دسته‌بندی نشده

تولید محتوای آموزشی برای روز «بدون کیف و کتاب»/ نباید وقت دانش‌آموز در این روز به بطالت بگذرد



معصومه نجفی پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معلمان باید برای روز بی‌کیف و کتاب طراحی آموزشی درستی داشته باشند، اظهار کرد: اگر برای روز بی‌کیف و کتاب طراحی آموزشی درستی نباشد، اهداف این روز عملیاتی نمی‌شود، از این رو باید تلاش و این قضیه را به طور کامل به معلمان منتقل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معلم باید حتما برای روز بی‌کیف و کتاب موقعیت یادگیری ذیل شش ساحت تربیتی مورد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور رساندن دانش آموزان به شایستگی‌های عمومی ایجاد کند، با اشاره به برگزاری روز بی‌کیف و کتاب برای مدارس ابتدایی شهر تهران طی هفته گذشته، ادامه داد: در آن روز بازدید از برخی مدارس داشتم. بازدید ما نشان می‌داد که گرچه معلمان به ساحت هنری توجه کرده بودند اما به برخی ساحات از جمله تربیت بدنی و ورزش توجهی نشده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثالی تصریح کرد: برای مثال مشاهدات ما در آن مدرسه‌ای که بازدید کردیم نشان داد که معلمان در هیچ کلاسی برای بچه‌ها کتاب داستان نخوانده بودند. این درحالی است که معلمان باید بدانند خواندن کتاب داستان و بردن بچه‌ها به فضایی که بر روی تمرکز آنها کار شود، بسیار مهم است. معلمان می‌توانند برای دانش آموزان کتاب داستان بخوانند و پس از اتمام کتاب داستان به فراخور سن آنها از آنها بخواهند که برداشت خود از کتاب داستان را در قالب نمایش اجرا کنند و یا نقاشی بکشند. همین کار ساده نقاشی کشیدن و پیاده کردن تخیل دانش آموزان در خصوص کتاب داستان و بر روی کاغذ می‌تواند به صورت هدفمند بچه‌ها را به سمت شایستگی ارتباطی، تفکری و فناوری پیش ببرد.

اگر برای روز بی‌کیف و کتاب برنامه نداشته باشیم وقت دانش آموزان به بطالت می‌گذرد

نجفی پازوکی با تاکید بر اینکه در روز بی کیف و کتاب باید اهداف مورد نظر دوره تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در شش ساحت تربیت مد نظر قرار گیرد، توضیح داد: معلم ما باید متناسب با آن اهداف موقعیت یادگیری برای دانش آموز ایجاد کند. اگر روز بی‌کیف و کتاب به این شکل انجام گیرد، خوب است که در ماه دو بار برگزار شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ولی اگر برای این روز برنامه ریزی نداشته باشیم، هم معلم و هم دانش آموز اذیت می شوند. درواقع این ما هستیم که باید موضوع را  کامل برای معلم توضیح داده و این طرح را برایش معرفی کنیم تا اهداف دوره‌های تحصیلی و شایستگی‌های پایه را بشناسد و سپس چند نمونه از موقعیت‌های یادگیری را برایش توضیح دهیم تا او هم بداند که باید در روز بی‌کیف و کتاب بر اساس موقعیت‌های یادگیری کار کند. اینگونه است که می‌توان در این روز  بچه‌ها را به طور تمام ساحتی که موردنظر سند تحول بنیادین است تربیت کرد. در غیر این صورت دانش آموزان سردرگم شده و وقتشان به بطالت گذرانده می‌شود.

تولید محتوای آموزشی برای روز «بدون کیف و کتاب»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا معلمان در این زمینه تفهیم شده‌اند؟، بیان کرد: به صورت متمرکز و از طرف ستاد آموزش و پرورش در حال کار بر روی این امر هستیم  تا مطلب کاملی را در این زمینه به معلمان برسانیم و محتوای آموزشی برای آنها تولید کنیم. در حال کار بر روی این محتوای آموزشی هستیم اما فعلا همان تجارب استان‌ها در حال اجراست و در حد افتتاحیه این کار را شروع کرده‌ایم. در حال کار بر روی محتوای این امر هستیم که اگر محتوا درست و دقیق تولید شود، می‌توانیم حتی دو روز در ماه را روز بی‌کیف و کتاب داشته باشیم.

برخی معلمان دغدغه عقب ماندن درس بچه‌ها را دارند

نجفی پازوکی با بیان اینکه برخی معلمان دغدغه عقب ماندن درس بچه‌ها را دارند، خاظر نشان کرد: نباید طوری باشد که معلم احساس کند دستش خالی است و احساس کند در روز بی‌کیف و کتاب وقت کلاس تلف شده است. از طرفی مدیریت کلاس در این شرایط نیز سخت است چراکه وقتی کتاب درسی روی میز دانش آموزان است، مدریت دانش آموزان راحت‌تر است. با گرفتن کتاب درسی از معلم، مدیریت بچه ها نیز کار سختی می‌شود. از این رو ما باید در سطح ملی یک محتوای آموزشی داشته باشیم. کار بر روی این امر را از استان‌ها و از معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها آغاز کرده‌ایم تا به معلمان آگاهی دهیم.

وی ادامه داد: هر استانی به فراخور حال خود این امر را آغاز کرده‌ است و محتوایی را به معلمان آموزش می‌دهند. با این حال ما نیز در ستاد بحث اهداف دوره‌های تحصیلی و شایستگی‌های پایه را پیگیری می‌کنیم چراکه اگراین محتوای آموزشی آماه شده و معلمان نسبت به این موارد آگاهی داشته باشند می‌توانند خودشان موقعیت یادگیری متناسب با دوره‌های تحصیلی و شایستگی‌های پایه ایجاد کرده و دانش آموزان را در این مسیر قرار دهند.

روز «بدون کیف و کتاب» در سایر استان‌ها نیز آغاز شده است؟

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برگزاری روز بی کیف و کتاب در سایر استان‌ها نیز آغاز شده است؟، عنوان کرد: در استان‌های دیگر نیز شروع شده است اما اینکه بگوییم همه مدارس ابتدایی یک استان به صورت هماهنگ یک روز بدون کیف و کتاب داشته‌اند، اینگونه نیست. طبق اخباری که استان‌ها به دست ما رسانده‌اند مناطق مختلف استان‌ها روزهای متفاوت را به عنوان روز بی‌کیف و کتاب انتخاب کرده اند. این ظرفیت فوق العاده‌ای است که باید برای آن برنامه ریزی دقیق داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین استفاده را در جهت تربیت بچه‌ها از روز بی‌کیف و کتاب داشته باشیم.

نجفی پازوکی در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر معلمان، بچه‌ها و والدین احساس کنند که روز بی کیف و کتاب ظرفیت فوق العاده‌ای برای تربیت و آموختن است، مطمئنا این روز ترویج یافته و تعداد روزهای بدون کیف و کتاب بیشتر می شود اما نباید بدون برنامه سراغ این موضوع برویم چراکه  می‌تواند مسائلی را در پیش داشته باشد؛ از جمله آنکه معلم احساس می‌کند بچه‌ها از درس عقب مانده‌اند و در زمانی که برای این روز صرف شده است می‌توانست کار بهتری برای دانش آموزان انجام دهد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه