آخرین اخبار

با یک بازیکن کمتر، بهتر کار کردیم/ قاسمپور: کاش زودتر ده نفره می‌شدیم!


به گزارش “ورزش سه”، تیم ملی فوتبال ایران در سومین مسابقه‌ خود در مرحله نهایی انتخابی جام‌ جهانی در تاشکند به مصاف ازبکستان رفت و درحالی که بیش از 30 دقیقه با یک بازیکن کمتر بازی می‌کرد در نهایت با تساوی بدون گل برابر حریف خود متوقف شد.

ابراهیم قاسمپور‌، بازیکن و مربی سابق تیم ملی، در گفت‌وگویی درباره عملکرد تیم ملی در این بازی صحبت کرد و در اظهارنظری جالب گفت: کاش زودتر 10 نفره می‌شدیم!

گفت‌وگو با قاسمپور را در ادامه می‌خوانید:

* عملکرد تیم ملی مقابل ازبکستان چطور بود؟
بازی خوبی نبود اما در نیمه دوم وقتی ایران 10 نفره شد، بازی بهتر شد و کاش زودتر 10 نفر می‌شدیم! شاید می‌توانستیم گل بزنیم چون بهتر بازی کردیم. در مجموع دو تیم موقعیت زیادی خلق نکردند و مسابقه جذابی نبود. هر دو تیم سعی می‌کردند گل نخورند و منتظر بودند یک اتفاق خاصی رقم بخورد یا تیم مقابل اشتباه کند. نمونه‌اش همان پنالتی که بعد کنسل شد. هر دو تیم منتظر اتفاقات این چنینی بودند تا بتوانند گل بزنند. دو تیم بعد از اینکه توپ را از دست می‌دادند در یک‌سوم دفاعی خودشان جمع می‌شدند تا گل نخورند. بازی خوبی نبود.

* خط حمله تیم ملی در این گروه حتی کمتر از قرقیزستان گل زده است! دلیل عملکرد ضعیف بازیکنان تهاجمی چیست؟
یکی که فورواردهای ما سالیان سال است که با هم بازی می‌کنند و برای تیم‌های دیگر شناخته شده هستند. خب روی این‌ها کار می‌کنند و توانایی‌های مهاجم‌های ما را خنثی می‌کنند. نکته دیگر اشباع شدن بازیکنان ماست که سال‌های زیادی است که کنار هم بازی می‌کنند. عقیده من این است. شاید به خیلی‌ها بر بخورد اما بعد از بیرون آمدن طارمی و یکی، دو بازیکن مثل طارمی تازه تیم ما بهتر شد. قلی‌زاده و قایدی که به زمین آمدند و وقتی از این بازیکنان تکنیکی و سرعتی استفاده کردیم درحالی که 10 نفره هم بودیم بازی بهتری انجام دادیم. دلیلش این است که سالیان سال است با یک سیستم و نفرات بازی می‌کنیم و تیم‌های دیگر هم نفرات را می‌شناسند و روی آنها کار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کارشان را انجام دهند. مثلا سانتر برای فوروارد و سرزنی فورواردها و تاکتیک‌های اینچنینی خنثی می‌شود و گل زدن سخت می‌شود چون ما تاکتیک جدیدی برای رسیدن به گل نداریم. تاکتیک ما 7 یا 8 تا 10 سال است که انجام می‌شود.

* عملکرد خط دفاعی تیم ملی مثل زمان کی‌روش همچنان خوب است‌. اینکه در دفاع خوب هستیم علتش چیست؟
دفاع وظیفه‌اش این است که گل نخورد حالا مربی کی‌روش باشد یا هر کسی. تا الان خوب وظیفه‌اش را انجام داده اما ما تا الان مقابل تیم‌های خوب بازی نکردیم و تحت فشار قرار نگرفتیم تا بخواهیم شرایط‌مان را بسنجیم. بخش گل زدن است که باید یک تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم به گل دست پیدا کنیم، حالا نفرات جدید اضافه شود یا تاکتیک جدید به تیم تزریق شود تا بتوانیم به گل دست پیدا کنیم.

با یک بازیکن کمتر، بهتر کار کردیم/ قاسمپور: کاش زودتر ده نفره می‌شدیم!

* درباره عملکرد بعضی بازیکنان تازه‌وارد مثل نعمتی و حردانی چه نظری دارید؟
ما تحت فشار قرار نگرفتیم که بخواهیم خودمان را سبک سنگین کنیم! نظر شخصی است و مربیگری هم سلیقه‌ای. شاید نفراتی در این پست‌ها باشند که کارایی بهتری دارند. حردانی بد بازی نکرد و نعمتی هم تحت فشار نبود که بخواهیم او را آنالیز کنیم. شاید بهتر از حردانی داشتیم که بتواند بهتر کار کند.

* عدم دعوت از نوراللهی به ضرر تیم ملی نمی‌شود؟
من نمی‌خواهم اسمش را بگذارم لج و لجبازی یا تنبیه انضباطی که نمی‌دانم دلیلش چیست، اما انتخاب یا عدم انتخاب بازیکن برمی‌گردد به عقیده و سلیقه یک مربی‌. مثلا در سوال قبلی گفتم رامین رضاییان یا زکی‌پور. شاید عقیده‌ام این باشد که رضاییان بهتر از فلان بازیکن است اما مربیگری سلیقه‌ای است و نفرات را براساس تاکتیک خودش انتخاب می‌کند. در همه جای دنیا همین است. من هم اگر تیمی بگیرم بازیکنانی را جذب می‌کنم که به آن تفکرات من برای تاکتیک‌های من کارایی لازم داشته باشند. من هم این لیستی که آقای قلعه‌نويی اعلام کرده شاید با 5، 6تای آن مخالف باشم اما باید به او اختیار داد چون جواب‌گوی نتایج هم خود ایشان است نه من و شما یا امثال ما! درباره‌ نوراللهی هم باید دید مشکلی که وجود دارد یعنی تا این حد غیرقابل حل است که روی تصمیم پافشاری می‌کنند یا قابل حل است. باید کسانی وساطت کنند تا بازیکنی که تاثیرگذار است به تیم ملی برگردد.

* درباره عملکرد سایر تیم‌های آسیایی مثل ژاپن در قیاس با فوتبال ما صحبت کنید.
ما همیشه این فراز و نشیب را داشتیم. اما ژاپن و کره که گفتید؛ فوتبال ما در بدترین شرایط مقابل بهترین شرایط آنها مشکلی نداشته و به لحاظ روحی روانی نسبت به این‌ها دست برتر را برداشتیم. ما همیشه مقابل تیم‌های غرب آسیا مثل عربستان یا عراق و همین دست تیم‌ها به مشکل خوردیم مثلا بارها شده مقابل سوریه مساوی کردیم و به بحرین و لبنان باختیم. تیم‌هایی که به مراتب ضعیف‌تر از شرق آسیا هستند. خب ژاپن پیشرفت کرده همین ازبکستان هم همین‌طور، ما درجا زدیم یا پسرفت داشتیم!

* می‌توانیم جزء تیم‌های صعودکننده از این گروه باشیم؟
ما در هر گروهی قرار بگیریم شانس زیادی داریم چون یک‌سری بازیکن داریم که لژیونر هستند و تجربه زیادی دارند و همچنین بازیکنان ما بااستعداد هستند و بیش از ۸ تیم از آسیا صعود می‌کنند. ما باید فکر حضور در مرحله بعدی جام‌جهانی باشیم.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ورزش سه

نوشته های مشابه