آخرین اخبار

با مدیریت فعلی، تیم ملی شمشیربازی به المپیک بعدی نمی‌رسد! / رئیس فدراسیون در امور فنی دخالت می‌کرد +فیلم


با مدیریت فعلی، تیم ملی شمشیربازی به المپیک بعدی نمی‌رسد! / رئیس فدراسیون در امور فنی دخالت می‌کرد +فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجو، امین قربانی سرمربی سابق تیم ملی شمشیربازی سابر مهمان برنامه SNN TV با موضوع بررسی شرایط تیم ملی شمشیربازی در گذشته تا بعد از المپیک به سوالات ما پاسخ داد.

در المپیک با ناداوری به حق‌مان که مدال بود نرسیدیم

قربانی گفت: المپیک جای بهترین‌هاست. تیم ایران یکی از ۸ تیم برتر دنیا بود و ما قطعاً شانس کسب مدال را داشتیم. در یک قدمی مدال بودیم، اما با ناداوری حذف شدیم، نتوانستیم به حق خود برسیم. نکته قابل‌توجه این است که داوری که در مسابقات المپیک توکیو تصمیمات اشتباهی علیه ما گرفت، بعد از این بازی از داوری محروم شد.

وی افزود: البته در المپیک پاریس ناداوری انجام شد و همان داور دوباره فینال را قضاوت کرد، که این برای ما بسیار ناراحت‌کننده بود. ناداوری‌ها گاهی بیش از هر چیزی تأثیر منفی بر روحیه تیم می‌گذارد و این بار هم یکی از آن موارد بود.

پیمان فخری به دلایل شخصی از تیم ملی کنار رفت

قربانی توضیح داد: من نزدیک به ۴ تا ۵ سال در کنار آقای فخری به عنوان دستیار در تیم ملی شمشیربازی سابر کار می‌کردم و افتخار خدمت به تیم ملی کشورم را داشتم. آقای فخری به دلایل شخصی تصمیم گرفتند از سمت سرمربی‌گری کناره‌گیری کنند، اما حتی پس از کناره‌گیری نیز همیشه در کنار تیم بودند و من همواره با ایشان مشورت می‌کردم.

وی ادامه داد: البته برخی از افراد در فدراسیون جدید از این همکاری‌ها ناراضی بودند، اما من همچنان ارتباط نزدیکی با آقای فخری داشتم و به نظر من این ارتباط به نفع تیم ملی بود.

به عنوان مربی از ماساژور تا تدارکاتی و هماهنگ کننده غذای تیم ملی بودم

قربانی گفت: بعد از کناره‌گیری آقای فخری، آقای باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی، پیشنهاد دادند که من سرمربی تیم ملی شوم. با توجه به تجربه و شناختی که از تیم داشتم، این مسئولیت را پذیرفتم. البته در آن زمان توقعات از من به دلیل کمبود تجربه طبیعی بود که پایین باشد، اما با تلاش‌های فراوان و مشاوره با آقای فخری، موفق شدیم در مسابقات الجزایر مدال کسب کنیم.

وی افزود: البته این مدال با زحمات و سختی‌های بسیاری به دست آمد. من به تنهایی مسئولیت‌های متعددی داشتم و نه تنها به عنوان مربی بلکه به عنوان تدارکات‌چی، آنالیزور و حتی بدنساز تیم هم فعالیت می‌کردم.

یکی از بستگان رئیس فدراسیون به عنوان کادرفنی به مسابقات بین المللی رفته بود

قربانی با تأکید بر مشکلات مالی گفت: بله، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما کمبود بودجه و نبود امکانات کافی بود. در یکی از مسابقات جام جهانی ایتالیا، ما برای هر نفر ۲۰۰ یورو نیاز داشتیم تا هزینه‌های سفر و اقامت را پوشش دهیم، اما فدراسیون نتوانست این مبلغ را به موقع فراهم کند. من مجبور شدم شخصاً از دوستان و آشنایان پول قرض کنم تا تیم به مسابقات اعزام شود.

وی ادامه داد: این تنها یکی از نمونه‌های متعدد بود. در برخی از سفرها، حتی ساک‌های بچه‌ها به موقع به مسابقات نمی‌رسید و ما مجبور بودیم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنیم. این تجربه‌ها نشان می‌دهند که ما با نبود امکانات و حمایت‌های لازم در سطح جهانی باید رقابت کنیم.

قربانی توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی، نبود هماهنگی و مدیریت صحیح در فدراسیون بود. مثلاً در یک مورد، بدون هیچ هماهنگی با من به عنوان سرمربی، افرادی به عنوان کادر فنی به مسابقات اعزام شدند. حتی یکی از بستگان رئیس فدراسیون به عنوان کادر فنی در تیم حضور داشت که این موضوع بسیار عجیب بود.

وی افزود: این گونه تصمیمات نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است و قطعاً تأثیر منفی بر عملکرد تیم می‌گذارد. ما نیاز به هماهنگی، برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت حرفه‌ای داریم تا بتوانیم در سطح جهانی رقابت کنیم.

عدم مدیریت پورسلمان به تیم ملی اسلحه سابر ضربه زد 

قربانی گفت: پس از بازگشت از الجزایر و کسب مدال، تیم با استقبال خوبی مواجه شد. رئیس و دبیر فدراسیون و حتی برخی از بستگان رئیس فدراسیون به استقبال آمدند اما استقبال بازیکنان نه من. این استقبال نشانه‌ای از اهمیت این موفقیت بود، اما مشکلات همچنان پابرجا بود.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت، ما باید به مسابقات دیگری اعزام می‌شدیم و همچنان با همان مشکلات تدارکاتی و مالی مواجه بودیم. به هر حال، تیم موفق به کسب مدال شد، اما این موفقیت تنها با تلاش‌های شخصی و همت بچه‌ها به دست آمد. عدم مدیریت رئیس فدراسیون شمشیربازی همچنان با سرعت در حال ضربه به بدنه این رشته است، به من وعده اردو دادند و فردای همان روز اردو را لغو کردند.

۱۰۰ درصد قضیه دشمنی علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی اسلحه سابر با من دروغ است 

قربانی با قاطعیت گفت: هیچ مشکلی با علی پاکدامن یا دیگر بازیکنان تیم نداشتم. ما در تمامی مسابقات به عنوان یک تیم متحد بودیم. علی پاکدامن یکی از بهترین شمشیربازان کشور است و همواره در کنار تیم تلاش کرده است. شایعاتی که درباره اختلافات بین من و بازیکنان منتشر شده، کاملاً نادرست است.

وی ادامه داد:۲۰ روز سر تمرین نرفتم و گفتم تیم برای شما که به دنبال منافع شخصی هستید، ما توانسته بودیم در اولین مسابقه فصل سهمیه المپیک برنز جهانی بگیریم.

دلیل مشکل رئیس فدراسیون با من این بود که اجازه نمی‌دادم برای منافع در کارهای من دخالت کند

قربانی گفت: ما در شمشیربازی پتانسیل بالایی داریم. اگر مدیریت درستی اعمال شود و امکانات و حمایت‌های لازم فراهم گردد، قطعاً می‌توانیم در المپیک و دیگر رقابت‌های بین‌المللی موفق باشیم. شمشیربازان ما سخت‌کوش، با استعداد و با انگیزه هستند. تنها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، حمایت مالی و مدیریتی داریم.

وی افزود: ورزش شمشیربازی یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند افتخارآفرینی‌های بزرگی برای کشور به همراه داشته باشد و امیدوارم که در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری از این تیم باشیم. پاکدامن بعد از ۲۴ سال مدال طلا گرفت و پاداش برای او ۵۰ میلیون و برای من ۱۰ میلیون در نظر گرفتند که به فدراسیون برگرداندم چون این مبلغ کاملا بی احترامی است.

همچنان نگاه فدراسیون با اینکه کلی مدال گرفتیم روی من بد بود، رئیس فدراسیون علاقه زیادی به مربی خارجی داشت و با من مشکل داشت.

قربانی گفت: من به فدراسیون اعتراض کردم. چرا باید پاداش‌های مالی به این شکل تعیین شوند؟ من سرمربی تیم بودم و طبیعتاً باید در این جلسات نظر می‌دادم. اما نه تنها از من نظری خواسته نشد، بلکه بعد از اعتراض، هیچ تغییری در تصمیمات انجام نشد.

سرمربی سابق تیم ملی اسلحه سابر افزود: ما مشکلات بسیاری داشتیم، حتی در قهرمانی آسیا برای بازی با ژاپن هم اعتراض کردیم. ما در آنجا طلا، نقره و برنز گرفتیم و امتیازمان به شکل چشم‌گیری بالا رفت. اما با این وجود، همچنان نگاه فدراسیون نسبت به ما تغییر نکرد.

وی ادامه داد: من همیشه در چارچوب احترام، محکم ایستادم و اجازه نمی‌دادم کسی برای منافع شخصی در کار تیم دخالت کند. همین امر باعث شد اختلافات با رئیس فدراسیون بیشتر شود. آن‌ها فکر نمی‌کردند که تیم من بتواند چنین نتایجی بگیرد. ما این موفقیت‌ها را با کار تیمی به دست آوردیم، از بازیکنان گرفته تا حمایت‌های فدراسیون قبلی.

در ادامه، قربانی به موضوع کمیته انضباطی اشاره کرد و گفت: من پیشنهاد دادم که یک کمیته انضباطی تشکیل شود تا برای بازیکنانی که اعتراض داشتند، قوانینی وضع شود. اما متأسفانه این پیشنهاد نادیده گرفته شد و همین موضوعات باعث شد تا سوءتفاهماتی به وجود آید.

او اشاره کرد: بعد از مسابقات فرانسه، استعفا دادم. از آنجا که مسابقه بعدی دو ماه فاصله داشت، فرصت خوبی بود برای فدراسیون تا جایگزینی برای من پیدا کنند. اما فدراسیون همچنان در قبال تیم، کم‌کاری می‌کرد. من نمی‌توانستم دیگر این شرایط را تحمل کنم و تصمیم گرفتم کنار بروم.

قربانی در ادامه گفت: بعد از استعفایم، دوستانی مثل آقای فخری سعی داشتند مرا منصرف کنند. اما من گفتم که این تیم به خاطر اختلافات داخلی و بی‌توجهی فدراسیون، دارد از هم می‌پاشد و باید تصمیمی جدی گرفته شود.

در مسابقات، کمک مربی خوب در کنارم نیاز داشتم نه رئیس فدراسیون!

قربانی گفت: در تمامی سفرها پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی همراه ما بودند

وی ادامه داد: پولی که به ما داده نمی‌شد و حمایت نمی‌شدیم اما امیدوارم که این سفرها به این آقا خوش گذشته باشد

سرمربی سابق تیم ملی اسلحه سابر افزود: این سوءاستفاده‌ها باعث شد که رابطه بین من و برخی از بازیکنان دچار سوءتفاهم شود. در حالی که هدف من همیشه حمایت از بازیکنانم بوده و حتی در مصاحبه‌ها نیز از آن‌ها دفاع کرده‌ام.

وی گفت: ما حتی اسپانسرهایی داشتیم که بدون هیچ درخواست مالی آماده بودند به تیم کمک کنند، ولی فدراسیون اصلاً پیگیری نمی‌کرد. انگار آن‌ها نمی‌خواستند که تیم به‌درستی حمایت شود.

قربانی به مسائل داخلی تیم و ناهماهنگی‌ها اشاره کرد و گفت: با تمام این مسائل و دخالت‌های امور فنی، به این نتیجه رسیدم که دیگر چاره‌ای جز کنار رفتن ندارم. تیم را مرتب از ایران دور کردند و با قراردادی اردوهای خارج از کشور را برگزار کردند. مربی فرانسوی که در تیم‌های مختلف مدال‌های المپیک گرفته بود به کار گرفته شد، اما متأسفانه از سوء‌تفاهمات و دخالت‌های بیرونی سوءاستفاده شد.

او به ماجرای علی پاکدامن و اردوهای فرانسه اشاره کرد و گفت: “زمانی که علی سهمیه المپیک خود را قطعی کرده بود، حتی خودش گفت که می‌خواهد به فرانسه برود. من مخالفتی نداشتم و به پورسلمان هم گفتم که مشکلی نیست، اما باز شیطنت‌هایی صورت گرفت و گفتند قربانی نمی‌خواهد علی در تیم باشد. این در حالی بود که من در نامه‌ای به او گفته بودم که به فرانسه برود و تمرین کند.”

قربانی درباره پشتوانه تیم و مشکلات فنی اشاره کرد: ما اکنون پشتوانه نداریم و با این مدیریت نمی‌توانیم به موفقیت در المپیک آینده امیدوار باشیم. فدراسیون باید هزینه‌ها را تأمین کند، اما این کار انجام نشد و حالا بازیکنانی که از نظر فنی خوب هستند، نمی‌توانند به مسیر ادامه دهند.

با این مدیریت تیم ملی شمشیربازی به المپیک بعدی نمی‌رسد!
با این وضعیت و این روش، بچه‌ها دیگر به المپیک بعدی نمی‌رسند. ما الان پشتوانه نداریم و فدراسیون هم باید در این مسائل کمک کند. حق بچه‌های شمشیربازی المپیک بود اما این فدراسیون نه!. چهار سال زحمت کشیدیم و دوباره به نقطه اول برگشتیم. چه کسی مسئول این زحمات است؟ چه کسی پاسخگوی این آسیب‌ها خواهد بود؟

در پایان، قربانی گفت: از تمامی مردم و رسانه‌ها، حتی آن‌هایی که ما را نقد کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم که مدیران فدراسیون به این سوالات پاسخ دهند و ورزش ایران، به‌ویژه شمشیربازی، با این گفتگوها و تضارب آرا رشد کند.

 

فیلم کامل گفتگو:

انتهای پیام/

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع دانشجو

نوشته های مشابه