علم و فناوری‌ > دانش‌بنیان‌ها

تولید گاز برای جراحی‌های شبکیه چشم در کشور/۸ سال انتظار برای صدور مجوزها


مهدی هادیان پور، مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: حوزه فعالیت ما در زمینه تحقیق، تولید و طراحی تجهیزات چشم پزشکی است. یکی از این محصولات گاز SF۶ یا سولفور هگزا فلوراید است.

وی افزود: این گاز جهت ایجاد تامپوناد (فشار) روی لایه‌های شبکیه در بیمارانی که جراحی شبکیه انجام داده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول کیفیت معادل نمونه اروپایی با گرید ۵ و درجه خلوص ۹۹.۹ را دارد و نیاز کامل کشور را رفع می‌کند و موجب نیم میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در سال نیز شده است.

هادیان پور با اشاره به کاربردهای این محصول، توضیح داد: در بیماران مبتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، تروما و غیره، ۹ لایه سنسوری از لایه عصبی چشم (شبکیه) جدا می‌شود و در صورتی که این لایه‌ها تحت عمل جراحی به نام «ویترکتومی» به شبکیه چشم چسبانده نشود، شخص نابینا می‌شود و دید خود را از دست خواهد داد. شبکیه لایه ای از سلول های عصبی در پشت چشم است

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: در عمل جراحی ویترکتومی لایه‌های شبکیه چشم چسبانده می‌شوند و بعد از آنکه فرآیند لیرز انجام شد، برای کاهش تامپوناید و یا اثر فشاری ثانویه در داخل چشم، از این گاز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه عمل چشم به پایان رسید، این گاز تزریق می‌شود و به مدت ۲۰ روز در داخل چشم باقی می‌ماند و بعد از آن این گاز از چشم خارج می‌شود.

تولید گاز برای جراحی‌های شبکیه چشم در کشور/۸ سال انتظار برای صدور مجوزها

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه تاکنون این عمل جراحی در داخل کشور انجام می‌شده است، افزود: در حالی که ما این گاز را به تولید رساندیم، به مدت ۸ سال به دنبال اخذ مجوزهای این محصول بودیم؛ دلیل این تاخیر هم به این دلیل بوده است که سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام می‌کردند که نمی‌دانند مجوزهای تجهیزات چشم‌پزشکی را چه نهادی باید صادر کند.

هادیان پور، اضافه کرد: با مراجعه به مدیر کل تجهیزات سازمان غذا و دارو از آنها درخواست کردیم که باید برای این تجهیزات تعیین تکلیف شود و در نهایت مجوزهای این محصول صادر شد.

به گفته وی، نمونه‌های خارجی این محصول نیز موجود است و نمونه فرانسوی از ۱۵ میلی‌لیتر این گاز، ۳۸ یورو قیمت دارد و نمونه داخلی برای ۸۰۰ میلی‌لیتر، ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه کیفیت داخلی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند، اظهار کرد: این محصول تنها در اختیار جراحان چشم‌پزشکی قرار می‌گیرد.

هادیان پور نیاز سالانه کشور برای این گاز را ۴ تا ۵ هزار کپسول ۸۰ سی‌سی دانست و گفت: هر بیمار حدود ۵ میلی‌لیتر نیاز دارد و بر این اساس حدود ۷۵ هزار بیمار در سال نیاز به دریافت این گاز دارند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه