اقتصادی > عمران و اشتغال

استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بحث بازرسی کار



استفاده از ظرفیت تشکل‌ها در بحث بازرسی کار

علی اصلانی – در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم افزایش تعداد بازرسان کار در کارگاه‌ها و معادن کشور اظهار کرد: تردیدی نیست که در بحث بازرسی یا باید به سمت و سوی الکترونیکی شدن برویم‌ یا اینکه نظارت‌ها را بیشتر کنیم و ببینیم کارگر در محیط کار کفش و لباس ایمنی دارد و اساسا طرح طبقه بندی مشاغل در آن رعایت می شود یا نه؟
وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت تشکل های کارگری برای بازرسی کار استفاده کنیم، افزود: وقتی بازرس کار به تعداد اندازه باشد حداقل به جای هر سال یکبار، هر سه ماه یکبار به کارگاه مراجعه صورت می گیرد و خیلی از مسایل ایمنی و بهداشت کار حل می شود.
نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی ادامه داد: بعد از حادثه معدن طبس جلسه ای را در شورای عالی حفاظت فنی با وزیر کار داشتیم و عصر آن روز هم در شورای گفت وگو جلسه ای برقرار بود که در آن جلسه وزیر کار از لزوم تغییر دستمزد مشاغل سخت و الزام اجرای طبقه بندی در کارگاه های سخت و زیان آور سخت گفت.
اصلانی تصریح کرد: کارفرمایان درباره اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مباحثی را مطرح و ما هم اعلام کردیم که مشاغل سخت و زیان آور قانون است و با آیین نامه و دستورالعمل نمی شود آن را تغییر داد و باید به مجلس برود.
نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی کمبود بازرسان کار را یکی از مشکلات موجود دانست و افزود: درحال حاضر یکی از علل نبود ایمنی کار در کارگاه‌ها، بحث کمبود بازرسان کار است.متاسفانه برخی کارفرمانماها هستند که سواستفاده زیادی از قانون می کنند. مخصوصا در کارگاههای زیر ۳۰ نفر مثل کارگاه های ساختمانی یا کارگاه های زیر زمینی که تعدادشان هم زیاد است و اصلا مسایل ایمنی و بهداشت کار را رعایت نمی کنند چون بازرس کار آنها را بازرسی نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر وزارت کار به دنبال حل مشکل است باید کمبود بازرسان کار را برطرف کند.امروز با توجه به پیشرفتی که به لحاظ الکترونیکی صورت گرفته است بسیاری از بازرسی‌ها را می توان به شکل الکترونیکی انجام داد.
نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی ادامه داد: همانطور که افراد می توانند ویلای خود را از طریق دوربین های متصل به گوشی موبایل چک کنند بسیاری از تجهیزات و ابزارآلات الکترونیکی را هم می توان در معادن و کارگاه‌ها نصب و راه اندازی کرد تا مشکلات بنگاه‌ها به حداقل برسد.
به گفته اصلانی، طبق ماده ۴۹ قانون ‌کار، کارگاه‌هایی که بالای ۵۰ نفر کارگر دارد، مخصوصا کارگاه هایی که سخت و زیان آور هستند باید طرح طبقه بندی در آنها اجرا شود.
انتهای پیام
 

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه