توپ و تور

بازیکنان خوب داخلی را در لیگ حفظ نکردیم/ قهرمان والیبال مشخص نیست


به گزارش خبرنگار مهر، دو هفته از مسابقات لیگ برتر والیبال گذشته و تیم شهداب یزد نایب قهرمان فصل گذشته که پیش از این در جام باشگاه‌های آسیا توانست به عنوان نایب قهرمانی برسد و سهمیه جهانی را به دست بیاورد در هفته نخست مقابل تیم تازه وارد مهرگان نور پیروز میدان شد و در هفته دوم مسابقات استراحت داشت و حالا در هفته سوم باید به مصاف تیم شهرداری ارومیه برود.

رحمان محمدی راد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره شرایط تیم شهداب و دو هفته گذشته از مسابقات لیگ برتر والیبال گفت: به نظرم لیگ خیلی خوب شروع شد، نتایجی که رقم خورد آمادگی تیم‌ها را برخلاف سال‌های گذشته نشان داد. فکر می‌کنم ما لیگ خیلی سختی پیش رو خواهیم داشت؛ تیم‌ها آمادگی کامل دارند و بازیکنان تأثیرگذار با شرایط آمادگی بدنی قابل قبول به خوبی در تیم‌ها تقسیم شدند.

سرمربی تیم والیبال شهداب یزد اظهارداشت: به عنوان مثال سال گذشته یکی از مشکلات لیگ برتر والیبال عدم وجود بازیکن پشت خط زن خوب بود اما امسال این نقیصه برطرف شده و امسال تعداد زیادی بازیکن در این پست اضافه شدند. اکثر مسابقات هفته اول و دوم با نتایج ۳ بر ۲ به پایان رسیده و این جذابیت لیگ را دوچندان کرده و نشان می‌دهد لیگ سختی پیش رو داریم.

محمدی راد بااشاره به شرایط شهداب یزد گفت: ما بعد از مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و کسب مجوز حضور در جام باشگاه‌های جهان که اتفاق بسیار خوبی بود؛ چند روز استراحت داشتیم و دوباره بلافاصله تمرینات را شروع کردیم. در هفته اول به نظرم شروع خوبی نداشتیم و در خانه بازی را با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شدیم. در هفته دوم فرصت برای استراحت داشتیم هر چند که هنوز خستگی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در تیم وجود دارد اما سعی کردیم از استراحت هفته دوم استفاده کنیم و از نظر جسمی و روحی و روانی تیم را بازسازی کنیم.

بازیکنان خوب داخلی را در لیگ حفظ نکردیم/ قهرمان والیبال مشخص نیست

محمدی راد خاطرنشان کرد: در هفته سوم مسابقات هم با تیم شهرداری ارومیه بازی داریم و خودمان را برای این بازی سخت مقابل شهرداری ارومیه در این شهر آماده کردیم. امیدوارم نتیجه قابل قبولی کسب کنیم. به هر حال شهرداری ارومیه یکی از تیم‌های خوب لیگ امسال است و هواداران زیادی هم در شهر ارومیه دارند ولی ما هم خودمان را آماده کردیم.

سرمربی تیم والیبال شهداب یزد در مورد جدال تیم‌های لیگ برتری با تیم‌های تازه وارد اظهارداشت: تیم‌های تازه وارد با به استخدام درآوردن بازیکنانی که در لیگ تجربه خوبی دارند و همچنین جوانان خوبی که در ترکیب تیم؛ نشان دادند تیم‌های خوبی هستند و صرفاً اینکه بگوییم آن‌ها تازه وارد هستند و کار مقابل آن‌ها ساده است اصلاً درست نیست. این تصور غلط است که فکر کنیم این تیم‌ها از پیش بازنده هستند چون اولین تجربه حضور در لیگ برتر را دارند.

محمدی راد با بیان اینکه قهرمان این دوره از مسابقات از پیش مشخص نیست، خاطرنشان کرد: همه تیم‌ها با یک بودجه و یک برنامه‌ریزی درست به لیگ برتر ورود کردند و برای خودشان هدف گذاری دارند. به نظرم اینکه بگوییم قهرمان از پیش تعیین شده، به واقعیت نزدیک نیست، چون تیم‌های مدعی قهرمانی تعدادشان زیاد است. بودجه و هزینه‌های صرف شده برخی تیم‌ها نشان می‌دهد آن‌ها شانس قهرمانی را برای خودشان متصور هستند و با برنامه‌ریزی به دنبال رسیدن به مراحل بالاتر و رسیدن به فینال و کسب عنوان قهرمانی هستند. این موضوع منحصر به یک تیم نیست و تعداد آن زیاد است.

سرمربی تیم شهداب یزد همچنین در مورد کیفیت لیگ برتر والیبال و همخوانی آن با والیبال ایران اظهارداشت: ما باید همان کاری که ژاپن در حال انجام آن است را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم؛ کشور ژاپن سعی کرده با اضافه کردن بازیکنان سطح بالا کیفیت لیگ و بازیکنان خودش را بالا ببرد. به تازگی هم شنیدم که مسابقات لیگ والیبال چین به صورت زنده از شبکه والیبال ورلد پخش می‌شود. این نشان می‌دهد مسئولان کشور ژاپن به لیگ اهمیت می‌دهند و در واقع به آن اعتبار می‌دهند.

وی ادامه داد: ما یک سری بازیکن خوب و باکیفیت که سال گذشته می‌توانستند سطح کیفی لیگ را بالا ببرند از دست دادیم. تعداد زیادی بازیکن داریم که الان در لیگ‌های مختلف بازی می‌کنند، اگر این بازیکنان مثل پوریا خانزاده به تیم لوبه برود و در آنجا بازی کند یک اتفاق بزرگ رخ داده و قابل افتخار است، اما متأسفانه خیلی از بازیکنان به لیگ‌هایی کوچ کردند که ما حتی اخبار از آن‌ها نمی‌شویم.

محمدی راد عنوان کرد: به نظر من این موضوع در درجه اول یک نقطه ضعف است که ما نتوانستیم این بازیکنان را در لیگ خودمان حفظ کنیم. در واقع علاوه بر اینکه نتوانستیم لژیونر خوب خارجی به لیگ والیبال ایران بیاوریم حتی نتوانستیم بازیکنان باکیفیت و قابل قبول خودمان را هم حفظ کنیم. بازیکنان داخلی می‌توانستند به لیگ ما اعتبار بدهند و سطح کیفی لیگ را بالا ببرند اما ما آنها را از دست دادیم. این نابرابری به چشم می‌آید و اکثر ملی‌پوشان ایرانی در خارج از ایران بازی می‌کنند.

وی گفت: بازیکنانی مثل پوریا خانزاده یا امین اسماعیل‌نژاد در لیگ ایتالیا و لهستان بازی می‌کنند، آن‌ها موفق هم بودند و باعث افتخار ماست؛ اما برای بالا بردن سطح لیگ و رساندن آن به جایگاه والای ملی بازیکن و باشگاه به نوبه خود در آن نقش دارند. در واقع باشگاه با هدف‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی خوب و توقعات منطقی می‌توانند به لیگ اعتبار بدهد که البته در تحقق این هدف بازیکن و باشگاه و مسئولان فدراسیون والیبال وظایف مختلفی برعهده دارند.

بازیکنان خوب داخلی را در لیگ حفظ نکردیم/ قهرمان والیبال مشخص نیست

سرمربی تیم شهداب یزد گفت: هر کدام یک از این سه ارکان برای اعتبار بخشیدن به لیگ وظایفی برعهده دارند. به عنوان مثال ما الان بخش زنده مسابقات لیگ را فقط می‌توانیم در فضای مجازی به صورت کامل ببینیم. در واقع برای پخش زنده مسابقات باید پول بپردازیم که این قشنگ نیست، در هیچ کجای دنیا باشگاه‌ها برای استفاده از ویدئو چک هزینه نمی‌کنند.

محمدی راد خاطرنشان کرد: البته این وظیفه مسئولان نیست بلکه یک باشگاه باید امکانات تکنولوژی اولیه را برای کمک به داور تهیه کند. با ورود این مسائل می‌توانیم اعتبار لیگ را بالاتر ببریم. جذب مربیان خوب و بادانش هم می‌تواند به لیگ اعتبار بدهد و سطح کیفی مسابقات را بالا ببرد. به نظرم ارتقای سطح والیبال داخلی نیاز به یک وفاق و همدلی دارد.

سرمربی تیم شهداب یزد در مورد زمان برگزاری جام باشگاه‌های جهان عنوان کرد: هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نکردند و طبق شنیده‌ها مسابقات مثل همیشه در آذرماه برگزار می‌شود. البته در مورد تعداد تیم‌ها و گروه‌بندی‌ها هنوز اطلاع رسانی کردند و قرار است از سوی فدراسیون جهانی به ما اطلاع بدهند. اما معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ آذرماه و در یک فاصله زمانی پنج روزه این مسابقات برگزار می‌شود. با برنامه‌ریزی سازمان لیگ و فدراسیون والیبال معمولاً در نیم فصل، تیم‌ها در جام باشگاه‌های جهان شرکت می‌کنند و شاید یک جابه‌جایی خیلی کوچکی در لیگ اتفاق بیافتد که بعد دوباره بعد از مسابقات جام باشگاه‌های جهان مسابقات لیگ برتر دوباره از سر گرفته می‌شود.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه