سایر ورزش ها

امید به کسب سهمیه‌های بیشتر برای المپیک/ فاصله‌ها جبران می‌شود؟



به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری مسابقات تکواندو کسب سهمیه در چین، دو سهمیه المپیکی جدید برای ورزش ایران به همراه داشت که به نام مبینا نعمت زاده و آرین سلیمی ثبت شد.

با این دو سهمیه مجموع سهمیه های ورزش ایران برای المپیک پاریس به ۱۶ رسید در حالیکه هنوز این رقم هنوز با آنچه موردنظر مسئولان کمیته ملی المپیک است و اتفاقا عدد بالایی هم نسبت به ادوار گذشته بازی های المپیک نیست، فاصله زیادی دارد.

۱۶ سهمیه قطعی ایران برای المپیک پاریس

نخستین سهمیه ورزش ایران مهر سال ۱۴۰۱ توسط هانیه رستمیان و از حضور در جام جهانی تیراندازی مصر به دست آمد. شرمینه چهل امیرانی هم دومین تیرانداز و ورزشکار ایرانی بود که مجوز بازی‌های پاریس را گرفت. او از حضور در مسابقات قهرمانی جهان (باکو) به این سهمیه دست یافت.

در ادامه کشتی گیران هم از حضور در نخستین رویداد انتخابی المپیک به صف دارندگان سهمیه المپیک اضافه شدند. آنها شهریور سال گذشته در مسابقات جهانی بلگراد شرکت کردند و توانستند ۷ سهمیه از مجموع سهمیه‌های توزیعی در این رقابت‌ها را به نام ایران بزنند.

دوچرخه سواری هم سومین رشته‌ای بود که وارد المپیک شد البته بدون مشخص بودن ورزشکار؛ اتحادیه جهانی دوچرخه سواری با احتساب مجموع امتیازات مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های قهرمانی کشور و بازی‌های آسیایی و لحاظ کردن رنکینگ بین المللی یک سهمیه به ایران اختصاص داده است.

در ادامه تکواندو هم وارد صف رشته های المپیکی شد و به تدریج چهار سهمیه به نام خود ثبت کرد.

بدین ترتیب تا به امروز ۱۶ سهمیه بازی های المپیک پاریس به نام ورزشکاران ایران توزیع شده است. این سهمیه ها به این شرح هستند:

کشتی (آزاد و فرنگی)
* رحمان عموزاد (وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد – نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد )
* حسن یزدانی (وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی آزاد – مدال نقره مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امیرحسین زارع (وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد – مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی – نفر پنجم مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدرضا گرایی (وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی- مدال برنز مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)
* امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی – مدال طلا مسابقات ۲۰۲۳ جهانی بلگراد)

تیراندازی
* هانیه رستمیان (تپانچه ۲۵ متر – مسابقات جهانی ۲۰۲۳ مصر)
* شرمینه چهل امیرانی (تفنگ بادی ۱۰ متر – مسابقات جهانی ۲۰۲۳ باکو)
* فاطمه امینی پزوه (تفنگ بادی ۱۰ متر – مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه جاکارتا)
* محمد بیرانوند (اهداف پروازی – مسابقات ۲۰۲۴ قهرمانی آسیا کویت)

تکواندو
* مهران برخورداری (وزن ۸۰- کیلوگرم – مسابقات ۲۰۲۳ گرنداسلم ووشی)
* ناهید کیانی (وزن ۵۷- کیلوگرم – رنکینگ ۲۰۲۴ جهانی)
* مبینا نعمت زاده (وزن ۴۹- کیلوگرم – مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)
* آرین سلیمی (وزن ۸۰+ کیلوگرم – مسابقات ۲۰۲۴ کسب سهمیه چین)

دوچرخه سواری
* By Country (جاده – رنکینگ اتحادیه جهانی)

فرصت سه ماهه برای جبران فاصله ایجاد شده

کاروان ورزش ایران در حالی با ۱۶ سهمیه از ۴ رشته شکل گرفته است که این رقم با آنچه مورد نظر و پیش بینی مسئولان است، فاصله زیادی دارد.

مسئولان کمیته ملی المپیک بر اساس نشست های مشترک با فدراسیون ها و ارزیابی وضعیت رشته ها و ورزشکاران‌شان، اینگونه پیش بینی کرده اند که کاروان ایران با ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته عازم پاریس خواهد شد.

با این اوصاف میان آنچه امروز برای ورزش ایران و حضورش در المپیک نهایی شده با آنچه دلخواه مدیران و مطابق با پیش بینی های آنهاست، هنوز فاصله ای به اندازه ۱۹ سهمیه و ۱۲ رشته وجود دارد. این در حالی است که فاصله زمانی زیادی تا بازی های المپیک باقی نمانده است.

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای ۴ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود. یک ماه پیش از این بازی ها، میادین کسب سهمیه به طور کامل تمام می شود. با این اوصاف ورزش ایران تنها سه ماه فرصت دارد به رقم پیش بینی شده نزدیک شود.

قد کاروان ایران کوتاه تر از همیشه

حضور در المپیک پاریس هجدهمین حضور ورزش ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک به حساب می‌آید. کاروان ایران با شرایطی متفاوت در هر یک از ادوار بازی های المپیک شرکت داشت اما آنچه مسلم است ۳۵ سهمیه در حالی برای کاروان اعزامی به پاریس پیش بینی شده که کاروان ایران در سه دوره اخیر بازی های المپیک جمعیتی به مراتب قابل توجه تر از این داشت.

برای المپیک ۲۰۰۸ پکن کاروان ایران با ۵۵ سهمیه (۵۲ مرد و سه زن) شکل گرفت. این رقم برای المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو به ترتیب به ۶۳ سهمیه (۵۴ مرد و ۹ زن) و ۶۵ سهمیه (۵۵ مرد و ۱۰ زن) تغییر پیدا کرد.

در هر صورت حتی اگر پیش بینی مسئولان درست از آب دربیاید و با کسب سهمیه در میادین انتخابی باقی مانده، مجموع سهمیه های ورزش ایران به ۳۵ برسد، بازهم وضعیت کاوان اعزامی به المپیک آینده ضعیف تر از المپیک های قبل است. بااین حال امید می رود در فرصت پیش رو، خیلی از رشته ها وضعیت خود را از شانس کسب سهمیه به سهمیه قطعی تبدیل کنند.

چند رشته شانس کسب سهمیه جدید دارند؟

در فاصله باقی مانده تا سی و سومین دوره بازی های المپیک، ورزشکاران رشته هایی مانند کشتی و تیراندازی به دنبال این هستند تا از میادین انتخابی باقی مانده خود، تعداد سهمیه های المپیکی شان را ارتقا دهند و در برخی رشته ها هم ورزشکاران به دنبال باز شدن راهی برای المپیکی کردن خود و رشته شان هستند.

تنیس روی میز اگرچه فرصت کسب سهمیه تیمی را از دست داد اما بسیار امیدوار است که از مسابقات آسیای میانه صاحب سهمیه انفرادی شود. دوومیدانی روی رنکینگ تیر ۱۴۰۳ و کسب سهمیه از طریق آن حساب باز کرده است. تیروکمان که از المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور متوالی در این بازی ها داشته امیدوار است به این حضور ادامه دهد حتی با حداقل سهمیه. قایقرانی هم روی وضعیت ورزشکارانش در بخش آب های آرام و رویینگ و حتی کایاک و کانو حساب باز کرده است.

سنگنوردی، بوکس، ژیمناستیک هم رشته هایی هستند که میادین انتخابی المپیک را در پیش دارند. در این میان در رشته ای مانند شمشیربازی، سهمیه تیمی ایران روی کاغذ قطعی شده است اما به خاطر عدم پایان مسابقات انتخابی، هنوز اعلام رسمی نشده است.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه