دسته‌بندی نشده

عفونت‌های رحمی شایع‌ترین علت مراجعه زنان به مراکز پزشکی


دکتر ماریا کربلایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: راه‌اندازی این مرکز در راستای سیاست‌های کلان بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شمال آمل برای ارتقاء سطح سلامت بانوان این شهرستان و حتی مازندران قرار دارد.

وی افزود: حتی در این راستا به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان کشور، طرح غربالگری دهانه رحم زنان که از سرطان‌های شایع و متاسفانه بی‌توجه از سوی خانم‌ها است به صورت رایگان توسط بیمارستان تخصصی شمال آمل به مدت یک هفته فراهم شد.

رییس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شمال آمل با بیان اینکه هم مراحل این آزمایش در راستای هدف سلامت جسمی بانوان رایگان اعلام شده است، تصریح کرد: غربالگری‌ سرطان‌های زنان سرنوشت‌ساز است و تشخیص به موقع اینگونه سرطان‌ها مانند سرطان پستان و دهانه رحم از اهمیت بسزایی در درمان این بیماری‌ها برخوردار است.

 پیشگیری بهتر از هزینه‌های سنگین درمانی

دکتر کربلایی‌زاده افزود: غربالگری بیماری‌های زنان می‌تواند از تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به نظام سلامت و خانواده‌ها جلوگیری کرده و به افزایش سلامت و پویایی جامعه کمک کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله‌ پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: مهم‌ترین معاینه یک خانم در طول دوران بارداری‌ ویزیت و مشاوره قبل از بارداری است، به‌طوری که این مشاوره و عمل به توصیه‌های پزشک متخصص، ضامن گذراندن یک بارداری سالم و موفق خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با انجام “پاپ اسمیر” و تست ویروس “اچ.پی.وی” قابل تشخیص است.

 عفونت‌های رحمی شایع‌ترین علت مراجعه زنان به مراکز پزشکی

این پزشک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه عفونت‌های رحمی شایع‌ترین علت مراجعه بانوان به مراکز پزشکی به شمار می‌رود و همه زنان در طول زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد، گفت: طبق آمار به طور متوسط هر خانم در طی دوران زندگی خود حداقل یک بار به علت ابتلا به عفونت‌های رحمی به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کند؛ اما اگر بهداشت رعایت شود، مراجعه بیمار به موقع باشد و مقاومت آنتی بیوتیکی در فرد رخ نداده باشد؛ درمان نیز راحت خواهد بود.

دکترکربلایی‌زاده ادامه داد: درمان عفونت‌های رحمی در زنان، ساده و کوتاه مدت است و مراجعه به موقع و درمان این عفونت‌ها از بروز مشکلات بزرگتری در آینده جلوگیری خواهد کرد.

روش‌های آسان پیشگیری

وی تغییر سبک زندگی، توجه به حفظ وزن نرمال، پرهیز از مصرف غذاهای با قند فراوان، پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ و خشک نگه داشتن ناحیه ژنیتال را به عنوان مهم‌ترین روش‌های پیش‌گیری از ابتلا به عفونت‌های رحمی برشمرد و گفت: در عفونت‌های رحمی پیشگیری از درمان با اهمیت‌تر است، چرا که عوامل مستعد کننده برای ابتلا به عفونت باید مرتفع شود تا درمان‌ها پاسخ مناسب بدهد.

رییس بیمارستان تخصصی شمال آمل، خونریزی‌های غیرطبیعی را یکی دیگر از علل شایع مراجعات زنان به مراکز درمانی دانست و گفت: خونریزی‌های غیرطبیعی در زنان را باید جدی گرفت و همه خونریزی‌های واژینال را نباید به حساب قاعدگی گذاشت.

عفونت‌های رحمی شایع‌ترین علت مراجعه زنان به مراکز پزشکی

دکتر کربلایی‌زاده، قاعدگی نامنظم را در سال ابتدایی شروع آن طبیعی خواند و افزود: اغلب این نامنظمی‌ها در سال‌های اولیه طبیعی است اما بررسی‌های پزشکی بیشتری هم در این خصوص مورد نیاز است.

این پزشک متخصص زنان و زایمان، انجام سونوگرافی را راس هرم تشخیصی بخش پاراکلینیکال چرخه درمان خونریزی‌های غیرطبیعی زنان برشمرد و افزود: در راس موارد تشخیصی آزمایشگاهی نیز تست بارداری و در مرتبه بعدی آزمایش‌های هورمونی قرار دارد.

 کربلایی زاده با تاکید به همه بانوان که به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی نکرده و درمان خود را به دیگران توصیه نکنند، خاطر نشان کرد: درمان‌ برای هر فرد اختصاصی است و گاه دارویی که برای یک فرد و یک نوع بیماری تجویز می‌شود در فرد دیگر ممکن است نه تنها موثر نباشد بلکه خطر جانی نیز به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه