اجتماعی > سلامت

رشد ۴.۷ درصدی اهدای خون در کشور / تهرانی‌ها در صدر اهداکنندگان خون



به گزارش ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی – سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام این مطلب ضمن آرزوی سالی خوش و قبولی طاعات و عبادات هم وطنان در ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر از اهدا کنندگان خون افزود: طی سال گذشته استان تهران با بیش از ۱۶ درصد بیشترین مشارکت را در تامین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از ۷ درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به ۷ درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده‌دار شدند.  

دکتر بشیر حاجی بیگی افزود: طی سالی که گذشت استان لرستان با رشد بیش از ۲۲ درصدی اهدای خون بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد و استانهای خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد رشد و استان کهگیلویه و بویر احمد با نزدیک به ۱۳ درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.  

وی افزود: طی سال ۱۴۰۲ شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از ۵۴ درصد بود که استان سمنان با نزدیک به ۶۹ درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفت. همچنین استان‌های یزد با بیش از ۶۴ درصد و قم با بیش از ۶۳ درصد رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.  

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین اعلام کرد: طی زمان یاد شده اهدای خون بانوان بیش از ۴ درصد بود که استان‌های لرستان با نزدیک به ۹ درصد، خراسان شمالی نزدیک به ۸ درصد و سیستان و بلوچستان با بیش از ۷ درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۲ هزار و ۸۰۷ واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد و این آمار نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است.   

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، حاجی بیگی خاطر نشان کرد: مشارکت بانوان در امر نجات بخش اهدای خون در کشورمان کمتر از حد انتظار است و در کشورهای پیشرفته دنیا که شاخص اهدای خون ما نزدیک به آنها است این شاخص حدود ۵۰ درصد است.   

وی با اشاره به همپوشانی مناسب استانها طی تنش‌های فصلی و موقعیت‌های خاص برای استانهای مختلف در شبکه ملی خون رسانی گفت: طی مدت یاد شده شاخص عملکرد شبکه ملی خون رسانی نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشت و ۱۹۴ هزار و ۱۶۸ واحد خون از طریق این شبکه در استان‌های کشور توزیع شد.  

حاجی بیگی افزود: استان‌های لرستان، خراسان شمالی و قم ضمن برعهده گرفتن بیشترین نقش در این شبکه ملی، در این شاخص نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز عملکرد موفق‌تری نشان داده‌اند.  

گفتنی است شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر در کشورمان در سالی که گذشت به بیش از ۲۷ نفر رسید و به دست آوردن شاخص بیش از ۴۰ در هزار در استان مازندران، بیش از ۳۹ در هزار در استان سمنان و بیش از ۳۷ در هزار در استان یزد، نشان دهنده مشارکت بالای هموطنان در این استان‌ها است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه