اقتصادی > عمران و اشتغال

استقبال مهندسان از تعویق انتخابات نظام مهندسی



استقبال مهندسان از تعویق انتخابات نظام مهندسی

به گزارش ایسنا، انتخابات هیات مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور که قرار بود طی روزهای ۱۰ تا ۱۳ مهرماه در ۳۱ استان برگزار شود بر اساس تصمیم وزارت راه و شهرسازی تحت مدیریت فرزانه صادق به تعویق افتاد.

این اتفاق اگرچه برخی واکنش‌ها را در پی داشت اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی، تصمیم به تعویق انتخابات را مطابق ماده ۶۴ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان بیان کرده و علت آن را افزایش سطح مشارکت جامعه مهندسی، ایجاد فرصت‌های برابر برای برگزاری انتخابات پرشور و شفاف‌سازی در نحوه بررسی و رسیدگی به صلاحیت‌ها عنوان کرده‌اند.

پس از تعویق انتخابات، ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات نظام مهندسی به مدت شش روز از ۷ تا ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ انجام گرفت و قرار است انتخابات به صورت تمام الکترونیک در بازه زمانی ۳ تا ۹ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شود. این تصمیم به پیشنهاد سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت و با موافقت فرزانه صادق ـ وزیر راه و شهرسازی اتخاذ شد.

اوایل ماه جاری در پی تعلیق انتخابات، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در مکاتبه‌ای خطاب به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هرگونه عزل و نصب کارکنان در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور تا پایان فرآیند برگزاری انتخابات را ممنوع اعلام کرد. علت آن نیز اقدام برخی استان‌ها در عزل و نصب برخی کارکنان سازمان، خارج از ترتیبات مقرر قانونی عنوان شد.

برخی افراد تصمیم وزارت راه و شهرسازی در تعویق انتخابات امسال را غیرقانونی اعلام کردند. اما وزارتخانه می‌گوید که این تصمیم، قانونی است و به دلایل سه گانه اتخاذ شده است. پیش از این هم در دوره آقایان نیکزاد و آخوندی، تعلیق انتخابات سابقه داشته است.

به نظر می‌رسد تعویق انتخابات چند علت داشته است؛ اول اینکه دستگاه‌ها در موعد مقرر نسبت به ارائه پاسخ استعلام صلاحیت‌ها اقدام نکردند.

از سوی دیگر شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرده ۴۰۰ نفر از ثبت نام کننده‌ها در شورای انتظامی پرونده دارند و اگر رای علیه آنها صادر شود عضویتشان در نظام مهندسی زیر سوال می‌رود.

با توجه به آنکه ۴۰۰ نفر تعداد بالایی محسوب می‌شود ممکن است هیات مدیره از حد نصاب بیفتد و مجبور شوند انتخابات مجدد برگزار کنند.

دستگاه‌های مربوطه از وزارت راه و شهرسازی برای پاسخ به استعلام‌ها دو ماه زمان خواسته‌اند تا از بین کسانی که رای محکومیت نداشتند نفرات برای انتخاب مشخص شوند؛ زیرا افرادی که از شورای انتظامی نظام مهندسی رای محکومیت دریافت کنند پنج سال محروم و به مدت دو دوره از کاندیداتوری منع می‌شوند.

دلیل دیگری که ظاهرا وزارت راه و شهرسازی را مجاب کرده تا انتخابات نظام مهندسی را سه ماه به تعویق بیندازد این است که پس از ثبت نام برای برگزاری انتخابات مهر تعداد ثبت‌نامی‌ها ۵ درصد نسبت به دوره قبل کمتر شده بود؛ در حالی که با برگزاری آزمون‌های اخیر ورود به حرفه، تعداد اعضای نظام مهندسی ۱۰ درصد افزایش یافته و می‌توان با تاخیر انتخابات به آنها فرصت ثبت نام داد.

داود دانشگر  –  مدیرکل دفتر نظام مهندسی کشور – گفته است: ابلاغیه اخیر و تعویق زمان انتخابات، منجر به رشد ۲۰ درصدی ثبت‌نام نامزدها شده است.

اخبار واصله نشان می‌دهد تا قبل از تعویق انتخابات نظام مهندسی امسال ۲۰۰۰ نفر کاندیدا ثبت نام کردند که با اعلام تعویق حدود ۵۰۰ نفر دیگر نیز به ثبت نام‌ها افزوده شده که از رشد ۲۵ درصد حکایت دارد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه