سوارکاری

احیای ورزش‌های سوارکاری و تیراندازی در اهر در اولویت قرار گیرد



به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل غنی‌زاده صبح امروز سه شنبه در جلسه هماهنگی دومین دوره جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری شیور با اشاره به این‌که در تدوین سند توسعه شهرستان اهر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و گردشگری توسط ادارات ذی‌ربط لحاظ می‌شود، اظهار داشت: در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری صرف نگاه محدود چند ساعته یا چند روز را مدنظر قرار نمی‌دهیم بلکه برای جشنواره‌ها اهداف و برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

فرماندار اهر بابیان این‌که در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری در روستاها محدودیت وجود ندارد، افزود: روستای جوبند اولین روستای متقاضی برگزاری جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری شیور بود که توانست با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، اولین دوره جشنواره را برگزار کند. از طرفی شورا و دهیاری روستای زندآباد نیز علاقه‌مند به برگزاری جشنواره فرهنگی و گردشگری است از این‌رو محدودیتی در برگزاری جشنواره‌ها بین روستاها نداریم.

وی ادامه داد: انتخاب نام شیور برای جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری روستای جوبند صرفاً به این معنی نیست که روستاهای هم‌جوار از شیور سهمی ندارند، بلکه مشارکت روستاهای هم‌جوار روستای جوبند از جمله زندآباد، انجرد، کردلقان و حاج علی‌بیگ‌کندی که در جوار شیور هستند می‌تواند جشنواره شیور را توسعه و ماندگار کند.

غنی‌زاده خطاب به عوامل اجرایی جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری شیور و مدیران ادارات ذی‌ربط تصریح کرد: با مکان‌یابی و هماهنگی منسجم، برای برگزاری دومین دوره جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری شیور در اواخر اردیبهشت‌ماه برنامه‌ریزی کنید.

فرماندار اهر در ادامه با گلایه از بی‌توجهی به ظرفیت شهرستان اهر در حوزه سوارکاری و تیراندازی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرستان اهر در حوزه سوارکاری و تیراندازی بوده که متأسفانه مغفول مانده، این در حالی است که اگر به این ظرفیت‌ها توجهی صورت می‌گرفت و حداقل با برگزاری جشنواره؛ استعدادها و ظرفیت‌ها شناسایی می‌شد. لذا پیشنهاد می‌کنیم تا در جشنواره‌ها حتماً سوارکاری و تیراندازی نیز در اولویت قرار گیرد چراکه معتقدیم ورزش‌های سنتی و متناسب با فرهنگ اصیل قره‌داغ نیازمند احیا است.

وی بر لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها برای احیای فرهنگ، سنن و آداب و رسوم جامعه روستایی و عشایری در راستای رونق بخش گردشگری شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: شیور از مهم‌ترین نمادهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان اهر است، در جشنواره‌ها از بازخوانی تاریخ و فرهنگ منطقه‌ی شیور غافل نشویم.

غنی‌زاده همچنین از برگزاری اولین جشنواره زیبایی‌نمایی اسب منطقه‌ی ارسباران در شهرستان اهر خبر داد و یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی، برگزاری پشت سر هم اولین جشنواره زیبایی‌نمایی اسب منطقه‌ی ارسباران و دومین جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری شیور را بررسی کنند.

فرماندار اهر تأکید کرد: جشنواره‌های شیور و شوسواری اسب با مشارکت اهالی روستا و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برگزار می‌شود.

وی، احیای فرهنگ و آداب و رسوم مناطق روستایی، معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری روستا، معرفی صنایع‌دستی روستا، توسعه و ترویج خانه‌های بوم‌گردی روستایی را از جمله اهداف جشنواره‌های روستایی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین خلاء روستاهای جوار شیور، نبود خانه‌های بوم‌گردی یا مکان اقامتی گردشگران است. در حالی که اگر بخواهیم از ظرفیت گردشگری شیور استفاده کنیم بایستی به فکر ایجاد خانه‌های بوم‌گردی جهت اسکان و اقامت گردشگران علاقه‌مند به زندگی روستایی نیز باشیم.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع:مهر

نوشته های مشابه