دسته‌بندی نشده

ارتقای کیفی ۹۹۰ محصول حوزه ساخت‌وساز با فناوری نانو



به گزارش ایسنا، بانک محصولات استت‌نانو در حال حاضر ۱۱۵۴ محصول در صنعت ساخت و ساز را از ۶۱۲ شرکت مختلف ثبت کرده است که این محصولات در ۴۹ کشور مختلف جهان تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

در این میان مصالح ساختمانی با ۹۹۰ محصول از ۵۲۵ شرکت بیشترین سهم را در این صنعت به خود اختصاص داده و در رتبه دوم مواد ساختاری (structural materials) با ۸۹ محصول و بخش تزئینی (Decoration) با ۷۵ محصول قرار دارند.

تولید مواد قوی‌تر و بادوام‌تر یکی از اثرات فناوری‌نانو در این صنعت است. نانومواد را می‌توان به مصالح ساختمانی مانند بتن، فولاد و شیشه اضافه کرد تا استحکام و دوام آنها را افزایش داد. به عنوان مثال افزودن نانوذرات به بتن می‌تواند مقاومت فشاری و استحکام آن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد که این کار توسط یکی از شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان انجام شده است.

همچنین نانوذرات امکان ایجاد مقاومت در برابر نفوذ و جذب آب را در بتن فراهم می‌کنند، کاری که یکی از شرکت‌های فناور برای محصولات خود انجام داده است.

از دیگر اثرات فناوری نانو در صنعت ساختمان می‌توان به ایجاد خاصیت خود ترمیم شوندگی اشاره کرد. با این ویژگی، مصالح ساختمانی می‌توانند ترک‌ها و سایر آسیب‌ها را به طور خودکار ترمیم کنند. این فناوری می‌تواند هزینه‌های نگهداری را تا حد زیادی کاهش داده و طول عمر ساختمان‌ها را افزایش دهد.

به نقل از ستاد نانو، بهبود عایق‌ها، کاهش اتلاف گرما و افزایش راندمان پنل‌های خورشیدی، ساختمان‌ها را از نظر انرژی کارآمدتر می‌کند. گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان، پوشش عایق حرارت حاوی مواد نانوساختار تولید می‌کند. یکی از شرکت‌های فناور نیز محصولات عایق تولید و به بازار عرضه می‌کند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه