اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعات

شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا



شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا

به گزارش ایسنا، گوگل که با مایکروسافت و خدمات وب آمازون (AWS) در خدمات ابری رقابت دارد، اعلام کرد مایکروسافت از موقعیت برتر سیستم عامل «ویندوز سرور» خود برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند.

آمیت زاوری، معاون «گوگل کلود» گفت: مایکروسافت مشتریان را وادار می‌کند تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت برای ادامه استفاده از «ویندوز سرور» در خدمات ابری رقیب بپردازند. اگر آنها از «آزور» استفاده کنند، ‌ نیازی به پرداخت این پول نیست. همچنین، کاربران سیستم‌های ابری رقیب، به‌روزرسانی‌های امنیتی دیرتر و محدودتری را دریافت می‌کنند.

گوگل به بررسی سال ۲۰۲۳ سازمان خدمات ابری CISPE اشاره کرد که نشان داد کسب‌وکارهای اروپایی و سازمان‌های بخش دولتی، سالانه حداکثر یک میلیارد یورو (۱.۱۲ میلیارد دلار) برای جریمه‌های مجوز مایکروسافت پرداخت می‌کنند.

مایکروسافت در ژوئیه، به توافق ۲۰ میلیون یورویی برای حل و فصل یک شکایت ضد انحصارطلبی درباره شیوه‌های صدور مجوز محاسبات ابری با CISPE رسید و از تحقیقات اتحادیه اروپا جلوگیری کرد. با این حال، توافق شامل خدمات وب آمازون، پلتفرم گوگل کلود و علی کلود نبود و انتقاد دو شرکت اولی را برانگیخت.

مایکروسافت اعلام کرد نگرانی‌های مشابه مطرح شده توسط فراهم کنندگان خدمات ابری اروپایی را حل و فصل کرده و گوگل امیدوار بود که این دعوای حقوقی ادامه پیدا کند. سخنگوی مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد: همان طور که گوگل در متقاعد کردن شرکت‌های اروپایی، شکست خورد، انتظار داریم که گوگل کمیسیون اروپا را هم نتواند متقاعد کند.

گوگل می‌گوید مایکروسافت مشتریان را در برنامه‌های همکاری گروهی حبس کرده، حتی زمانی که آنها گزینه‌های جایگزین را ترجیح می‌دادند و از همان الگوی مشابه برای «آزور» استفاده کرده است.

زاوری گفت: زمان اقدام اکنون فرا رسیده است. اگر همه چیز اکنون اتفاق نیفتد، بازار ابری محدودتر و محدودتر خواهد شد.

 گوگل اعلام کرد که تنها اقدامات نظارتی به «قفل فروشنده» مایکروسافت پایان می‌دهد و زمین بازی را برای رقبا یکسان می‌کند.

معاون «گوگل کلود» گفت: از کمیسیون اروپا می‌خواهیم که همین حالا اقدام کند. از آنها می‌خواهیم که واقعا به این موضوع نگاه کنند، به مشتریان کمک کنند تصمیم بگیرند و انتخاب‌های خود را ادامه دهند.

طبق اعلام گوگل، «ویندوز سرور» مایکروسافت و محصولات مختلف این غول نرم افزاری، سهم بازار بیش از ۷۰ درصد را در کسب و کارهای اروپایی دارند.

مایکروسافت سال‌ها اجازه می‌داد محصولاتش بر روی هر سخت‌افزاری مانند لپ‌تاپ کار کنند، اما در سال ۲۰۱۹ با ورود به تجارت ابری، محدودیت‌هایی را اعمال کرد.

بر اساس گزارش رویترز، کسب و کار رایانش ابری در اتحادیه اروپا، حدود ۲۰ درصد در سال رشد می‌کند و پتانسیل زیادی دارد. بررسی شرکت مک کنزی در آوریل نشان داد دو سوم شرکت‌های اتحادیه اروپا کمتر از نیمی از حجم کاری خود را در فضای ابری دارند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه