آخرین اخبار

عبداللهی: عبدالکریم حسن نامتوازن بازی می‌کند؛/ راه گلزنی به قطر با آنالیز دقیق از ایران


به گزارش “ورزش سه”، تیم ملی فوتبال ایران فردا شب در چهارمین دیدارش در دور نهایی از مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 در دبی به مصاف قطر خواهد رفت که امیدوار به کسب پیروزی و جبران شکست در آخرین جدالش با عنابی‌ها در نیمه نهایی جام ملت‌ها است و در همین راستا، با حمیدرضا عبداللهی، مربی ذوب‌آهن گفت‌وگویی درباره این مسابقه انجام دادیم.

حمید عبداللهی در مورد دیدار اخیر تیم ملی ایران مقابل ازبکستان عنوان کرد: ازبکستان در آسیا به‌عنوان تیمی فیزیکی شناخته می‌شد، اما حالا با حفظ آن ویژگی که جغرافیای این کشور هم در آن نقش داشته، در سال‌های اخیر ویژگی‌های تاکتیکی مثبتی نیز به آنها اضافه شده است. همچنین روی فوتبال پایه هم کار و سرمایه‌گذاری کردند و از هر نظر قابل احترام هستند که چند بازیکن باکیفیت ازبک هم در لیگ برتر ایران شاهد هستیم.

او در مورد عملکرد ایران در دیدار گذشته ابراز کرد: تیم ملی ما ازبکستان را خوب تحلیل کرده بود و اگر ۱۰ نفره نمی‌شدیم، می‌توانستیم 3 امتیاز بازی را بگیریم. از نظر فیزیکی مقابل ازبکستان کم نیاوردیم و از نظر تکنیکی و تاکتیکی هم ازبکستان را کنترل کردیم، اما بازی فردا با قطر است که هم برای دوست‌داران فوتبال و هم برای تیم ملی، پیروزی در این دیدار مهم است تا آن بازی قبلی در جام ملت‌ها را جبران کنند.

این کارشناس فوتبال در خصوص شکل بازی تیم ملی قطر عنوان کرد: آرایش قطر اکثرا ۲-۴-۴ یا همان ۱-۱-۴-۴ است. در حمله با آرایش اول بازی می‌کنند و هنگام دفاع آرایش دوم. فشاری روی توپ نمی‌آورد و پرس با شدت بالا انجام نمی‌دهد؛ فقط زمانی که بازیکن پشت به دروازه قطر باشد یا پاس رو به عقب بدهد، پرس می‌کنند اما در جریان بازی پرس شدیدی ندارند. در زمان ساخت و توسعه حمله دو دفاع کنار قطر بالا بازی می‌کنند، دو مهاجم راس دارند و سه بازیکن هم پشت این دو مهاجم قرار می‌گیرند.

عبداللهی: عبدالکریم حسن نامتوازن بازی می‌کند؛/ راه گلزنی به قطر با آنالیز دقیق از ایران

عبداللهی درباره کیفیت بالای برخی ستاره‌های قطر ابراز کرد: اکرم عفیف به‌عنوان بازیکن آزاد کمی عقب‌تر می‌آید و به خط هافبک جهت ایجاد برتری با اوورلود کردن کمک می‌کند. سیستم قطر حین بازی تبدیل می‌شود، گاهی با دو دفاع می‌مانند و باقی بازی می‌کنند. مثلا ۲-۴-۴ به ۱-۴-۳-۲ تبدیل می‌شود یا ۱-۱-۲-۳-۲ . آرایش را تغییر می‌دهند تا نتیجه‌ای که می‌خواهند را به دست بیاورند. المعز علی به تنهایی در عمق دفاع حریف جای‌گیری می‌کند تا مدافعان مرکزی را به‌هم نزدیک یا خنثی کند تا باقی بازیکنان استفاده لازم را داشته باشند.

او یادآور شد: میزان استفاده قطر از کانال کناری چپ ۴۳درصد است که فکر می‌کنم نشان می‌دهد بیشترین حمله را از سمت چپ دارند و از آنجا به یک‌سوم هجومی می‌آیند. این عدد برای سمت راست ۳۹درصد است. آرایش تهاجمی آنها نامتوازن است. در سمت چپ با حضور اکرم عفیف برتری عددی ایجاد و مثلث‌سازی می‌کنند. لب خط اوورلود می‌سازند و به عمق تیم حریف می‌رسند، اما در کانال راست با زوج‌سازی سعی در ارسال توپ‌های درونگرا و برونگرا می‌کنند.

2094971

مربی سابق تراکتور و آلومینیوم اضافه کرد: همان‌طور که در بازی‌ها دیدیم، نقطه ضعف اصلی تیم قطر فضای پشت دفاع کنار سمت راست‌شان است. در ضدحملات در آن نقطه فضای خطرناک را به ما می‌دهند. اشاره کردم که در حمله دو دفاع کنارش بالا بازی می‌کنند و فقط یک هافبک دفاعی عقب می‌ماند، پس فضاهای خطرناک خصوصا مناطق ۱۱ و ۱۴ را به ما می‌دهند. همین‌طور در جناح چپ، از فضای پشت سر عبدالکریم حسن هم می‌شود استفاده کرد. بازیکنان تیم ملی ما هم شناخت خوبی از او دارند. او در حمله بسیار خوب اضافه می‌شود و در کانال‌های درونی پرسپولیس و تیم ملی قطر به خوبی می‌آید؛ یعنی نامتوازن بازی می‌کند.

عبداللهی تصریح کرد: با این حساب، از فضای پشت دفاع‌های کنار و مناطق ۱۱ و ۱۴ می‌شود استفاده کرد. در بازی قبل هم چنین اتفاقی افتاد. فکر می‌کنم لازم است از بازیکنانی در آن فضاها استفاده کنیم که قابلیت پا به توپ خوب و رد کردن بازیکن در یک در مقابل یک را داشته باشند. در بازی قبل کمتر چنین چیزی را دیدیم که امیدوارم در این بازی حل شود و تیم ملی به موفقیت برسد. ضمن اینکه در ضربات کرنر و ایستگاهی از فضای بین نقطه پنالتی و تیر دو مقابل قطر می‌شود به خوبی استفاده کرد.

او یادآور شد: فکر می‌کنم در بازی مقابل ازبکستان اگر در جناحین از بازیکنانی که توان برداشتن یک در مقابل یک را دارند، استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم موفق‌تر باشیم و بازی را ببریم. برای تیم ملی ایران، کادر فنی و بازیکنان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. امیدوارم با پیروزی در مسابقه فردا، مردم ایران را خوشحال کنند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ورزش سه

نوشته های مشابه