دسته‌بندی نشده

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده


به گزارش ایسنا، این زمین لرزه به بزرگی ۷.۶ ریشتر کمی بعد از ساعت چهار بعدازظهر روز اول سال نو میلادی (۲۰۲۴) اتفاق افتاد و حداکثر شدت این لرزه در مقیاس لرزه‌نگاری ژاپنی که هفت است در شهر «شیکا» ثبت شد و در شهرهای «نانائو»، «واجیما»، «سوزو» و «آنامیزو» بالاتر از شش ثبت شده است.

همچنین هشدار سونامی بزرگ برای منطقه «نوتو» صادر شد و امواج سونامی به مناطق ساحلی رسیدند.

در واجیما در خیابان «آساایچی»، یک منطقه توریستی پرطرفدار، آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داد. گفته می‌شود که این حریق بیش از ۲۰۰ ساختمان را سوزانده است.

مقامات استان ایشیکاوا می‌گویند رانش زمین چندین خانه را در منطقه «یوئیگائوکا» در شهر آنامیزو ویران کرد و تا روز گذشته (یکشنبه) جان باختن هفت نفر تایید شد.

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده

بنابر گزارش اسپوتنیک، مقامات استانی در عین حال اعلام کردند تاکنون ۳۲۳ مفقودی گزارش شده و در عین حال اسامی و نشانی ۱۰۳ نفر از آنها منتشر شده تا بلکه اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی‌شان به دست آورند.

همچنین دست کم ۲۰۰۰ نفر در ۲۴ منطقه در پی انسداد جاده‌ها ارتباطشان قطع شده است.

بیش از ۲۸ هزار نفر هم در میان سرمای شدید در حدود ۴۰۰ پناهگاه موقت اسکان گرفته‌اند.

بسیاری دیگر نیز به رغم قطعی آب لوله‌کشی و برق همچنان در خانه‌های خود به سر می‌برند یا در اتومبیل خود می‌خوابند.

به علاوه اختلال در سیستم‌های حمل‌ونقل و ارتباطات، مانع از این شده است که مقامات برآوردی از میزان کل خسارات داشته باشند.

برف و سرما در مناطق زلزله‌زده و خطر بیماری و سرمازدگی

بارش برف در مناطق آسیب‌دیده از این زمین لرزه قدرتمند در شبه‌جزیره نوتو در استان ایشیکاوا واقع در مرکز ژاپن شدت یافته است.

مردم باید در مقابل ساختمان‌های آسیب‌دیده ناشی از زلزله که ممکن است زیر سنگینی برف فرو بریزند، احتیاط بیشتری به خرج دهند. همچنین از آنجایی‌که سرمای هوا بسیار شدید است، آنها همچنین باید خود را گرم نگه دارند تا از سرمازدگی جلوگیری کنند.

به گزارش ان اچ کی، یک توده هوای سرد موجب بارش برف در استان ایشیکاوا و سایر بخش‌های منطقه «هوکوریکو» و همچنین استان «نیگاتا» شده است.

تا صبح امروز ارتفاع برف در استان ایشکاوا در شهر سوزو به ۱۳ سانتیمتر، در شهر نانائو به ۱۱ سانتیمتر و در شهر واجیما به ۹ سانتیمتر رسید.

بارش برف شدید تا کمی قبل از ظهر امروز عمدتاً برای مناطق کوهستانی منطقه هوکوریکو و استان نیگاتا پیش‌بینی می‌شود. همچنین ممکن است زمین‌های پایین‌دست در این مناطق نیز شاهد بارش برف سنگین باشند.

در شهر واجیما و سایر مناطق زلزله‌زده دمای هوا در شب در پایین‌ترین نقطه به حدود صفر درجه سانتیگراد کاهش یافت.

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده

مردم نواحی زلزله زده باید با هر لوازمی که در اختیار دارند، خود را گرم نگه دارند زیرا ممکن است وضعیت سلامت آنها به خاطر وخامت شرایط زندگی به خطر بیفتد. آنها باید از سلامت بستگان و همسایگان یا کسانی که با آنها در پناهگاه زندگی می کنند هم باخبر شوند.

در زمین‌لرزه‌های گذشته، بسیاری از مردم در حالی که در پناهگاه‌ها به‌سر می‌بردند به دلیل عوامل غیرمستقیم مربوط به فاجعه جان خود را از دست دادند.

لرزه‌ها در منطقه نوتو و مناطق اطراف آن همچنان ادامه دارد. از روز اول ژانویه تا صبح امروز لرزه‌هایی با شدت یک یا بیشتر در مقیاس اندازه گیری صفر تا هفت ژاپن بیش از ۱۲۰۰ بار در این مناطق رخ داده است.

انتقال هزاران نفر به پناهگاه‌ها

حدود ۳۳ هزار نفر به حدود ۳۷۰ پناهگاه در ایشیکاوا منتقل شده اند که با بدترین تلفات انسانی و آسیب های زیرساختی مواجه شده است.

«هیروشی هاسه»، فرماندار ایشیکاوا در جریان یک نشست مدیریت فاجعه گفت این بخش با شرایط بسیار حادی روبروست. او همچنین هشدار داد راه‌اندازی مجدد خدمات آب لوله‌کشی وقت زیادی می‌برد چون بسیاری از لوله‌ها ترک خورده است.

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده

در همین حال، برق و آب بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری از سالمندان و افراد ناتوان همچنان قطع است.

پیش‌روی خط ساحلی به سمت دریا

یک مطالعه کارشناسی نشان داده است زمین‌لرزه‌ روز دوشنبه در شبه‌جزیره نوتو، باعث پیشروی خط ساحلی در این منطقه تا ۱۷۵ متر به سمت دریا شده است.

یک تیم کارشناسی به سرپرستی «گوتو هیده‌آکی»، دانشیار دانشگاه هیروشیما روی وضعیت جابه‌جایی زمین بر اثر این زلزله و تاثیر امواج سونامی در استان ایشیکاوا واقع در مرکز ژاپن که این زلزله در آن رخ داد، مطالعه کرده است.

این مطالعه عمدتا با استفاده از تصاویر هوایی انجام شد که بعد از وقوع این زلزله به بزرگی ۷.۶ ریشتر، گرفته شدند. در این مطالعه، منطقه‌ای به طول حدود ۵۰ کیلومتر در امتداد خط ساحلی بخش شمال شرقی شبه‌جزیره نوتو مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند این زلزله باعث بالا آمدن زمین تقریبا در تمام طول این منطقه و منجر به گسترش یافتن زمین شده است. این زلزله، خط ساحلی در بخش «کاوائورا» در شهرک سوزو را تا ۱۷۵ متر به طرف دریا جلو برده است.

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده

کارشناسان می‌گویند در نتیجه این تغییرات و به دلیل بالا آمدن زمین در برخی بنادر سواحل شمالی شبه‌جزیره نوتو تقریبا دیگر اثری از آب دریا نیست و در این شبه‌جزیره مناطق ساحلی جدیدی پس از زلزله نمایان شده است.

بررسی‌های کارشناسی روی شدت زمین‌لرزه

پروفسور «گوتو هیرویوکی» از موسسه تحقیقات پیشگیری از بلایای دانشگاه کیوتو می‌گوید زلزله‌ای که در استان ایشیکاوا رخ داد شدتی به بزرگی زمین‌لرزه هانشین-آواجی در سال ۱۹۹۵ داشت که منجر به مرگ بیش از ۶۰۰۰ نفر شد.

این پروفسور ژاپنی داده‌های زلزله‌نگاران از مکان‌های مختلف در شبه‌جزیره نوتو را تجزیه و تحلیل کرد.

او دریافت که در برخی از مناطق در شهرهای واجیما، سوزو و شهر آنامیزو امواج زمین‌لرزه برای مدتی حدود یک ثانیه رخ دادند.

یک هفته پس از زلزله ژاپن؛ افزایش شمار قربانیان و تهدید برف و سرما در مناطق زلزله‌زده

هیرویوکی گفت این نوع زلزله معمولا به ساختمان‌های مسکونی چوبی صدمه می‌زند.

هر ساله صدها زمین لرزه در ژاپن رخ می‌دهد

ژاپن هر ساله صدها زمین لرزه را تجربه می کند و اکثر آنها هیچ خسارتی ایجاد نمی کنند زیرا این کشور قوانین سختگیرانه‌ای را برای ساخت و ساز ساختمان‌ها برای بیش از چهار دهه اعمال کرده است.

ژاپن در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط یک زمین لرزه ۹ ریشتری که باعث سونامی شد و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ کشته و مفقود برجای گذاشت، تحت تاثیر قرار گرفت.

در همین حال به گفته کارشناسان، ژاپن یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است و لرزش‌ها از سال ۲۰۲۰ میلادی در اطراف نوتو افزایش یافته به طوری که بیش از ۵۰۰ زمین لرزه کوچک و متوسط در سه سال اخیر در این ناحیه ثبت شده است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران ورزشی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه