دسته‌بندی نشده

کامل نکردن دوره درمان آنتی‌بیوتیک چه آسیبی دارد؟



مهدیه سادات زرگر شامگاه گذشته (۲۱آذر)در دوره آموزشی که با حضور پرستاران و بهیاران در سالن دانش این مرکز آموزشی درمانی برگزار شد با اشاره به شکل‌گیری مقاومت های آنتی بیوتیکی اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها از طریق مقابله با عوامل بیماریزا باعث بقای زندگی ما می شوند، اما گاهی بعضی از باکتری‌ها آنقدر قوی می شوند که می‌توانند مقابل این آنتی بیوتیک‌ها مقاومت کنند.
وی ادامه داد: ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی سبب می‌شود که این داروها به‌خوبی عمل نمی کنند؛ این، همان مقاومت آنتی بیوتیکی است. در این حالت، انواع قوی تر باکتری ها کشته یا متوقف نمی شوند، بلکه می مانند، رشد می کنند و گسترش می یابند. این بار، دیگر، باکتری ها سخت تر کشته یا متوقف می شوند.
 کارشناس کنترل عفونت مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر سمنان خاطرنشان کرد: آنچه باعث رواج باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک می‌شود، استفاده از آنتی بیوتیک است. وقتی شخصی شروع به استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌کند ابتدا باکتری‌های ضعیف‌تر کشته می‌شوند اما انواع قوی‌تر، دیرتر کشته می شوند. 
سادات زرگر افزود: اگر شخص مصرف آنتی بیوتیک را زودتر از موقع مناسب قطع کند، باکتری‌های قوی تر ممکن است باقی بمانند و در فرصت مناسب دوباره رشد و تکثیر یابند. 
وی اظهار کرد: کامل نکردن دوره درمان با آنتی بیوتیک، باعث می‌شود که تغییراتی در باکتری بوجود بیاد و آنتی بیوتیک نتواند باکتری هدف را تشخیص دهد لذا پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران باید دوره‌ی درمان خود را حتی در صورت بهبود، کامل کنند.
کارشناس کنترل عفونت این بیمارستان خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا جایگاهی ندارند. آنتی بیوتیک ها در عفونت های باکتریال موثرند و در عفونت های ویروسی، سبب بهتر شدن علائم یا مانع از انتقال بیماری به دیگران نمی شوند در نتیجه بیماران نباید پزشک خود را برای تجویز آنتی‌بیوتیک تحت فشار قرار دهند.
وی تاکید کرد: بیماران باید سعی کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، الگوی صحیح تغذیه، دریافت به موقع واکسن‌های توصیه شده و… از بروز عفونت پیشگیری کنند.
انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه