آخرین اخباراخبار ورزشی > فوتبال ايران

ایست قلبی فوتبال؛ داغ و دریغ



ایست قلبی فوتبال؛ داغ و دریغ

به گزارش همشهری‌آنلاین، بعد از چندی وقفه به‌خاطر برگزاری مسابقات ملی، دیدارهای هفته چهارم لیگ برتر در حالی از روز جمعه آغاز شد که در همان ابتدا یک شوک بزرگ به جامعه فوتبال، کام هواداران را تلخ کرد. در جریان برتری یک بر صفر سپاهان برابر ملوان در ورزشگاه فولادشهر، یکی از هواداران تیم مهمان روی سکوها دچار ایست قلبی می‌شود و بعد از عملیات ناموفق یا ناکافی احیا، جان می‌سپارد. کم و کیف درگذشت این هوادار، به‌شدت محل بحث است و روایت‌های مختلفی در مورد آن ارائه شده.

کوتاهی شد یا نشد؟

بلافاصله بعد از پایان بازی، شائبه قصور و اهمال در رسیدگی به وضعیت این هوادار مطرح شد؛ آنقدر جدی که وزیر ورزش از فدراسیون گزارش دقیق خواست و عوامل برگزاری دیدار هم تا اطلاع ثانوی محروم شدند. با این حال آنها هم از خودشان دفاع می‌کنند و می‌گویند هر کاری لازم بوده، انجام شده، اما هوادار مورد نظر به زندگی برنگشته است. حتی در تصاویر پخش زنده تلویزیونی هم مشخص بود مازیار زارع در دقایق وقوع حادثه (اواسط نیمه اول) در تلاش برای مجاب کردن عوامل بازی است تا مسابقه را متوقف کنند، اما کوشش او به جایی نمی‌رسد. از همان لحظه به بعد، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به موارد پرشمار زیادی اشاره شده که در سایر نقاط جهان، بازی به‌دلیل وقوع چنین حادثه‌ای متوقف یا حتی لغو شده است. تازه‌ترین نمونه از این دست مربوط می‌شود به دیدار سال گذشته ۲تیم گرانادا و بیلبائو که مسابقه به‌دلیل ایست قلبی یک هوادار قطع شد و بعد از انتشار خبر درگذشت او، کلا ناتمام باقی ماند. شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند چنین اتفاقی در اصفهان هم باید رخ می‌داد، اما نداد. در مورد اینکه آیا دوستان در این مورد دچار قصور شده‌اند یا نه، باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد. امیدواریم فدراسیون فوتبال و نهادهای ناظر بدون جانبداری این کار را انجام بدهند و حق را ناحق نکنند. منتظر گزارش آنها خواهیم ماند.

این چه دفاعیه‌ای بود؟

گفتیم که در مورد چگونگی وقوع داستان، باید منتظر بررسی‌های دقیق‌تر بمانیم. با این حال چیزی که امروز به‌طور قطع و بدون تردید می‌توان بابت آن تأسف خورد، مصاحبه‌های بعد از بازی داود رفعتی، ناظر فدراسیون فوتبال است. رفعتی که در فضای مجازی به‌عنوان یکی از متهمان اصلی این فاجعه مطرح شده، برای دفاع از خودش به شکل عجیبی اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و حرف‌هایی باورنکردنی به زبان آورده است. او بر سر مردم منت می‌گذارد که آمبولانس ورزشگاه را (تازه احتمالا با تأخیر) در اختیار هوادار قرار داده و بعد اضافه می‌کند: «آمبولانس مال بازیکنان است. کجای قانون گفته من باید آن را به تماشاگر بدهم؟» این در حالی است که علاوه بر غیراخلاقی بودن موضع او، مستندات منتشرشده نشان می‌دهد در مقررات آشکارا بیان شده این آمبولانس‌ها مخصوص امدادرسانی به تماشاگران هم هست و آقای ناظر از متن صریح قانون اطلاع ندارد! به علاوه حتی ادعای او در مورد توقف ۶‌دقیقه‌ای بازی هم درست و صادقانه به‌نظر نمی‌رسد و از همه بدتر جایی است که در واکنش به قیاس این اتفاق با واقعه رخ‌داده در لالیگا می‌گوید: «ما را با آنجا مقایسه نکنید.» خب چرا نکنیم؟ مگر جان‌مان کم‌ارزش‌تر یا خون‌مان کمرنگ‌تر است؟ به جرأت می‌توان گفت این مصاحبه و این نوع نگاه یک مسئول به ماجرا، داغ سکوهای فولادشهر را عمیق‌تر کرد.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه