اقتصادی > عمران و اشتغال

رشد ۳۵ درصدی بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در تهران


به گزارش ایسنا، امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

در سال گذشته بیش از ۳۲ هزار فقره بازرسی کار در سطح استان تهران صورت گرفته و ۲۵ هزار ابلاغیه رفع نقص صادر و به کارفرمایان ارسال شده است.

بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری و امنیت شغلی کارگران موثرند؛ از این رو هرچه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کار کامل‌تر و به‌روزتر باشد موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

طبق آخرین آمار ۸۴۰ بازرس کار در سطح کشور وجود دارد که مسایل و موضوعات مربوط به حوزه روابط کار، شرایط کارگران،‌ نمونه قراردادهای ثبت شده،‌ رعایت ایمنی و حوادث کار را بررسی می‌کنند و به عنوان ناظر و ضابط قضایی فعال هستند.

بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع درخصوص مکان‌های ناایمن از وقوع حوادث ناشی از کار که می‌تواند تبعات بسیاری برای افراد، خانواده‌ها و جامعه داشته باشد، پیشگیری می‌کنند.

محمد آذر پناه ـ مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از آمار بازرسی در سطح استان تهران خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۲ هزار و ۷۶۱ بازرسی کار در سطح استان تهران صورت گرفت که بیش از ۱۲۰۰ مورد آن فراتر از برنامه ابلاغی بوده و در این راستا ۲۵ هزار ابلاغیه رفع نقص صادر و به کارفرمایان ارسال شده است.

رشد ۳۵ درصدی بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در تهران

وی ضمن اشاره به کاهش محسوس حوادث ناشی از کار در سطح استان تهران گفت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۶۵۴ مورد بازرسی از کارگاه‌های  پرخطر صورت گرفته است که نسبت به سال قبل از رشد ۳۵ درصدی برخوردار بوده است.

تاکید مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران این است که با توجه به رویکرد حوزه نظارت، باهمکاری قوه قضاییه کارشناسان نظارت تعاون هم مشابه بازرسان کار به عنوان ضابطین قضایی تعیین و در بحث ارجاع پرونده تعاونی‌ها به دادگاه از جایگاه حاکمیتی برخوردار شوند.

تشکیل اداره کل بازرسی کار در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار و طبق ماده ۹۶ قانون کار پیش‌بینی شده که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد.

طبق قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیر ایمن جلوگیری می‌شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان‌های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می‌کنند.

در طول ۲ سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۱۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر صورت گرفته و ۱۱۳ درصد برنامه تحولی بازرسی کار در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ آسیب‌های شغلی ۹.۵ درصد و نرخ حوادث منجر به فوت ۷.۵ درصد کاهش داشته و بیش از ۱۵۵ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در دولت سیزدهم انجام گرفته است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه