آخرین اخباراخبار ورزشی > کشتی و وزنه‌برداری

ایران بهشت مدال‌آوران المپیک – همشهری آنلاین



ایران بهشت مدال‌آوران المپیک – همشهری آنلاین

همشهری آنلاین_ پاداش؛ این سوژه اصلی ورزش ایران بعد از همه المپیک‌هاست. هربار بعد و قبل از بازی‌های المپیک ورزشکاران ایران نسبت به پاداش‌هایی که برای مدال‌های‌شان درنظر گرفته می‌شود، موضع دارند و در بیشتر مواقع شاکی هستند و مدعی‌اند مسئولان در حق آنها کوتاهی کرده‌اند. حتی این بار بعد از بازی‌های پاریس که مبلغ پاداش‌ها جهش ویژه‌ای داشت، بازهم بودند مدال‌آورانی که از میزان پادش گلایه کردند. نمونه‌اش آرین سلیمی، تکواندوکاری که در پاریس مدال طلا گرفت. او در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که پاداش 8میلیارد تومانی از کمیته ملی المپیک دریافت کرده و یک‌میلیارد تومان هم از فدراسیون تکواندو جایزه گرفته است. اعتراض اصلی آرین به زمینی بود که مسئولان استانی کرمانشاه به او هدیه کرده بودند، زمینی که غیراز آرین، چندین صاحب دیگر داشت و قیمت آن هم چیزی نبود که اعلام شده بود. غیراز سلیمی، سعید اسماعیلی هم معترض بود. او هم که در کشتی فرنگی به مدال طلا رسیده بود، از مسئولان شهر گلایه کرد و گفت که آنها توجه خاصی به او نداشتند، فقط وعده دادند و عکس گرفتند و… این اعتراض‌ها بجاست؟ بررسی پاداش‌هایی که کشورهای دیگر به مدال‌آوران المپیکی‌ می‌دهند و مقایسه آنها با پاداشی که ورزشکاران ایرانی می‌گیرند، نشان می‌دهد که این گلایه‌ها خیلی منصفانه نیست.

جایزه یک میلیون دلاری
سنگاپور همانند المپیک توکیو در پاریس هم، بیشترین پاداش را برای مدال طلا درنظر گرفته بود. یک میلیون دلار رقم این جایزه بود که تقریبا معادل 60میلیارد تومان می‌شود. در رده دوم چین تاپیه قرار دارد که 716هزار دلار، تقریبا معادل 43میلیارد تومان به طلایی‌ها پاداش داد. عربستان با 215هزار دلار(13میلیارد)، مالزی 212هزار دلار(12میلیارد و 700میلیون)، مراکش 200هزار دلار (12میلیارد)، ایتالیا 193هزار دلار (11میلیارد و 500میلیون)، لیتوانی 180هزار دلار (10میلیارد و 800میلیون)، مجارستان 155هزار دلار (9میلیارد و 300میلیون)، اسپانیا 101هزار دلار (6میلیارد)، یونان 96هزار دلار(5میلیارد و 700میلیون) و استرالیا حدودا با 14 هزار دلار (840میلیون) کشورهایی هستند که بیشترین رقم پاداش را به ورزشکاران طلایی خود در المپیک پرداخت کردند. مبلغ پاداش مدال‌آور آمریکا هم در المپیک پاریس نسبت به المپیک توکیو تغییری نداشت و آنها برای طلا 37500دلار، برای مدال نقره 22500دلار و برای برنز 15هزاردلار دریافت کردند.

18میلیارد تومان برای ایرانی‌ها و کلی پاداش دیگر
مدال‌آوران ایران چقدر پاداش گرفتند؟ پیش از المپیک پاریس اعلام شد که طلایی‌ها 8میلیارد تومان از کمیته ملی المپیک جایزه می‌گیرند که این مبلغ بلافاصله پس از کسب مدال پرداخت شد. قرار است وزارت ورزش هم 10‌میلیارد تومان به آنها پاداش بدهد. با این حساب برای هر ورزشکار ایرانی که در پاریس روی سکوی قهرمانی رفته 18میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. کمیته ملی المپیک به نقره‌ای‌ها 4و به برنزی‌ها هم 2میلیارد پاداش اختصاص داد. پاداش وزارت ورزش برای این دو رنگ مدال هم با میزان پاداش کمیته برابری می‌کرد. مدال‌های ایران در پاریس فقط در 2رشته کشتی و تکواندو به‌دست آمد که روسای این فدراسیون‌ها که خودشان از قهرمانان المپیک بودند، جوایزی جداگانه برای مدال‌آورانشان درنظر گرفتند. دبیر 6میلیارد به طلایی‌های خود اختصاص داد، پاداش نقره یک میلیارد و برنز هم 500میلیون تومان بود. او مبلغ 12هزار دلار جداگانه‌ای را هم به 2کشتی‌گیر طلایی‌اش پرداخت کرد. ساعی هم یک‌میلیارد به مدال‌آوران تکواندو داد. غیر از این پاداش‌ها، مسئولان استانی، بعضی از کمپانی‌ها و بسیاری از صاحبان مشاغل در مراسمی که برگزار می‌کنند، هدایایی هم برای این مدال‌آوران درنظر می‌گیرند. در فیلم‌هایی که چندی پیش از مراسم تقدیر یک رستوران و یک شرکت موتورسازی از قهرمانان المپیک منتشر شد، مشخص بود که آنها جوایزی از مسئولان برگزارکننده این مراسم دریافت کرده‌اند. حالا هم گفته می‌شود یکی از اپراتورهای تلفن همراه قصد دارد روزهای آینده در مراسمی از این مدال‌آوران تجلیل کند. پیش از اعزام کاروان ایران به پاریس هم، مسئولان چندین بانک، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و شورای شهر به دیدار ورزشکاران رفتند و پاداش‌هایی را به همه ورزشکاران اعزامی اهدا کردند. با این حساب باید گفت ایران جزو سرآمدترین کشورها در پرداخت پاداش به مدال‌آوران است و همانطور که آنها در پاریس دست به‌کار بزرگی زدند و مدال‌های باارزشی گرفتند، مسئولان هم درخور آن مدال‌ها از صاحبان مدال تقدیر کردند.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع همشهری آنلاین

نوشته های مشابه