رزمی

اجازه تخریب جودو را نمی‌دهم/ آقایان به مردم آدرس اشتباه ندهند


خبرگزاری مهر؛ گروه ورزشی- محمد بیرامی: رقابت‌های جودو قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا با کسب یک نقره و سه برنز برای جودو ایران به پایان رسید. جودویی که دوران پسا تعلیق را سپری می‌کند، بعد از شکست در بازی‌های آسیایی هانگژو، در کاتای قهرمانی جهان خوش درخشید و حالا در رده‌های پایه عملکرد پرانتقادی را به نمایش گذاشت. البته که دوری از تاتامی مسابقات معتبر در کسب این نتیجه بیشترین نقش را داشت، ولی ثبت این نتایج انتقاداتی را نیز در پی داشته است.

در همین خصوص رئیس فدراسیون جودو در گفت و گو با خبرنگار مهر در واکنش به این انتقادات گفت: بدون شک جبران چهار سال دوری از میادین بین المللی کار سختی است. این درست که در چهار سال گذشته کارهای زیادی انجام دادیم، ولی نمی‌توان کم تجربگی جودوکاران را که در همین مسابقات ازبکستان به وضوح مشخص بود و در چند وزن روی کسب مدال ما تأثیر مستقیم داشت، نادیده گرفت. ضمن اینکه قرعه کشی مسابقات بر اساس رنکینگ انجام شد که اعضای تیم ما به دلیل غیبت در مسابقات بین المللی، در رنکینگ جایگاهی نداشتند و با سخت‌ترین قرعه نیز مواجه شدند.

نگاه ما آینده نگری است

آرش میراسماعیلی ادامه داد: مسابقات واقعاً در سطح فنی بالایی برگزار شد. تاجیکستان روزگاری زنگ تفریح ما بود، ولی بعد از کسب طلا و برنز در هانگژو، در ازبکستان هم سه مدال طلا کسب کرد، عربستان که تا همین چند سال قبل حرفی برای گفتن نداشت، اینجا مدال گرفت. اغلب تیم‌های حاضر بعد از حضور در مسابقات و اردوهای مشترک بین المللی به خصوص مسابقات قهرمانی جهان در پرتغال به تاشکند سفر کرده بودند.

در چنین شرایطی واقعاً در چند وزن اگر تجربه بیشتری داشتیم، می‌توانستیم مدال بگیریم. وقتی جودوکار ما پنجم می‌شود، یعنی به فاصله خیلی کمی مدال را از دست داده است. برای اعزام به مسابقات رده‌های سنی آسیا با نگاه به آینده و سرمایه گذاری نفراتی را اعزام کردیم که در چند دوره مسابقات نوجوانان و جوانان حضور داشته باشند و بتوانیم جودو ایران را از پایه بسازیم.

اجازه تخریب جودو را نمی‌دهم/ آقایان به مردم آدرس اشتباه ندهند

شرایط متفاوت بانوان

در بخش بانوان که هشت جودوکار در دو رده سنی اعزام شدند، غیر از یکی دو مورد، از عملکرد فنی آنها رضایت نداشتیم. بر همین اساس باید برنامه جدیدی برای آنها طراحی و اجرا کنیم. این عملکرد به صورتی نبود که ما را دلگرم به آینده کند. البته که انتظار مدال در این بخش شاید بلند پروازی بود، ولی با ارائه این جودو در بخش فنی هم راضی کننده نبود.

مربی خارجی به زودی در ایران

در جریان سفر به ابوظبی و حاشیه مسابقات قهرمانی کاتای جهان با رئیس فدراسیون جهانی جلسه بسیار خوبی داشتیم. جلسه‌ای که با گذشته متفاوت بود. نگاه «ویزر» به ایران حمایتی است و قرار شد که یک مربی طراز اول دنیا را به ایران معرفی کند. مربی که حقوق او از سوی IJF پرداخت خواهد شد. ارسال تاتامی و لباس هم صورت می‌گیرد که در حال انجام امور اولیه آن هستیم. انتظار داریم رزومه چند مربی به زودی برای ما ارسال شود تا این مربی را هر چه زودتر به ایران دعوت کنیم تا او کار در رده سنی پایه را آغاز کند. همین تیم‌های نوجوانان و جوانان را آموزش خواهد داد.

احتمال سهمیه وایلد کارت برای المپیک

رئیس فدراسیون جودو در مورد حضور این رشته در المپیک پاریس نیز گفت: طی صحبتی که با رئیس فدراسیون جهانی داشتیم، در خصوص قولی که برای سهمیه المپیک به ما داده بود نیز پیگیر شدیم که قرار شد ایشان در همین خصوص با کمیته بین المللی المپیک مکاتبه کرده و پس از آن شرایط را برای ما ارسال کند. همان زمان پس از هماهنگی با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در خصوص تصمیم گیری خواهیم کرد.

میزبان مسابقات بین المللی خواهیم شد

در تاشکند نیز با «العنزی» رئیس اتحادیه جودو آسیا نیز جلسه‌ای داشتیم. در این جلسه پیشنهاد میزبانی از مسابقات معتبر از جمله کاتای قهرمانی آسیا و جام باشگاههای آسیا را ارائه دادیم که به زودی برنامه آن تهیه و ارسال خواهد شد. ضمن اینکه برای پیشرفت فنی خانم مریم بربط هم برنامه‌ای تنظیم شد که پس از ارسال شرایط آن به تهران او در چند کمپ تمرینی مشترک حضور خواهد یافت.

اجازه تخریب جودو را نمی‌دهم/ آقایان به مردم آدرس اشتباه ندهند

انتقادپذیرم ولی اجازه تخریب نمی‌دهم

بعد از مسابقات قهرمانی آسیا شاهد انتقاداتی بودیم که برخی از آنها دلسوزانه بود و کمک می‌کرد، ولی برخی‌ها واقعاً به دنبال تخریب بودند. برخی دوستان که پیش از این انتقاد می‌کردند به فدراسیون دعوت شده و پس از بحث و گفتگو، الان همکاری داریم، ولی متأسفانه برخی افراد شناخته شده با کارنامه سیاه چه چیزی برای ارائه دارند. فردی که خود مبتکر صغرسنی، دوپینگ، جعل هویت بوده و به جودو آسیب رساند و برای همه نیز شناخته شده‌است، مسائلی را با هدف تخریب مطرح می‌کند که واقعیت ندارد. من به دنبال یک جودوی پاک هستم و اجازه نمی‌دهیم برخی با سبقه تاریک به این رشته لطمه بزنند. مطمئن باشید با کمک خانواده جودو، آینده‌ای روشن را برای این رشته رقم خواهم زد.

انتظار معجزه نداشته باشیم

روی کار خود در فدراسیون متمرکز شده‌ایم، از جودو روز دنیا فاصله داریم و باید شبانه روز کار کنیم، آنها که به دنبال مقصر حال این روزهای جودو هستند، آدرس اشتباهی به مردم ندهند، آنها که شرایط تعلیق را فراهم کردند باید پاسخگو باشند. این تحلیل‌های اشتباه به نوعی فرار رو به جلو است. افراد شناخته شده‌ای که در تعلیق جودو نقش داشتند، باید به مردم جواب دهند که با این تعلیق چه لطمه‌ای به جودو ایران زدند. چهار سال ورزشکاران ما از میادین رسمی دور بودند و نخبه‌های ما به رشته‌های دیگر رفته و توانایی خود را مدال ثابت کردند.

به کارم ایمان دارم

حتی اگر سهمیه المپیک هم بگیریم، نمی‌توان به مدال امیدوار بود. ولی ما با این جوانان با آتیه بدون شک در المپیک و بازی‌های آسیایی آینده حرف برای گفتن داریم. در کنار تاتامی تاشکند به خوبی شرایط دوری از میادین رسمی را در مبارزه نفرات خود دیدم. من قهرمان بودم و معتبرترین مسابقات جهان را تجربه کرده‌ام، ورزشکار ما حریف ازبکستانی را ضربه فنی کرد، ولی با تشخیص داوران حرکت خطایی انجام داد که ناشی از بی تجربگی او بود. من به کارم ایمان دارم و با عملکرد فنی که از آینده سازان جودو دیدم شک نداشته باشید که می‌توانیم با کار و تلاش به روزهای خوب هم برسیم.

شرایط سخت مالی

آرش میراسماعیلی در پایان گفت و گویش با خبرنگار مهر بودجه ما در سال‌های قبل ۷ میلیارد تومان بوده که با تلاش فراوان برای سال جدید به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت که همان هم تاکنون تنها ۵/‏۴‬ میلیارد آن محقق شده است. با این شرایط تیم کاملی را به مسابقات اعزام کردیم و در کاتا هم همه نفرات اعزام شدند. اول و دوم دیماه مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی را داریم تا اردوهای تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی هنگ کنگ آماده شوند. همین نوجوانان و جوانان به زودی به اردو بازمی گردند. نمی‌توان اینها را رها کرد. با این شرایط مالی باید همه این برنامه را انجام دهیم.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه