آخرین اخباراخبار ورزشی > کشتی و وزنه‌برداری

این گاف بزرگ باعث حذف ۶ وزنه‌بردار از قهرمانی جهان شد + سند


به گزارش همشهری آنلاین،‌فدراسیون وزنه‌برداری ایران اعلام کرد:” ۶ وزنه‌بردار ملی‌پوش از مسابقات قهرمانی جوانان جهان حذف شدند چون بازه‌ زمانی آزمایش‌های دوپینگ آنها به جای ۱۴ روز ۱۲ روز بود و ۴۸ ساعت کمتر از حداقل زمان تعیین شده از سوی ITA بود.” همچنین عنوان شد فدراسیون وزنه‌برداری ایران به شدت به تصمیم ITA معترض شده است و حتی هادی پانزوان سرمربی تیم جوانان و سجاد انوشیروانی رییس فدراسیون‌ اعلام کردند در نامه فدراسیون جهانی اشاره‌ای به بازه زمانی ۱۴ روزه برای انجام تست ها نشده بود.”

در این میان پیگیری خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد اعتراض ایران بی مورد است و این قانون صراحتا در آیین‌نامه مبارزه با دوپینگ که در سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری قرار دارد، درج شده است.

این آیین‌نامه برای سال ۲۰۲۴ است و بند ۹ ماده ۱۸ آیین‌نامه مربوط به تعهدات فدراسیون‌های گروه A و B است.

در این بند آمده است: فدراسیون‌های گروه A و گروه B عضو فدراسیون جهانی باید اطمینان حاصل کنند تمام ورزشکاران شرکت کننده در قهرمانی جوانان جهان، قهرمانی بزرگسالان جهان و المپیک( رویدادهای گزینشی) تحت آزمایش دوپینگ قرار می‌گیرند.

همچنین در بند ۹.۳ و ۹.۵ ماده ۱۸ آیین‌نامه آمده است: فدراسیون های عضو گروه A باید اطمینان حاصل کنند شش ماه قبل از حضور در رویداد منتخب، حداقل ۲ تست دوپینگ بدون اطلاع و خارج از مسابقه بر روی ورزشکاران انجام شود و فاصله بین تست‌ها باید حداقل ۲ هفته باشد.

در بند ۹.۴ ماده ۱۸ آیین نامه نیز آمده است: فدراسیون های عضو گروه B باید اطمینان حاصل کنند که شش ماه قبل از حضور در رویداد منتخب، حداقل یک تست دوپینگ بدون اطلاع و خارج از مسابقه بر روی ورزشکاران انجام شود.

در بند ۹.۱۰ ماده ۱۸ آیین‌نامه مجددا تاکید شده است الزام انجام آزمایش بند های ۹.۳ و ۹.۴ بر عهده هر یک از فدراسیون های عضو است.

این گاف بزرگ باعث حذف ۶ وزنه‌بردار از قهرمانی جهان شد + سند

فدراسیون های گروه A و B چه فدراسیون هایی هستند:

طبق آیین نامه مبارزه با دوپینگ فدراسیون های ملی براساس خطر دوپینگ از شدید به کم به سه گروه A و B و C طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی اول هر سال توسط فدراسیون جهانی انجام می شود.

با توجه به اینکه از ایران خواسته شده بود دو بار تست دوپینگ از ورزشکاران خود بگیرد بنابراین در گروه A قرار دارد.

اشتباه عجیب فدراسیون ایران

فدراسیون ایران طبق همین آیین نامه شش ماه پیش از مسابقه قهرمانی جوانان جهان فرصت داشته از ورزشکاران خود تست دوپینگ بگیرد اما در آستانه مسابقه قهرمانی جوانان جهان اقدام به گرفتن تست دوپینگ اول کرده و همین مسئله باعث شده فاصله ۱۴ روز بین دو تست رعایت نشود.

اکنون فدراسیون باید در این مورد شفاف سازی کند آیا از وجود این قوانین اطلاع داشته است؟ اگر اطلاع داشته که سهل انگاری صورت گرفته و اگر اطلاع نداشته باز هم نشان از ضعف فدراسیون در آشنایی با قوانین بین المللی مبارزه با دوپینگ است. نکته تاسف برانگیز از بین رفتن زحمت شش وزنه‌بردار جوان است که نمی‌توانند روی تخته مسابقات جهانی بروند.

قطعا باید با مسببان این سهل انگاری برخورد جدی شود تا سرمایه های ورزش ایران اینچنین به بیراهه و زحماتشان هدر نروند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه