آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

طارمی در تیم ملی صفر مطلق شده و حضورش مخرب است | او و آزمون برای تفریح به تیم ملی می‌آیند!



طارمی در تیم ملی صفر مطلق شده و حضورش مخرب است | او و آزمون برای تفریح به تیم ملی می‌آیند!

اقبالی در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص اینکه کادرفنی تیم ملی بعد از تساوی با ازبکستان با وجود اینکه با انتقادات فراوانی روبرو بودند اما اعلام کردند براساس آمار وجود عملکردشان خوب بوده است تاکید کرد: قدیمی‌ها می‌گفتند از کوزه همان برون تراود که درون اوست. فوتبال ما همین است. از استاندارهای فوتبال مشخص است نسبت به فوتبال مدرن روز دنیا خیلی عقبیم.

تمام اصول فوتبال تحلیل می‌شود ولی ما بیگانه‌ایم. ما نه در حمله و نه در دفاع برنامه‌ای نداریم. متوجه سن بالای بازیکنان در تیم ملی نیستیم. سن بچه‌ها اکثرا ۳۵ سال و ۳۳ سال و … است. با این استاندارد کار سخت است. آقای قلعه‌نویی می‌گوید با شیب ملایم جوانگرایی می‌کنیم. کو!؟

او افزود: یک روز تیم ملی مقابل تیم ضعیف خوب بازی می‌کند. تشویق مان می‌کنند. خب طبیعی است وقتی مقابل یک تیم ضعیف بازی می‌کنید می‌توانید عملکرد بهتر داشته باشید. راحت پاس بدهید. خوب حمله کنید اما وقتی مقابل یک تیم مثل ازبکستان یا کره جنوبی قرار می‌گیریم یا همین سه‌شنبه که با قطر بازی داریم کار برایم سخت می‌شود. ما بار آخر هم در جام ملتها به قطر باختیم. ما باید فلسفه‌مان را مشخص کنیم. کادرفنی تیم ملی فقط یک استراتژی دارد و آن هم اینکه فقط ببریم و به جام جهانی برویم.

شاید می‌خواهند برای خودشان یک رزومه‌ای بسازند. وگرنه ۶-۷ بازیکن جوان داریم هرازگاهی یکی- دو نفرشان دعوت می‌شوند و چه شود ده دقیقه بازی به آنها برسد. با این شرایط به جام جهانی برویم سه تا بازی انجام می‌دهیم و برمی‌گردیم. ولی این بازیکنان در دو دوره جام جهانی و جام ملتها بودند و بالای ۶-۷ سال است که در تیم ملی بازی می کنند. درست است با تجربه هستند ولی پس سن بالای آنها چه می‌شود؟ مطمئنا در مقابل تیم های خوب جهان مشکل ایجاد می‌کند. الان از آسیا ۸/۵ تیم به جام جهانی می‌روند. در این شرایط ما حتما به جام جهانی صعود می‌کنیم ولی دیگر در جام جهانی چه کار خواهیم کرد؟ چند دوره به جام جهانی رفتیم و در همان دور مقدماتی حذف شدیم و برگشتیم. اگر هدف فقط حضور در جام جهانی است و صرف حضور در جام جهانی برایشان مهم است حرفی ندارم.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه برخی کارشناسان متعقدند بازی کردن همزمان طارمی و آزمون نمی‌تواند کمکی به تیم ملی کند و اگر فقط یکی از آنها بازی کند کارایی بیشتری دارد گفت: این موضوع را من اولین بار عنوان کردم و گفتم این دو مکمل هم نیستند. هر دو کند هستند. فیزیک خوبی دارند اما از لحاظ سرعتی هر دو کند هستند. من تشخیص ام این بود که اگر یکی از آنها فیکس باشد کارایی بیشتر دارد. طارمی اگر در اینتر بازی می کند براساس یک برنامه ریزی دقیق است. براساس یک طراحی و استراتژی مشخص است. تاکتیک مشخص تعیین شده است ولی چرا همین طارمی وقتی به تیم ملی می‌آید یا حتی بازیکنانی مانند سردار آزمون یا قدوس نمی‌توانند آن بازی‌ای که از آنها انتظار می‌رود را ارائه کنند؟

چون انگیزه ندارند. دوتا جام جهانی بازی کرده‌اند و الان هم برای تفریح در اردوهای تیم ملی شرکت می‌کنند تا یک بازی کنند و برگردند به تیم هایشان. بیشتر یک کار تبلیغاتی است.

او افزود: ما باید یک رنسانس ایجاد کنیم. بازیکن جوان را میدان بدهیم تا پشتوانه سازی کنیم. باید نیرو جوان و با انگیزه را تزریق کنیم. بازی قبلی تیم ملی مقابل ازبکستان اصلا فوتبال نبود. هر دو تیم بسیار کند بودند. در طول ۹۰ دقیقه ۴ تا توپ در چارچوپ نداشتند. ۴ تا کار تاکتیکی ندیدیم. نه سانتر به آن صورت شاهد بودیم نه شوت در چارچوبی. ازبکستان همین طور بود. در حالی که الان سرعت حرف اول را در فوتبال روز دنیا می‌زند. حتی صدم ثانیه ضرب به توپ هم مورد آنالیز قرار می‌گیرد. فوتبال کسل‌کننده در شان ما نیست.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه تیم ملی در دوران امیرقلعه‌نویی ۵۴ بار در خط دفاعی‌اش تغییر ایجاد کرده است گفت: الان در نبود کنعانی زادگان که آسیب دیده است نعمتی بازی کرد. بد هم نیست که جایگزین‌اش شود. چون سنش هم کم نیست و تجربه دارد. در کنارش حزباوی هم بود. اجازه بدهید او هم بازی کند. بعضی ها هم که گویا مغضوب شدند و دعوت نمی شوند. در حالی که مربی تیم ملی باید تفکر ملی داشته باشد. ۶-۷ بازیکن دیدم که حتی در اروپا و لیگ روسیه بازی می کنند و دعوت نمی‌شوند. اگر هم دعوت شوند بازی نمی‌دهد. نهایت چه شود که ۵ دقیقه بازی بدهد. عوضش بازیکنانی را بازی می دهد که سال‌ها کنار هم بازی کرده اند. انگیزه و تمرکز لازم را ندارند. طارمی الان در تیم ملی صفر مطلق است. حتی بودنش مخرب است. یا سردار همین طور. چرا دیگر این ها بازی می‌دهید!؟ به جوان میدان بدهید یا نیروی بالقوه خود را بالفعل تبدیل کنید.

آقای قلعه نویی فقط می‌خواهد به جام جهانی برود اما بعد از صعود بلافاصله باید تجدید نظر کند و تعداد زیادی از بازیکنان را کنار بگذارد. او باید بازیکنان جوان با استعداد را دعوت کند. ۲ سال هم وقت دارد. باید بازی‌های تدارکاتی بگذارند. البته نه با تیم های مانند تاجیکستان و قرقیزستان بلکه با تیم های بزرگ دنیا تا بازیکنان جوان به بلوغ لازم برسند در غیر اینصورت امیدی به تیم ملی نیست.

اقبالی تاکید کرد: آرزوی هر ایرانی است که تیم ملی موفق باشد و خوب بازی کند اما باید تغییرات ایجاد شود. ما خسته شدیم اینقدر این بچه‌های فعلی را در تیم ملی دیدیم. یکسری بازیکن ۲۵-۲۶ ساله به تیم ملی دعوت شدند الان ۶-۷ سال بیشتر است که حضور دارند. ضمن اینکه این کادرفنی تیم ملی آن احساس مسئولیت لازم را ندارد. بعضی‌هایشان نیمه راه کار را رها کرده و می‌روند. یکی از آنها که اصلا رزومه فوتبال ندارد اما متاسفانه نفر دوم تیم ملی می‌شود. بقیه هم درست است که بازیکنان بزرگی بودند اما بازیگری با مربیگری یک دنیای متفاوت است. بایداز رده باشگاهی شروع کرده و بعد به مربیگری در تیم ملی رسید. اما برخی یک شبه راه صد ساله را طی کردند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه