سایر ورزش ها

دوومیدانی خانه ماست/ آسیا از تغییرات مدیریتی مطلع است



به گزارش خبرنگار مهر، افشین داوری سرپرست فدراسیون دوومیدانی عصر امروز سه شنبه ۱۶ خردادماه در نشست خبری که در محل هتل شهر تهران برگزار شد در خصوص برگزاری جام امام رضا (ع) و مسائل این فدراسیون توضیحاتی را ارائه داد.‌

افشین داوری در ابتدای این نشست در خصوص برگزاری این رقابتها گفت: ما باید برای برگزاری این رقابتها خیلی قوی تر پیش می رفتیم و انشالله در سالهای بعد حداقل سه.ماه جلوتر ستادی تشکیل دهیم تا کارها خوب پیش برود. قرار بود این رویداد ۳۰ اردیبهشت برگزار شود اما منتقل به این زمان شد. خیلی با برنامه نبود چرا که عقبه آن به این تعطیلات افتاده و برخی از میادین برون مرزی را داشتیم. درخواست شورای برون مرزی دیر ارسال شده بود و صدور ویزا برای برخی از کشورها مانند هندوستان دیر اقدام شد.

وی افزود: دوومیدانی هند رو به رشد است. در مسابقات جوانان هم شرایطشان خوب و پیشرفت شان مشخص بود. حضور در این طور جام ها امتیاز دارد و رنکینگ ورزشکاران برای جهانی و المپیک محاسبه می شود و از این نظر اهمیت بالایی برای شرکت کنندگان دارد.

وی ادامه داد: دختران و پسران ما می دوند تا ۳۰ امتیاز این رقابتها را کسب کنند و در این رقابتها به ورودی جهانی نزدیک شوند. می توانیم در آینده پیش بینی کرده، جایزه دلاری بدهیم و کشورها و قهرمانان مطرح تری را دعوت کنیم تا به ورزشکاران داخلی مان هم انگیزه بدهیم و جوایز دلاری هم باعث انگیزه به ورزشکاران خارجی شود. حتماً باید برگزاری مطلوب تر این رقابتها را در کمیته المپیک و وزارت مطرح تا بهره لازم را ببریم.

وی تاکید کرد: وقتی این نوع مسابقات در تقویم آسیایی قرار می گیرد امتیازهای آن لحاظ می شود و بنابراین باید با برنامه جلو رفت. علاوه بر اینکه یک مسابقه در کشورمان برگزار می شود می توانیم مذهب و دین مان را هم گسترش دهیم و این می تواند معرف کشور و دوومیدانی ما باشد. حتماً باید در وزارت ورزش هم این موضوعات را مطرح کنیم.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی خاطرنشان کرد: باید برای برگزاری این رویدادها از قبل برنامه ای را ارایه دهیم. ما امکانات خوب حرفه ای در یکی دو استان مطرح داریم. مثلاً مشهد امکان زیر ساخت خوب داریم، پیست تارتان داریم و استادیوم و ظرفیت لازم را دارند اما نیاز به تجهیزاتی دارند تا بتوانند چنین جامی را برگزار کنند. هر مسابقه ای امتیاز دارد و لذا دارای اهمیت است و باید برای برگزاری آن حساسیت داشته باشیم.

وی به پشتوانه سازی و جذب حامی برای پایه دوومیدانی کشور اشاره و گفت: ما ۶۴ مدرسه دوومیدانی داشتیم و یکی از خروجی های آن برخی از ملی پوشان امروز ماست. باید از نفرات پشتیبانی شود تا این روند موفقیت ادامه یابد. الان مدارسی پیش بینی شده و با حامی مالی صحبت شده تا این مدارس را پوشش دهند تا چهره های ما شناخته شده و از آنها حمایت شود و بتوانیم از همه لحاظ ورزشکار را پوشش دهد و این فاصله های رکوردی و این رکوردهای با فاصله را تحت حمایت درست قرار دهیم.

داوری ادامه داد: یک سری برنامه کوتاه مدت و بلند مدت هم داریم. کوتاه مدت المپیک پاریس و بازیهای آسیایی را در پیش داریم و بلند مدت برای چهارسال بعد است. مثلاً حمایت از همین تیم جوانانی است که به کره رفته و خوشبختانه سال بعد هم به مسابقات قهرمانی آسیا می روند.

وی در مورد روند حمایت از پشتوانه های دوومیدانی که منجر به ظهور قهرمانی می شود هم گفت: باید بتوانیم مانند یک احسان حدادی برای المپیک پرورش دهیم اگر برگردیم به پیشینه آن ۱۴ تا ۱۵ ورزشکار برجسته بودند و مدت زمان بالغ بر ۲۰ سال زمان برد تا به مدال المپیک برسند. نیاز به این پیشینه بلند مدت داریم که برخی از آنها توسط همین دوندگان جوان که شخصیت قهرمانی پیدا کردند ادامه دهیم. شعار ۱۴۷ مدال المپیک نیاز به پیشینه طولانی مدت دارد و بخشی از آن توجه به جوانان و نوجوانان است.

وی در پاسخ به این مسیله که چرا ورزشکارانی کاممد مانند حدادی و تفتیان در این رقابتها حضور ندارند گفت: یک جام برنامه ریزی شده و در تقویم جهانی و آسیایی ثبت شده است. ما باید از قبل برنامه می داشتیم. برگزاری این جام برای ما اهمیت دارد و ورزشکاران ما اگر برنامه ریزی می کنند بتید برای حضور در این جام اولویت داشته و برای آن برنامه ریزی کنند. اخسان حدادی از قبل برنامه ریزی کرده تا به هدفش حضور در بازیهای آسیایی برسد. این از قبل و برای فدراسیون قبل بوده و من این انتقاد را می پذیرم وقتی خودمان میزبان هستیم باید با تمام قوا شرکت کنیم و وقت و انرژی بیشتر بگذاریم و منابع مالی بهتری برای آن فراهم کنیم. برای اقای تفتیان هم همین طور است و اگر از قبل تکلیف می شد قطعاً این اتفاق می افتاد. نمی توانم قضاوت کنم اما قطعاً در جام آینده این برنامه را تدوین خواهیم کرد.

وی در مورد برنامه های تیم ملی برای حضور در بازیهای آسیایی و دریافت منابع مالی از کمیته المپیک و وزارت ورزش هم گفت: در آستانه بازیهای آسیایی نزدیک به ۲۱ روز هست که در فدراسیون دوومیدانی هستم. جلسات متعددی در وزارت و کمیته داشتم و یکی از بحث ها حمایت است اما به موقع بودن آن مهم است. در شش ماه اول با نگاه مدالی نگاه کنیم و بتوانیم سهمیه و مدال ها داشته باشیم. ما همیشه سهم بسزایی در کسب مدالها با رنگهای متنوع داشته ایم اما نیاز است این منابع به موقع باشد و براساس این منابع در نیم فصل همراه ما بودند.

داوری پیرامون وضعیت اردوی حدادی در امریکا، قرارداد مربی اش و انتقاد نسبت به اینکه بیشتر اعتبارات فدراسیون برای وی هزینه می شود هم بیان کرد: در مورد احسان حدادی و اردوی چند هفته ای در امریکا دارد. در سال ۱۳۹۰ وقتی وارد عرصه حمایت از حدادی شدیم گفتیم که ایشان مدال کسب خواهد کرد. در آن مقطع سه اسپانسر اوردیم و اعتبارات ما کم بود و خیلی نسبت به هزین برای وی اعتراض شد. یک استعداد پیدا کردن و یک بخش پرورش و حمایت و در نهایت زمانش به نقطه مطلوب یک بحث است.

در آن مقطع به یک مدال المپیک لندن رسیدیم. ما اگر یک مدال در این رشته داشته باشیم می شویم المپین و اعتبارت مان متفاوت است و رقم متفاوتی را به این فدراسیون سرازیر می کند و این اتفاق هم افتاد.م ا اسپانسر گرفتبم و از اعتبارات درون سیستم هزینه نشده برای تفتیان هم همین بوده است. حتی بلیط و بخشی از پول و هزینه اعزام حدادی در این اردو برعهده اسپانسر بوده است.

وی در همین خصوص ادامه داد: هنوز با مربی اش قراردادی منعقد نشده. صحبت هایی شده اما به نتیجه برسیم اطلاع رسانی می شود. شرایط مهیا شود ازش توقع مدال خوب داریم. خودش حرفه ای است و با ما در ارتباط است تا تصمیم منطقی بگیریم.

داوری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد اینکه به نظر می رسد صحبت های شما نشان از حضور قطعی شما در انتخابات فدراسبون را دارد. آیا به طور قطع در انتخابات دوومیدانی شرکت کی کنید؟ هم گفت: اینجا خانه ماست و اعضا اعتمادی کرده اند. اگر بگویم علاقه ای ندارم بیراه است برخی از ورزشکاران ما الان مربیان برجسته ای شدند و در کارها خرد جمعی داریم و برنامه هایی داریم و الان هم یک تیم کاری تشکیل داده ایم. لذا علاقمند هستیم تا هر جایی که اجازه داده شود و مورد وثوق کل جامعه قرار بگیرم هستم. الان بیشتر فکر ما حضور موفق در بازیهای آسیایی است.گ تا بتوانم رکوردها را ارتقا دهیم و مدال بگیریم. به فکر برگزاری مجامع نیستیم بعد بازیها روی این موضوع و اگر مورد پسند اعضا بودیم ادامه می دهیم.

وی به موضوع برگزاری جام و تعداد تیم ها هم اشاره کرد و گفت: حضور شش تیم قطعی شده است جز هند که نتوانست ویزای ورود به کشور را بگیر. عراق، ارمنستان تاجیکستان، افغانستان و ترکیه ۵ تیم قطعی است به همراه ۱۰۵ ورزشکار داخلی در قالب چند باشگاه داخلی حاضر خواهند بود.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی در خصوص پیش بینی کسب مدال در بازیهای آسیایی هم بیان داشت: مدالی پیش بینی نمی کنیم یعنی دیگران گفته اند مدالی پیش بینی نمی شود. بیشتر می خواهیم منابع انسانی را توسعه دهیم. پیش بینی ها با عدد و رقم ها با آسیاست و رکوردهای آسیا مقایسه می شود و الان روی کاغذ مدالی پیش بینی نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون آشفتگی در وضعیت قراردادها با دوومیدانی کارام و وضعیت باشگاهها هم گفت: دوومیدانی یکی از معضلاتش بحث قراردادها با بازیکن و مربی و عدم پشتوانه سازی است. الان باشگاههایی که هستند و در این جام هم حاضر خواهند بود. ابتدا باید سازمان لیگ داشته باشیم تا نظارت کنند. طبیعی است اگر فدراسیون اهمیت ندهد باشگاه می گوید من امده ام کمکی کنم. اما باید آیین نامه اجرایی تدوین شود تا طرفین این قوانین را رعایت کنند و این معضل ادامه دار حل شده و از آن فاصله بگیریم. در این صورت یک قانون نوشته شده را اجرا کنیم و ملزم به اجرای تعهدات مان شویم.

وی در مورد تغییرات مدیریتی زیاد دوومیدانی در سال‌های اخیر هم بیان کرد: گاهی حوادث غیر متتظره نقش داشته و گاهی هم به خاطر عدم توجه است. سال‌های قبل خیلی خوب جلو می‌رفتیم اما تغییرات مدیریتی باعث شد فاصله‌ای عکیق و معناداری با قدیم بگیریم. من به ثبات مدیریت در فدراسیون معتقدم.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی در مورد جلسه با فرزانه فصیحی و وضعیت این دونده برای حضور در مسابقات گفت: فصیحی روز گذشته با همسرش به فدراسیون آمد و صحبت‌هایی باهم داشتیم. وی ابتدا در جام امام رضا شرکت می‌کند و بعد به مسابقات قزاقستان می‌رود. پیرجهان و فصیحی می‌توانند در جام امام رضا ۳۰ امتیاز بگیرند و با شرکت در قهرمانی کشور شرایط مطلوبی را برای ورودی جهانی کسب کنند. فصیحی آماده است اما مسابقات فصل تازه شروع شده و نیاز به فرصت دارد تا بتواند مثل تفتیان روز به روز رکوردهایش بهتر شود. در مجموع برای تمام ورزشکاران این فرصت را مهیا می‌کنیم که برنامه‌هایشان را تدوین کنند و موفق شوند.

داوری در پاسخ به این پرسش که مطابق با اساسنامه فدراسیون جهانی مجمع باید سرپرست فدراسیون را تعیین کند اما انتخاب وی توسط وزارت ورزش و جوانان بود و آیا این موضوع فدراسیون را همچون فدراسیون هایی مانند دوچرخه سواری و.. دچار چالش با نهادهای بین‌المللی نمی‌کند؟ هم گفت: فعلاً مساله‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و از طرفی در حیطه من نیست که پاسخش را بدهم چون خیلی به اساسنامه تسلط ندارم که کامل پاسخ بدهم. اگر این سوال از بخش مجمع پرسیده شود، پاسخ بهتری می‌گیرید اما در بخش فدراسیون جهانی و آسیایی دچار مشکلی نشده‌ایم. در این مدت هم با مسئولان کنفدراسیون آسیا ارتباط داشته‌ام و در جریان تغییرات هستند.

وی در پایان درخصوص تغییر میزبانی مسابقات جام امام رضا از مشهد به تهران عنوان کرد: در سال جاری حجم بزرگی از مسابقات را تاکنون داشته‌ایم. همچنین مسابقات قهرمان آسیا را در تیر ماه، و بازی‌های آسیایی و همچنین مسابقات قهرمانی جهان را در پیش داریم. برای میزبانی یکسری تجهیزات فنی لازم است که از تهران انتقال داده شود. اگر این حجم از مسابقات نداشتیم، این تجهیزات را منتقل می‌کردیم. ضمن اینکه تغییر زمان مسابقات نیز تاثیر گذار بود. گفته شد این موضوع به خاطر بازی‌های کشورهای عربی است، اما این رویداد یک ماه دیگر است. وقتی مسابقات به اینجا آمد، همه نیروهای انسانی را درگیر کرد. باید حداقل یه ماه زودتر بنشینیم و ستاد تشکیل بدهیم. پس برای از دست ندادن زمان، به تهران منتقل کردیم.

جام بین المللی دو و میدانی جام امام رضا (ع) طی روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه به میزبانی ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران برگزار خواهد شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه