فوتبال و فوتسال

بازیکنانی که سرنوشت دربی را رقم می‌زنند/ «سد»هایی که شکننده هستند


به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود. تیم‌های اول و دوم جدول رده بندی لیگ برتر با تفاضل سه امتیازی در پی نزدیک شدن به بیست و سومین جام قهرمانی لیگ برتر هستند. مهاجمان آنها برای رسیدن به گل باید از دیوار مستحکم دفاعی رقیب سنتی عبور کنند تا شاید بتوانند برنده مهم‌ترین دیدار دور برگشت باشند.

کمترین اعداد برای بهترین نفرات

استقلال تهران تا پایان هفته نوزدهم تنها ۱۰ گل خورده داشته است تا از این حیث بهترین تیم جدول لیگ بیست و سوم باشد. پس از این تیم نیز پرسپولیس و تراکتور هر یک با دریافت ۱۳ گل در رتبه دوم بهترین خط دفاعی قرار دارند تا بار دیگر فرایند حضور در بین تیم‌های بالای جدول به داشتن استحکام بالا در خط دفاعی این تیم بازگردد.

بی ثباتی در خط دفاع دو تیم

نگاهی اجمالی به آمار مدافعان دو تیم نشان دهنده تغییرات ناگزیر سرخابی‌ها در خط دفاعی دارد. پرسپولیس در نیم فصل اول و حضور یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی این تیم از محمدحسین کنعانی زادگان و مرتضی پورعلی گنجی در قلب دفاع استفاده کرد. علی نعمتی و دانیال اسماعیلی فر نیز بخش غیر قابل انکار افکار تدافعی او در دفاع کناری بودند.

با این حال مصدومیت پورعلی‌گنجی در دیدار تیم ملی ایران مقابل قطر باعث شد تا این بازیکن تنها ۶ هفته در لیگ بیست و سوم بازی کند و دیدار رفت مقابل استقلال را نیز از دست بدهد. خروج او با بازگشت گئورگی گولسیانی به قلب دفاع این تیم همراه بود تا او در کنار کنعانی زادگان قرار بگیرد.

بازیکنانی که سرنوشت دربی را رقم می‌زنند/ «سد»هایی که شکننده هستند

زمستان به فریاد پرسپولیس رسید

تغییرات زمستانی در لیست پرسپولیس باعث شد علی نعمتی نیز رفته رفته جای خود را به عبدالکریم حسن بدهد اما دانیال اسماعیلی فر همچنان به عنوان دفاع راست بازی کند. خط دفاعی پرسپولیس علاوه بر آسیب دیدگی طولانی مدت پورعلی گنجی با مصدومیت‌های گاه و بیگاه گولسیانی و نعمتی نیز دست و پنجه نرم کرد تا تغییراتی در این خصوص شکل بگیرد.

حالا این تیم در نبود کنعانی زادگان به دلیل محرومیت ناشی از دریافت چهار کارت زرد غایب بزرگ دربی ۱۰۳ خواهد بود تا اوسمار ویه‌را چاره‌ای جز تغییر در ترکیب تیمش نداشته باشد. ضمن اینکه گولسیانی نیز همچنان از ناحیه همسترینگ احساس درد دارد و معلوم نیست کدام ترکیب دفاعی در لیست نفرات اصلی قرار خواهند گرفت.

پرسپولیس با وجود تغییرات اینچنینی تاکنون تنها ۱۳ گل خورده داشته است تا وضعیت خوبی داشته باشد.

استقلال آشفته‌تر از رقیب

در سوی دیگر میدان نیز استقلال با دفاع سه نفره تغییرات متناوبی در ترکیب خود داشته است. محمدحسین مرادمند با مصدومیت در دور رفت جای خود را به نفراتی همچون روزبه چشمی و ایمان سلیمی داد. همچنین امید حامدی فر هم با آسیب دیدگی روبرو شد تا نفراتی همچون صالح حردانی در ترکیب قرار بگیرند. آرمین سهرابیان یکی از بازیکنان اصلی در عمق دفاع آبی‌پوشان بود تا اینکه رافائل سیلوا در نقل و انتقالات زمستانی به جمع این تیم بازگشت تا باز هم تغییر در سد مستحکم استقلال ایجاد شود.

استقلالی‌ها نیز همچون پرسپولیسی‌ها تغییرات زیادی در یک سوم دفاعی خود داشتند اما عملکرد کم نظیری با دریافت تنها ۱۰ گل داشته‌اند. سرخابی‌ها هیچ نشانه‌هایی از ثبات در دفاع خود نداشتند اما بهترین عملکرد دفاعی را در بین تمام تیم‌های لیگ برتری داشته‌اند.

بازیکنانی که سرنوشت دربی را رقم می‌زنند/ «سد»هایی که شکننده هستند

پنالتی بازها

استقلال و پرسپولیس در فصل جاری پنالتی‌های نسبتاً کمی داشته‌اند اما سرمربیان آنها ترجیح داده‌اند از مدافعان خود در امر گلزنی استفاده کنند. محمدحسین کنعانی زادگان و گئورگی گولسیانی پنالتی زن‌های اصلی سرخ‌ها هستند. گرچه شرایط بعضی از بازی‌ها باعث شد تا مهدی ترابی نیز پشت توپ قرار بگیرد.

استقلال نیز قبل از مصدومیت کوین یامگا از این بازیکن برای زدن پنالتی استفاده می‌کرد اما پس از او فعلاً صالح حردانی این کار را می‌کند که آخرین پنالتی تیمش را هم خراب کرد. موضوعی که نشان می‌دهد سرخابی‌ها روی قدرت پنالتی زنی مدافعان خود حساب ویژه ای باز کرده است.

استقلال و پرسپولیس با آمار ایده آل خود در دفاع هنوز مشخص نیست با کدام مدافعان برای مهار مهاجمان رقیب قرار می‌گیرند تا عیار واقعی آنها در فصل جاری مشخص شود.

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه