دسته‌بندی نشده

لزوم اخذ ۲ مجوز برای راه‌اندازی «کودکستان»/بدون مدرک و با سوابق تجربی می‌توان «مهد» راه انداخت؟



مجتبی همتی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متقاضیان راه‌اندازی کودکستان ابتدا باید مجوز تاسیس خود را دریافت کنند تا بتوانند پس از آن برای دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند، اظهار کرد: از زمان صدور مجوز تاسیس کودکستان، افراد تا دو سال مهلت دارند تا برای دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند چراکه هدف ما این است که مجوز تاسیس ختم به فعالیت کودکستان شود.

وی خاطر نشان کرد: مجوز تاسیس کودکستان مربوط به خود فرد موسس با زمان و اعتباری مشخص است و اگر تا آن زمان مشخص، موسس اقدام به دریافت مجوز فعالیت نکرده باشد، خود به خود مجوز تاسیس هم ابطال می‌شود و فرد باید مجددا برای دریافت مجوز تاسیس اقدام کند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره شرایط دریافت مجوز تاسیس توضیح داد: از جمله شرایط‌های مد نظر برای اعطای مجوز تاسیس کودکستان، در نظر گرفتن صلاحیت‌های عمومی موسسان است. کسی که به عنوان موسس می‌خواهد برای تاسیس یک کودکستان اقدام کند باید دارای صلاحیت‌های عمومی باشد. صلاحیت جسمی و روانی و اجتماعی فرد موسس مد نظر است.

بدون مدرک و با معادل سازی سوابق تجربی می‌توان مهد کودک راه انداخت؟

همتی‌فر با بیان اینکه صلاحیت اختصاصی افراد نیز برای صدور مجوز تاسیس مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: مثلا مدرک تحصیلی افراد و مرتبط بودن رشته‌ها مد نظر قرار می‌گیرد اما با این حال ما مدرک‌گرا نیستیم و این امر نیز برای ما پذیرفته شده است که فرد مدرک مرتبط ندارد اما به جای مدرک مرتبط ، دارای کارشناسی فنی و حرفه‌ای در زمینه تربیت کودک است و یا به ازای مدرک، به صورت تجربی کار کرده است.

وی با بیان اینکه تجارب افرادی که مدرک دانشگاهی مرتبط با راه اندازی کودکستان ندارند اما کار تجربی در این زمینه انجام داده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته و معادل سازی می‌شود، توضیح داد: این افراد باید برای ما به عنوان سابقه، بیمه گواهی بیاورد تا مشخص شود که در زمینه فعالیت در کودکستان (مهد کودک و پیش دبستانی) برایشان بیمه رد شده است. یا برای افرادی که سن بالایی دارند یک گواهی صلاحیت کار فرهنگی از مرکزی که در آن فعالیت کرده‌اند نیز مورد پذیرش است. در واقع باید برای ما محرز شود که این فرد در زیست بوم فرهنگی و تربیتی کشور کار کرده و با فضای فرهنگی و تربیتی آشناست.

فارغ التحصیلان چه مقاطع و رشته‌هایی می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند؟

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره فارغ التحصیلان با مدارک دانشگاهی در رشته‌های مرتبطی که می‌توانند برای تاسیس کودکستان اقدام کنند، ادامه داد: مجموعه رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال اعم از علوم تربیتی، روانشناسی و تربیت کودک و… مورد پذیرش است. مقطع مورد پذیرش ما کارشناسی و بالاتر است اما در منطقه‌ای که باید کودکستان تاسیس شود اما فارغ التحصیل با این مدارک وجود نداشته باشند یا شرایط آن منطقه خاص باشد، مقاطع پایین تر تحصیلی هم مورد قبول است. به ویژه برای کسانی که به صورت تجربی کار کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نگاه تسهیل گرانه دارد، خاطر نشان کرد: در واقع سازمان نمی‌خواهد مانعی برای تاسیس کودکستان ایجاد کند. از این رو اگر متقاضیان کف استانداردهای ما را داشته باشند، شرایط را برایشان فراهم می‌کنیم اما پس از تاسیس کودکستان باید خودشان را ارتقاء دهند.

۲۴ ساله به بالاها می‌توانند مجوز دریافت کنند به شرط سلامت جسم و روان

به گفته همتی فر، بازه سنی مورد قبول صدور مجوز برای موسسان کودکستان، ۲۴ سال به بالا به شرط احراز سلامت جسم و روان است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه سلامت جسم افراد باید با ارائه گواهی از سوی پزشک احراز شود، افزود: برای احراز سلامت روان متقاضیان نیز باید گواهی ارائه شود چراکه فردی که از نظر جسمانی دچار بیماری آلزایمر و یا از نظر روانی دچار بیماری افسردگی است چطور می‌تواند مسئولیت کودکان را بر عهده بگیرد؟. به لحاظ حقوقی تمام مسئولیت کودکستان بر عهده موسس آن است. ارائه گواهی‌های سلامت جسم و روان الزامی و جزو شروط صلاحیت عمومی است. مراکز مورد تایید برای دریافت گواهی سلامت جسم و روان را مشخص کرده‌ایم و استان‌ها این مراکز معتبر را به درخواست کنندگان معرفی می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مجوز فعالیت کودکستان‌ها سه ساله است، عنوان کرد: مجوز فعالیت نیز به اسم موسس کودکستان صادر می‌شود. اگر موسس کودکستان شخص حقوقی باشد نیز مجوز فعالیت به اسم مدیر کودکستان صادر می‌شود. پس از صدور مجوز تاسیس و فعالیت، افراد باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای نیز دریافت کنند. دوره مربوط به این گواهی در سازمان گذرانده می‌شود. اهمیت گذراندن این دوره در این است که موسسین باید قوانین و مقررات لازم در خصوص کودکستان را بدانند و در این دوره مقدمات لازم را آموزش می‌بینند.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا