی می‌گفتند مثلاً علی مرادی رئیس فدراسیون هم اگر رکورد بزند می‌تواند به مسابقات اعزام شود.

وی ادامه داد: در بخش انفرادی رشته تایم تریل بعد از قهرمانی من در آسیا تنها علیرضا حقی توانست مدال بگیرد. به جز ما، در این ورزش رکوردی هیچ مدالی برای ایران کسب نشد.

دوچرخه سوار ملی پوش کشورمان در خصوص سطح آمادگی اش برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تاکید کرد: برای رسیدن به رکورد قبلی هنوز هم کار دارم و باید تلاش کنم. رکورد قبلی من در سال ۲۰۱۵ عالی و حتی در سطح جهانی بود. آن رکورد در بین ۲۰ نفر اول جهان بود. من در سه دوره بازی‌های آسیایی بودم و معتقدم با توجه به شرایط هر کسی بتواند آن رکورد را تکرار کند در بازی‌های آسیایی جز سه نفر اول خواهد بود.

فقط مدال بازی‌های آسیایی برای من مهم است

عسگری تصریح کرد: هدفم حضور در مسابقات قهرمانی آسیا نیست بلکه هدفم کسب مدال در بازی‌های آسیایی است. اینکه هشت مدال قبلی من در آسیا بشود ۹ مدال برای من مهم نیست. مهم این است که در بازی‌های آسیایی بتوانم در یک رشته رکوردی یک مدال خوب بگیرم.

شانس مدال داریم

وی در خصوص شانس کسب مدال تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بیان کرد: شرایط تیم ما نسبتاً خوب است. ما یک مسابقه تایم تریل تیمی داریم که سه خانم و سه آقا زمان شان جمع می‌شود. امیدواریم در مجموع بتوانیم در این بخش شانس داشته و مدال بیاوریم. شاید اگر تنها امتیاز مردان بود می‌توانستیم سوم شویم اما شرایط تیم بانوان را نمی دانم. اما قطعاً اگر تیم سه نفره بانوان ما بتوانند رکورد خوبی بزنند ما این تفاوت زمان و رکورد را جبران خواهیم کرد تا شانس کسب مدال مان در این بخش بالا برود.

تور ترکیه برای ما غنیمت بود

عسگری پیرامون حضور رکابزنان در تور بین المللی ترکیه خاطرنشان کرد: شرکت در این تور برای ما که هیچ مسابقه‌ای نرفته‌ایم خوب بود. متأسفانه تیم ما با هزار مشکل و بدون امکانات و تجهیزات به مسابقات رفت در حالی که دیگر کشورهای آسیایی از ابتدای فصل ۱۰ تا ۲۰ تور را گذرانده یا در اروپا کمپ و اردو زده‌اند و این تور چند روزه در این شرایط برای ما غنیمت بود.

از نظر تجهیزات عقب افتاده‌ایم

وی ادامه داد: متأسفانه از نظر تجهیزات شرایط ما اصلاً خوب نیست و فاصله زیادی با دیگر کشورها پیدا کرده‌ایم. در سال ۲۰۰۷ در جام ریاست جمهوری ترکیه که الان یکی از بهترین تورهای اروپایی محسوب شده و تیم‌های درجه یکی در آن شرکت می‌کنند و حرفه‌ای شده شرکت کردم. دوچرخه من به واسطه یک اسپانسر به روزترین دوچرخه بود و رکابزنان دیگر تیم‌ها می‌آمدند تا دوچرخه من را ببینند. با گذشت این سال‌ها دوچرخه‌ها پیشرفت کرده و الان تیم‌ها با بهترین و جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات در مسابقات شرکت می‌کنند و واقعیت این است که ما در تجهیزات از دیگر تیم‌های آسیایی عقب افتاده‌ایم. معتقدم در دنیای امروز این رشته دوچرخه‌ها هستند که سریع شده‌اند نه آدم‌ها. این رشته در دنیای امروز با به روز شدن دوچرخه‌ها توسعه پیدا می‌کند و این یک واقعیت است که ما با تجهیزات امروزمان از دیگر کشورها عقب افتاده‌ایم.

دوچرخه گنج خانلو برای ۸ سال پیش است

وی در همین خصوص ادامه داد: دوچرخه‌های ما بسیار قدیمی شده. دوچرخه گنج خانلو که الان یکی از بهترین رکابزنان تیم است برای هشت سال گذشته است و سالهاست استفاده می‌شود. این مثل این است که ده سال پیش یک ماشین تولید شده و در حال استفاده است قطعاً بعد از این سال‌ها فرسوده می‌شود و با ماشین‌های به روز فاصله دارد.

خرید یک دوچرخه یک میلیارد می‌خواهد

رکابزن ملی پوش کشورمان تصریح کرد: الان اگر بخواهم یک دوچرخه خوب برای خودم و برای شرکت در بازی‌های آسیایی تهیه کنم حداقل یک میلیارد باید هزینه شود. ما الان برای بازی‌های آسیایی نیاز به تجهیزات به روز داریم. در رشته تایم تریل اگر می‌خواهیم مدال بیاوریم باید این تجهیزات باشد اگر نباشد کار برای ما سخت خواهد شد. این دوچرخه‌ای که الان استفاده می‌کنیم متداول است و کاملاً با دوچرخه‌های به روز مسابقات متفاوت. متأسفانه حتی فریم و لوازم ما به روز نیست، تجهیزات مدرن دیسک و طوقه و بلبرینگ‌ها همه سرامیکی و سبک شده و با قبلی‌ها تفاوت دارد.

دوچرخه باشد رنگ مدالمان بهتر می‌شود

رکابزن مطرح دوچرخه سواری کشورمان با تاکید بر اینکه تهیه یک دوچرخه معمولی یک میلیارد هزینه دربردارد گفت: تازه این هزینه برای دوچرخه‌ای است که خیلی هم خوب نیست و حتی کفاف تجهیزات جانبی را هم نمی‌دهد. ما قطعاً برای حضور در بازی‌های آسیایی نیاز به دوچرخه‌های مدرن و به روز داریم. حداقل در رشته‌ای که من قرار است در آن پا بزنم نیاز به دوچرخه بهتری داریم. به طور قطع اگر تجهیزات و دوچرخه باشد رنگ مدالمان در بازی‌های آسیایی بهتر شده و می‌توانیم مدال‌های قبل را تکرار کنیم. خنده تان می‌گیرد اگر بگویم دوچرخه‌های ما با دوچرخه‌های امروز آسیا بسیار متفاوت است و یک دوچرخه معمولی را در اختیار داریم. فعلاً چاره‌ای نیست. ابزاری که می‌خواهیم در اختیارمان نیست اما اگر یک ذره مایه بگذارند و هزینه کنند مدال قهرمانی آسیا را خواهند دید.

نیاز به اسپانسر قوی داریم

عسگری در پاسخ به این پرسش که «دوچرخه سواری برای بازگشت به روزهای اوج خود چه امکانات، تجهیزات و برنامه ریزی هایی نیاز دارد؟» بیان کرد: مهمترین رکن ابتدا جذب یک اسپانسر قوی است. اگر وزارت ورزش و کمیته المپیک با وجود کمبود بودجه کمک کنند و بودجه‌های مناسبی برای این رشته تخصیص دهند قطعاً می‌توانیم مدال‌های قبل را جبران کنیم. همه کارشناسان می‌گویند انبارهای تجهیزات ما خالی است و دوچرخه سوار نداریم. اما من معتقدم ورزشکار داریم، مشکل در برنامه ریزی، نبود اسپانسر و پول و تجهیزات است، اگر اینها حل شود ما در آسیا و در بازی‌های آسیایی مدال‌های خوش رنگی کسب می‌کنیم. به عنوان یک دوچرخه سوار قدیمی تضمین می‌دهم بچه‌های دوچرخه سوار ما می‌توانند در بازی‌های آسیایی مدال بگیرند و آنهایی که از دوچرخه سواری نا امید شده‌اند را به این رشته امیدوار کنند.

قراردادهایمان آبروریزی است

دوچرخه سوار ملی پوش ایران با اشاره به اینکه روزی باشگاه‌های ایران در آسیا مطرح بودند، گفت: ما باشگاه‌های خوبی همچون پتروشیمی و شهرداری تبریز و پیشگامان را در اختیار داشتیم اما الان اوضاع باشگاه‌های دوچرخه سواری بد است. قراردادهایمان مایه آبروریزی است و مبالغی که به ما می‌دهند برای ۶ تا ۱۰ سال پیش است؛ تقریباً ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان که این مبلغ ناچیز است. شاید ۶ سال پیش ۲۰۰ میلیون تومان ارزش داشت و در کنار آن در مسابقات جوایز میلیونی و دلاری می‌گرفتیم اما پول الان ما ارزش ندارد و این مبالغ به کار ما نمی‌آید. خرید یک طوقه ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد یعنی کل هزینه حضورمان در یک فصل را برای خرید یک طوقه می‌دهیم نه حتی یک دوچرخه!

تلاش می‌کنم دوچرخه سواری متحول شود

عسگری بیان داشت: امیدوارم در بازی‌های آسیایی بتوانم نتایج خوبی بگیرم. کسب مدال قهرمانی مسابقات آسیا برای من آنقدر اهمیت ندارد که بخواهم برای آن وقت گذاشته و این همه سختی را تحمل کنم. کسب مدال بازی‌های آسیایی برای من مهم است، امیدوارم با کسب این مدال کمک کنم تا دوچرخه سواری کمی متحول شود و به روزهای اوج خود بازگردد. دوچرخه سواری ما همیشه در بازی‌های آسیایی مدال آور بوده و قطعاً باز هم مدال می‌آورد.

کارشکنی‌ها تبعات خوبی ندارد

رکابزن ایران در پایان در پاسخ به این پرسش که «این روزها اختلاف در خانواده دوچرخه سواری زیاد است و به نظر شما ادامه این روند و این کارشکنی‌ها چه تبعاتی برای دوچرخه سواری خواهد داشت؟» گفت: نمی دانم میز مدیریت چه کار می‌کند که برخی حاضرند برای تصاحب آن به این رشته آسیب بزنند. متأسفانه مشکل ما در خود خانواده و پیشکسوتان این رشته است. درک نمی‌کنم چرا این‌طور برخورد می‌کنند؟ ۱۰ نفر به جای هزاران نفر به فدراسیون جهانی ایمیل می‌زنند. انگار بیکار هستند و این مساله برایشان تبدیل به سرگرمی شده است. قطعاً ادامه این روند تبعات خوبی برای ما نخواهد داشت و دوچرخه سواری روز به روز نابودتر می‌شود. در دنیا هم دیدگاه جهانی نسبت به ما تغییر می‌کند. این افراد اگر می‌توانند باید به ما کمک کنند. انتخابات فدراسیون خوب یا بد تمام شده است. الان اگر می‌توانید در کنار فدراسیون باشید و گوشه‌ای از کار را بگیرید یا راهکار برای حل مشکلات بدهید به جای اینکه نابود کنید و داشته‌هایمان را خراب کنید. دوچرخه سواری رشته سنگین و پرهزینه ای است و نیاز به حمایت از طرف اهالی این رشته و مسئولین ورزش دارد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه